صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

سنگ مشکلات پیش پای سرویس مدارس | بیش از ۳ هزار دانش‌آموز مشهدی بلاتکلیف سرویس مدرسه هستند

  • کد خبر: ۲۴۰۲۳۴
  • ۲۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۲
با گذشت حدود یک ماه از بازگشایی مدارس، هنوز در خصوص سرویس مدارس مسائلی وجود دارد که مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرده است.

به گزارش شهرآرانیوز، انگار قرار نیست یک بار برای همیشه پرونده سرویس مدارس بسته شود. افزایش هزینه سرویس مدارس، حضور دانش‌آموزان بیش از ظرفیت مجاز در خودرو، نبود سرویس مدرسه برای مسیرهای دور از مدرسه و نابرابری عرضه و تقاضا، امسال نیز به یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها تبدیل شده است. هرساله دانش‌آموزان بسیاری متقاضی سرویس مدرسه هستند، اما چالش‌های این حوزه گویا حل‌شدنی نیست و هرساله تکرار می‌شود. برای پیگیری مشکلات سرویس مدارس به میان مردم آمدیم و پای صحبت اولیای دانش‌آموزان نشستیم.

هنوز سرویس مدرسه پیدا نکردیم 

آقای محمدی با بیان اینکه سه فرزند محصل در سه پایه متفاوت دارد و هر سال درباره سرویس مدرسه، با مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کند، می‌گوید: من و همسرم هر دو شاغل هستیم و عدم تطابق ساعت کاری ادارات با ساعت مدارس باعث شده است نتوانیم خودمان فرزندان را به مدرسه برسانیم و باید حتماً سرویس بگیریم.

وی درخصوص مشکلات سامانه «سپند» می‌گوید: از روز اولی که وارد سامانه سپند برای نام‌نویسی سرویس مدرسه شدم، این سامانه در بارگذاری اطلاعات با مشکلاتی مواجه بود؛ لذا نتوانستیم در موعد مقرر ثبت‌نام کنیم. الان هم چون مهلت ثبت‌نام تمام شده است، نمی‌توان ثبت درخواست کرد و همین مسئله موجب شد که تا الان_ که اواخر مهرماه است_ سرویسی پیدا نشود و راننده‌ای قبول نکند.

هزینه‌های سرسام‌آور سرویس مدارس

«۷۰۰ هزار تومان برای یک ماه؟» این را مادری می‌گوید که قرار است برای فرزندش سرویس مدرسه بگیرد و ادامه می‌دهد: پرداخت هزینه مدرسه و لباس فرم و سرویس مدرسه هرساله جزو دغدغه‌های ماست. کاش مسئولانی که قیمت‌ها را مصوب می‌کنند، کمی به فکر جیب والدین هم باشند. سال گذشته، مصوب شد تا برای روز‌های تعطیل، سرویس مدرسه، هزینه‌ای اخذ نکند؛ درحالی‌که امسال، چنین نیست و شرکت‌های پیمانکاری سرویس مدارس زیر بار این قانون نمی‌روند.

یکی دیگر از والدین هم این افزایش غیرمنطقی هزینه سرویس مدرسه را تأیید می‌کند و می‌گوید: مدرسه فرزند من هم درخواست چنین‌هزینه‌ای برای سرویس کرده است و علی‌الحساب مبلغ ۲ میلیون را اخذ کردند. قیمتی که برای این یک ماه رفت‌وآمد به ما گفته شده، برای مسیر‌های دور، از روزی ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان و برای مسیر‌های نزدیک‌، بین ۵۰ تا ۵۵ هزار تومان است.

او ادامه می‎دهد: با توجه به اینکه دانش‌آموزان باید پنج‌ روز در هفته این مبلغ را بپردازند، طبیعتاً هزینه زیادی به خانواده‌ها تحمیل می‌شود.

ظرفیت بیش از حد استاندارد

آقای سلطانی یکی دیگر از اولیای مدرسه است که با گلایه از رانندگان سرویس مدارس می‌گوید: بیشتر رانندگان سرویس برای اینکه برایشان صرفه اقتصادی داشته باشد، بیشتر از  حد مجاز ، دانش آموز سوار خودرو می‌کنند. در سرویس مدرسه فرزند من، راننده پنج سرنشین را به‌زور داخل خودروی پراید جای می‌دهد. این چه وضعیتی است؟ لطفاً پیگیری کنید. اگر در  حین رانندگی، برای فرزندانمان مشکلی پیش بیاید، چه کسی پاسخگوست؟

کمبود راننده سرویس

یکی دیگر از والدین می‌گوید: یک ماه از  شروع سال تحصیلی می‌گذرد. اولیای مدرسه دخترم برای سرویس مدرسه می‌گویند هنوز برای مسیر منزل ما -چون تعداد متقاضی اندک است- سرویسی وجود ندارد. دانش آموزان بسیار دیگری نیز با همین وضعیت معطل مانده اند. اولیای مدرسه پیشنهاد داده اند اگر نمی‌توانیم خومان برسانیم، برای فرزندانمان خودروی اینترنتی بگیریم تا به مدرسه برسند. خودشان هیچ گونه نظارتی روی سوارشدن و پیاده‌شدن دانش آموزان ندارند.

