صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

شهروندان از ایجاد آلودگی توسط گوشت‌فروشی‌های خیابان «آیت‌ا... عبادی» گلایه‌مندند. این داستان هرروزه راسته گوشت‌فروشی‌های گذری که کاسبانش ادعا دارند حتی از راسته پروتئین‌فروشی‌های خیابان استقلال کهنه‌کارترند و در صنف خودشان، جزو اولین‌های شهر به حساب می‌آیند.

به گزارش شهرآرانیوز، عقربه‌های ساعت از یازده ظهر گذشته است. کرکره چهل‌دهنه مغازه پروتئینی و گوشت‌فروشی راسته خیابان آیت‌ا... عبادی از دو سه ساعت پیش از آن کم‌کم بالا رفته است. بعضی‌هایشان صبح زودتر بار مرغ و گوشت و ماهی را خالی کرده و در قفسه‌های یخچال‌های ویترینی چیده‌اند. مقابل تعدادی از مغازه‌ها هنوز رد پایی از این جابه‌جایی و حمل بار به چشم می‌خورد. خونابه‌هایی که بوی تعفن از آن به مشام می‌رسد.

تعدادی از کارگران این مغازه‌ها نیز برای اینکه آثار و بقایای این حمل بار مواد پروتئینی مرغ و گوشت و ماهی را پاک کنند، موزاییک‌های سیاه و چرکین پیاده‌رو را آب بسته‌اند تا از تعفن و بوی بد آن بکاهند. غافل از اینکه با گرمای هوا لحظه‌به‌لحظه بر شدت این بوی بد افزوده می‌شود. برخی مشتری‌های گذری، ناچار با توسل به دست یا گوشه چارقد و چادر جلوی بینی در تلاش اند اندکی از این بوی نامطبوع بکاهند. به اعتقاد یکی از شهروندانی که دستش را جلو بینی‌اش گرفته تا این بوی آزاردهنده حالش را به‌هم نزند، این آب ریختن سطحی، پاک کردن صورت مسئله است و باید شهرداری برای نظافت این محدوده پای کار بیاید.

این داستان هرروزه راسته گوشت‌فروشی‌های این گذر است که کاسبانش ادعا دارند حتی از راسته پروتئین‌فروشی‌های خیابان استقلال کهنه‌کارترند و در صنف خودشان، جزو اولین‌های شهر به حساب می‌آیند. تعدادشان نیز روز‌به‌روز در حال افزایش است و به قول ساکنان محله، حالا مغازه‌هایشان از خیابان آیت‌ا... عبادی‌۸۱ شروع می‌شود و تا میدان امام حسین (ع) ادامه دارد و به‌نوعی به بافت مسکونی و معابر فرعی این خیابان نفوذ کرده‌اند.

مزاحمت‌های این راسته شلوغ مواد پروتئینی برای مشتری‌ها و عابران و ساکنان محله‌های هم‌جوار به دغدغه‌ای برای آنها تبدیل شده است. صدایشان را به صدای مردم شهرآرا می‌رسانند تا در گزارشی میدانی راهکاری برای این معضل پیش پایشان بگذارند. در نیمروز گرم تابستانی پای حرف‌های بی‌واسطه آنها و کاسبان می‌نشینیم.

بورس گوشت‌فروشی

از کاسب‌های قدیمی این راسته بازار است. همه کارکنانش لباس سفید به تن دارند و نظافت مغازه بزرگش قابل قبول است. مشتری‌هایش بیشتر از دیگر مغازه‌هاست.
به گفته داعی، این بازار عریض و طویل حدود چهل سال یا شاید بیشتر است که قدمت دارد و تا حالا تعدادشان از چهل‌دهنه گذشته است. می‌گوید: اینجا شبیه تی‌بی‌تی سابق است که زمانی بورس بود و اینجا نیز بورس گوشت‌و‌مرغ‌فروشی شده است.

به گفته او اگر کاسب‌ها رعایت کنند حاشیه‌های این شغل به حداقل می‌رسد. این کاسب قدیمی در ادامه می‌گوید: بوی انواع مواد پروتئینی، گوشت و مرغ و ماهی به خودی خود برای بسیاری زننده است. حالا که هوا گرم شده شرایط بدتر هم می‌شود. باید کاسب جماعت خودش حواسش باشد و به نظافت محیط و کارش اهمیت بدهد. این طوری مشتری چشم‌بسته از آن کاسب خرید می‌کند، چون خوب می‌داند کاسبی که به این موارد اهمیت می‌دهد کیفیت گوشت برایش اولویت دارد.

داعی به نماینده دام‌پزشکی اشاره می‌کند که در مغازه‌اش حضور همیشگی دارد و بیان می‌کند: اصلا او باید روی آنچه از این مغازه به دست مردم داده می‌شود، مهر تأیید بزند. تقریبا هر روز نماینده دام‌پزشکی به مغازه‌های کوچک و بزرگ گوشت‌فروشی سر می‌زند، اما نماینده بهداشت ماهانه یک بار برای نظارت به این مکان می‌آید.
او که به تعبیر خودش از همه جای شهر مشتری دارد، تأکید می‌کند: کار ما مستقیم با سلامت مردم در ارتباط است، بنابراین باید فراتر از حد انتظار رعایت کنیم تا در رقابت با دیگر کاسب‌ها کم نیاوریم.

