صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

اواخر هفته گذشته بود که بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت، از تصویب آیین‌نامه واردات خودرو‌های دست‌دوم توسط تمامی افراد حقیقی دارای کدملی خبر داد و پس از آن بود که گمانه‌زنی‌ها درباره کاهش قیمت خودرو در داخل کشور بالا گرفت.

به گزارش شهرآرانیوز، دولت سیزدهم در واپسین روز‌های خود، آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو‌های دست‌دوم خارجی را تصویب کرد؛ اما همچنان طبق این آیین‌نامه، محدودیت‌هایی برای ورود خودرو‌ها به کشور وجود دارد. طبق آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو‌های سواری کارکرده، خودرو‌های با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی، خودرو‌هایی که فرمان آن‌ها سمت راست باشد و خودرو‌های سرقتی در کشور مبدأ امکان ورود به کشور را ندارند. 

طبق آیین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده، واردات خودرو صرفاً برای مصارف شخصی مجاز است و واردکننده حق ندارد تا ۵ سال خودروی مدنظر را بفروشد. همچنین سن خودرو نباید بیشتر از ۵ سال باشد و باید از کشور‌هایی مانند ژاپن، کره‌جنوبی یا اتحادیه اروپا وارد شود. خودرو‌های وارداتی همچنین باید استاندارد آلایندگی یورو۵ داشته باشند و وضعیت ایمنی خودرو نیز باید به تأیید سازمان ملی استاندارد برسد.

معاون وزیر صمت درباره واردات خودروی کارکرده، گفت: مردم با کدملی می‌توانند برای نیاز شخصی خودرو وارد کنند. در ابتدای کار، با توجه به شرایط تأمین ارز یک دستگاه خودرو برای هر نفر اجازه داده شده است.

احمد آقایی در این رابطه افزود: خودرو‌هایی که وارد می‌شوند، باید سه تا پنج سال عمر داشته باشند و استاندارد‌های روز اروپا و جهان را داشته باشند. محدودیت دیگری که وجود دارد این است که حجم موتور خودرو‌ها باید کمتر از ۲۵۰۰ سی‌سی باشد. 

اما نکته مهم در واردات خودرو‌های کارکرده تعرفه گمرکی این خودروهاست. در آیین‌نامه خودرو‌های کارکرده، تعرفه مجزایی برای این خودرو‌ها در نظر گرفته نشده و احتمالاً تعرفه واردات خودرو‌های دست‌دوم همان تعرفه آیین‌نامه خودرو‌های وارداتی است.

آن‌طورکه بررسی‌ها نشان می‌دهد، چنانچه این تعرفه برای خودرو‌های کارکرده نیز لحاظ شود، صرفه با واردات خودرو‌های زیر ۱۵۰۰ سی‌سی و خودرو‌های هیبریدی است که تعرفه کمتری دارند.

خبر آزادسازی واردات خودرو هنوز اثر کاهشی بر بازار نداشته است

حسین حسینی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو مشهد، در گفتگو با شهرآرانیوز با اشاره به اینکه انتشار خبر آزادسازی واردات خودرو در قیمت روز‌های آینده بازار خودرو‌های داخلی و خارجی بی‌تأثیر نخواهد بود، اظهار کرد: تاکنون شاهد کاهش چشمگیری در قیمت خودرو‌ها نبوده‌ایم. 

وی با بیان اینکه واردات خودرو، اقبال مردم به خودرو‌های باکیفیت را افزایش می‌دهد، افزود: واردات خودرو و به‌عمل‌رسیدن آن، استقبال مردم از خودرو‌های چینی و داخلی را به‌مراتب کاهش خواهد داد. 

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو مشهد بیان کرد: به نظر نمی‌رسد خودرو‌های وارداتی فاصله قیمتی چندان زیادی با خودرو‌های چینی که اکنون در کشور خریدوفروش می‌شوند، داشته باشند. در حال حاضر مردم منتظرند ببینند خودرو‌های وارداتی با چه قیمت‌هایی واگذار خواهند شد. 

وی با بیان اینکه نسبت به بحث ثبت‌نام واردات خودرو چندان خوش‌بین نیستم، دلیل خود را این‌گونه توضیح داد: وجود قطعات یدکی و خدمات خودرو‌های خارجی در کشور به‌مراتب از واردکردن آن مهم‌تر است. درواقع پیش‌از واردکردن خودرو، ابتدا باید قطعات آن وارد کشور شود تا خریدار به دردسر پس‌از خرید نیفتد. 

حسینی تأکید کرد: خودرو‌های خارجی که در داخل کشور، ضمانت یا خدماتی نداشته باشند، در بازار نیز بدون مشتری باقی خواهند ماند. 

وی تصریح کرد: تا این لحظه، وارداتی آغاز نشده یا راهی برای ثبت‌ کدملی برای واردات اعلام نشده است. 

بازار خودرو در رکود کامل است

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو مشهد درخصوص شرایط فعلی بازار خودرو نیز اظهار کرد: در حال حاضر، خریدوفروشی در بازار وجود ندارد و بازار در رکود کامل است. فروشنده وجود دارد، اما خریدار برای خرید خودرو چه داخلی و چه چینی وجود ندارد. 

خوش‌بین‌نبودن تحلیلگران به واردات خودرو‌های دست‌دوم

تحلیلگران با توجه به چالش ارزی از یک طرف و وسواس بانک مرکزی برای تعیین منشأ ارز مورد‌استفاده برای واردات هر کالایی به کشور از طرف دیگر، معتقدند منابع ارزی موردنیاز برای واردات خودرو‌های کارکرده خارجی مهیا نیست و بعید است سکان‌دار هدایت پولی و بانکی کشور با استفاده از ارز با منشأ نامشخص برای واردات خودرو‌های خارجی موافقت کند.

دلیلی که تحلیلگران برای این موضوع مطرح می‌کنند این است که در زمان واردات خودرو‌های صفرکیلومتر، شرکت‌های واردکننده تلاش کردند مدیران بانک مرکزی را قانع کنند تا اجازه دهند از ارز شخصی برای واردات خودرو استفاده شود؛ اما درنهایت، بانک مرکزی زیر بار این درخواست نرفت و تأکید کرد ارز مورداستفاده برای واردات خودرو باید دارای منشأ مشخص باشد. 

همین اتفاق باعث شد در سال گذشته، فقط حدود ۱۲ هزار دستگاه انواع خودروی سواری به کشور وارد شود. امسال هم حول‌وحوش ۱۲ هزار دستگاه وارد شده، اما همچنان بخش عمده‌ای از این خودرو‌ها در گمرک مانده‌اند و معطل طی‌کردن فرایند ورود به کشور ازجمله تأمین ارز هستند.

درمجموع، تحلیلگران چندان به واردات خودرو‌های دست‌دوم خوش‌بین نیستند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.