 صرفه اقتصادی ندارد

از سوی دیگر، رانندگان سرویس مدارس گلایه‌مندند که تمام مبلغی که از خانواده‌ها بابت سرویس مدارس اخذ می‌شود، به جیب آن‌ها نمی‌رود و آموزش و پرورش و تاکسی‌رانی و بیمه و... هریک سهمی از مبلغ سرویس مدرسه را به خود اختصاص می‌دهند. شمسایی که یکی از رانندگان سرویس مدرسه است، در گفتگو با خبرنگار ما می‌گوید: مبلغ ناکافی سرویس مدرسه باعث می‌شود تا راننده یا قبول نکند یا برای اینکه صرفه اقتصادی داشته باشد، مجبور است بیش از ظرفیت سوار کند.

وی ادامه می‌دهد: راننده ترجیح می‌دهد زمان و وقتی را که برای سرویس مدرسه می‌گذارد تا حقوق بخورونمیری را دریافت کند، صرف مسافرکشی در اسنپ و تاکسی‌های اینترنتی کند تا چندین برابر آن درآمد نصیبش شود. چرا باید آموزش و پرورش و شرکت‌ها و حتی شرکت‌های بیمه‌ای با اینکه راننده را تحت پوشش بیمه خود قرار نمی‌دهند، از هزینه دریافتی سرویس مدارس سهمی طلب کنند؟

بیش از ۳ هزار دانش‌آموز مشهدی بلاتکلیف سرویس مدرسه هستند

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌رانی شهرداری مشهد در گفت‌وگو با شهرآرانیوز، با بیان اینکه سال تحصیلی ۱۴۰۴_۱۴۰۳ اولین سال اجرای سرویس مدارس با آیین‌نامه جدید است و تاکنون مصوبه افزایش قیمت سرویس‌های مدارس ابلاغ نشده، می‌گوید: بسیاری از اولیا به دلیل عدم اطلاع یا مشخص‌نشدن مدرسه فرزند خود یا محل سکونتشان، امکان ثبت درخواست در سامانه سپند را نداشته‌اند.

چایچی با اشاره به اینکه تأخیر در توزیع شرکت‌ها در سال گذشته، در مواجهه با کمبود ناوگان بی‌تأثیر نبوده است، تصریح می‌کند: سامانه پایش ناوگان دانش‎آموزی (سپند) سامانه‎ای ملی بوده و متولی آن سازمان شهرداری‎ها و دهیاری‎های کشور است. از سویی، برای سرویس‎دهی نیاز است تمامی تقاضاها در سامانه ثبت شود و بر مبنای اطلاعات کل، توزیع مدارس بین شرکت‎ها و نهایتاً سرویس‎بندی و تخصیص تقاضا به ناوگان صورت پذیرد؛ لذا ثبت اطلاعات به‌صورت پیوسته و تا لحظه شروع سال تحصیلی، عملاً ناممکن است.

