صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

رئیس مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: گرمازدگی شیوع کمی دارد و قابل درمان است، اما در صورتی که درمان آن به تعویق بیفتد، می‌تواند خطرآفرین باشد و منجر به مرگ شود.

علی یزدانی در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز، در خصوص آمار عملیات‌های اورژانس دانشگاه علوم پزشکی مشهد شامل مشهد و ۱۶ شهرستان تابعه از ۱۶ تا ۲۳ تیرماه اظهار کرد: در این مدت، ۳۰ هزار و ۴۴۲ تماس با اورژانس گرفته شد.

وی افزود: همچنین در طی این تماس‌ها، ۶۶۵۵ مورد مشاوره انجام شد و ۱۷۱۹ مورد از تماس‌ها نیز مزاحمتی بودند. در این مدت، ۸۰۹۸ مأموریت انجام شده که ۱۲۵۷ مورد تصادف بوده است.

یزدانی با اشاره به روزهای گرم پیش رو در مشهد و استان، توصیه‌هایی را مطرح و عنوان کرد: کودکان و سالمندان بیش از گروه‌های سنی دیگر در معرض خطر گرمازدگی هستند. گرمازدگی زمانی ظاهر می‌شود که فرد، زمان زیادی را در معرض نور آفتاب یا دمای بالا قرار می‌گیرد و شدت آن بسته به میزان فعالیت بدنی، رطوبت از‌دست‌رفته و طول زمان قرارگرفتن در معرض گرما، از خفیف تا بسیار شدید متغیر است.

رئیس مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: هرچند گرمازدگی شیوع کمی دارد و قابل‌درمان است؛ در صورتی که درمان آن به تعویق بیفتد، می‌تواند خطرآفرین باشد و منجر به مرگ شود.

وی ادامه داد: کودکان، افراد مسن، زنان باردار، افراد با سابقه بیماری قلبی، بیماری انسدادی مزمن ریه، دیابت، کم‌آبی، چاقی و افراد با محدودیت حرکتی در خطر بالای ابتلا به اختلالات ناشی از گرمازدگی قرار دارند.

یزدانی تصریح کرد: درجه حرارت بدن بیمارانی که دچار گرمازدگی می‌شوند، به علت مختل‌شدن مکانیسم تعریق و ازدست‌دادن مقدار فراوان آب بدن، به‌شدت افزایش پیدا می‌کند و در صورت عدم درمان، سطح هوشیاری فرد کاهش یافته و در مواردی، منجر به فوت فرد می‌شود. در صورتی که با فرد گرمازده روبه‌رو شدید، در اولین اقدام بیمار را از محیط گرم خارج کنید و سپس با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید.

رئیس مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: خارج‌کردن لباس بیمار، خنک‌کردن محیط با کولر نه در حدی که بیمار شروع به لرزیدن کند، پوشاندن بیمار با ملحفه مرطوب و به پهلو خواباندن بیمارانی که تهوع داشته یا بیهوش هستند ازجمله اقدامات دیگری است که تاثیر بسزایی در درمان اولیه گرمازدگی خواهند داشت.

وی اضافه کرد: کلیه شهروندان علاوه بر آشنایی با علائم این بیماری نظیر تعریق شدید، خستگی، قرمزی پوست، گرگرفتگی یا اسپاسم عضلات به همراه درد، سردرد یا سرگیجه خفیف و حالت تهوع، هرچه‌سریع‌تر اقدامات اولیه را در مواجهه با فرد دچار گرمازدگی آغاز کرده و با اورژانس ۱۱۵ تماس حاصل کنند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.