وی ادامه می‌دهد: بر این اساس، در چندین نوبت (از ابتدای خرداد الی ۱۵ تیرماه و از ۱۶ مرداد الی ۱۰ شهریور و همچنین به‌صورت محدود در بازه ۱۹ الی ۲۲ شهریور ۱۴۰۳) امکان ثبت‌نام فراهم شد، لیکن به دلایل مختلف نظیر ثبت‌نام‌نشدن دانش‌آموز در مدرسه تا روز‌های پایانی شهریور، بی‌اطلاعی از ضرورت موضوع یا توصیه برخی افراد به ثبت‌نام‌نکردن در سامانه و...، بعضاً والدین در سامانه ثبت درخواست ننموده و مشکلاتی را در امر سرویس‌دهی باعث شده‌اند؛ ضمن آنکه در برخی ایام به ویژه در روز‌های پایانی مهلت ثبت‌نام، به علت افزایش تعداد کاربران، گاهی در سامانه اشکالاتی ایجاد می‌شد که پس از پیگیری، توسط پشتیبانان رفع شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌رانی شهرداری مشهد می‌گوید: در مصوبه بهای خدمات حمل‎ونقل دانش‎آموزی که در روزهای آتی ابلاغ خواهد شد، سه عامل طول مسیر، ضریب ترافیک و پراکندگی، اثرگذار است. مقصود از طول مسیر میانگین طول مسیر محل سکونت تا مدرسه و بالعکس است که اولیای محترم می‎توانند از نرم‎افزارهای مختلف مسیریاب، طول مسیر را برآورد کنند و در جداول بهای خدمات پورتال سازمان به آدرس https://taxi.mashhad.ir، مبلغ قابل‌پرداخت را مشاهده فرمایند. از سویی برای مدارسی که در محدوده‎های دارای ازدحام ترافیک واقع شده‎اند یا طول سفر بیش از هفت کیلومتر است (اصطلاحاً مسیرهای پراکنده) ضرایب افزایش جزئی بابت ایجاد مطلوبیت برای سرویس‎دهی پیشنهاد شده است.

جدول کرایه سرویس مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳



چایچی بیان می‌کند: هزینه خدمات حمل‎ونقل دانش‎آموزی براساس بهای خدمات راننده، مدیریت، نظارت و بازرسی، اطلاع‌رسانی و هماهنگی، هزینه‎های بالاسری شرکت پیمانکار و بیمه تأمین‌اجتماعی محاسبه می‎شود. وفق مقررات و قوانین، در هر قرارداد و پرداختی از سوی یک شخص حقوقی، مبلغی به عنوان بیمه کسر و به حساب سازمان تأمین اجتماعی واریز و مشمول خدمات بیمه‌ای می‌شود.

وی با بیان اینکه تا این تاریخ، مشکل جدی در موضوع تأمین راننده یا وسیله وجود نداشته است، ادامه می‌دهد: عمده مشکلات باقی‌مانده مربوط به تقاضاهای مربوط به مسیرهای با طول سفر زیاد یا عدم ثبت‌نام در سامانه است که در روزهای آتی، طی تماس شرکت با اولیای محترم به نحوی تعیین تکلیف خواهد شد.

برخی شرکت‌های سرویس مدارس علاوه بر سامانه سپند، سامانه دیگری را هم برای رصد موقعیت راننده و... به خانواده‌ها پیشنهاد نصب دادند که البته هیچ خانواده‌ای مجبور به استفاده از این سامانه‌ها نیست. ما در تلاشیم تا قابلیت‌هایی نظیر موقعیت‌یابی راننده و اطلاعات راننده و مسیریابی را به سامانه سپند اضافه کنیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌رانی شهرداری مشهد می‌گوید: با تمامی محدودیت‌های موجود و با استفاده از تمامی ظرفیت‌های شهری، اطلاع‌رسانی گسترد‌ه‌ای در زمینه ثبت درخواست در سامانه سپند صورت پذیرفت که ماحصل آن، ثبت تعداد ۶۸.۵۲۹ تقاضا در سامانه بوده که به نوعی در کشور منحصربه‌فرد بوده است. هرچند بیش از سه هزار تقاضا نیز در سامانه ثبت نشده که طی هماهنگی با شرکت‌ها، مقرر شد با مراجعه حضوری، درخواست بررسی و ارائه خدمات انجام پذیرد.

وی ادامه می‌دهد: افرادی که تاکنون موفق به اخذ سرویس مدرسه نشده‌اند، می‌توانند در توافق با راننده سرویس، هزینه مابقی ظرفیت خالی ناوگان را تقبل کنند و سرویس خصوصی بگیرند.

چایچی بیان می‌کند: نظارت میدانی بر سرویس‌های مدارس صورت می‌گیرد. هیچ سرویس مدرسه‌ای حق ندارد بیش از ظرفیت تعریف‌شده هر خودرو، دانش‌آموز سوار کند و این کار تخلف است. والدین در صورت مشاهده هرگونه تخلفی از سرویس مدارس، مراتب را به ۱۳۷ اطلاع دهند.

وی ادامه می‌دهد: به منظور رسیدگی هرچه بهتر و سریع‌تر به گزارشات و شکایات اولیای محترم، علاوه بر سامانه ۱۳۷ شهرداری، واحد رسیدگی و پاسخگویی به گزارشات شهروندان درخصوص حمل‌ونقل دانش‌آموزی در سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌رانی شهرداری مشهد مقدس تشکیل شده و سه خط تماس ۴۹-۳۳۴۴۸۱۴۷ نیز به آن اختصاص یافته است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.