ولوله موش‌های فاضلابی در جوی

کاسب دیگری هم از بوی نامطبوع جوی و جدول گلایه‌مند است و به جولان موش‌ها در این راسته اشاره دارد: این جوی و جدول باید دوبار در روز تمیز شود. البته این را انکار نمی‌کنم که برخی کاسب‌ها رعایت نمی‌کنند، اما من و دیگر همکارانم وسایل شست‌وشوی مکانیکی برای این جوی‌ها در اختیار نداریم که برای نظافت به جان آنها بیفتیم. اگر هم داشتیم که اجازه نداشتیم آن را تمیز کنیم.

معضل بعدی را شریک کاری‌اش توضیح می‌دهد: اگر می‌توانید غروب یا شب به این گذر بیایید. یعنی در همین جوی موش فاضلابی می‌بینید به اندازه یک گربه. هزار‌و‌یک تله باید بگذاریم که به داخل مغازه هجوم نیاورند.
درخواستش را این‌طور بیان می‌کند: جمع‌آوری این شهر موش‌ها نه در توان ما و نه وظیفه ماست، اما با این حال برای اینکه خودمان و مواد داخل مغازه از شر این جانوران در امان باشد سم‌پاشی کرده‌ایم که تاکنون افاقه‌ای نکرده است.

پاس‌کاری شهرداری منطقه ۲ و ۳

پاس‌کاری بین شهرداری مناطق برای رفع معضلات این معبر تجاری، سبب دل‌خوری او و دیگر هم‌صنف‌هایش شده است. می‌گوید: به شهرداری منطقه‌۲ مراجعه می‌کنیم که این محدوده را بیشتر نظافت کند یا موش‌ها را مهار و معدوم کند، می‌گوید که رسیدگی به این مسائل مربوط به منطقه ۳ شهرداری است. شهرداری منطقه ۳ ما را به شهرداری منطقه‌۲ پاس می‌دهد.

حال اگر سبدی یا ضایعاتی در پیاده‌رو بگذاریم سروکله هر دو منطقه شهرداری پیدا می‌شود و ما با اخطار‌های آن‌چنانی رو‌به‌رو می‌شویم.
صادقی، دیگر جوان کاسب این محدوده است. او می‌گوید: هر چند ما بهداشت را رعایت کنیم، اما خواهی نخواهی این بوی بد هست.

اعتراض کارساز نیست

رهگذران بخش دیگر این ماجرا هستند. صبوری، مادر جوانی که همراه پسر خردسالش برای خرید مرغ به این بازار آمده است. می‌گوید: اینجا همه نوع گوشت و مرغ با قیمت‌های مختلف هست. به همین علت مردم این مکان را انتخاب می‌کنند، اما نظافت بیشتر مغازه‌هایش چندان تعریفی ندارد.

مردجوان دیگر که ساکن محله سناباد است و از مشتری‌های دائمی یکی از مغازه‌های این راسته است، می‌گوید: این بوی ناخوشایند و تماشای رد خون روی پیاده‌رو‌های کثیف حال برخی مشتری‌ها به خصوص خانم‌ها را خراب می‌کند. اگر این مسیر هر روز نظافت شود، کمتر شاهد بوی بد و کثیفی و حشرات و جانوران هستیم.

پرس‌و‌جو از همسایه‌های دور‌و‌بر که منزلشان چسبیده به این مغازه‌هاست، راه به جایی نمی‌برد. بیشترشان از سخن گفتن ابا دارند. یکی از این همسایه‌های قدیمی که اصرار دارد نام و نشانی از او نباشد، می‌گوید: اگر از اول جلو بازگشایی این تعداد مغازه را می‌گرفتند که کنار خانه و زندگی مردم مغازه گوشت‌فروشی باز نکنند اکنون مجبور نبودیم بوی بد و ترافیک و شلوغی و ... را تحمل کنیم. حالا نیز اعتراض‌های ما کارساز نیست و راه به جایی نمی‌برد.

صدور ۵۴‌فقره اخطار از سوی مرکز بهداشت

در ادامه ناصر امینی، رئیس مرکز بهداشت شماره‌۳ شهرستان مشهد توضیحاتی درمورد این راسته و بهداشت آن ارائه می‌دهد: واحد‌های قصابی واقع در حد فاصل خیابان آیت‌ا... عبادی ۸۱ تا میدان امام حسین (ع) از سوی کارشناسان بهداشت محیط منطقه مورد بازدید دوره‌ای قرار دارند. در این راستا رفع نواقص بهداشتی مشاهده شده از طریق آموزش چهره‌به‌چهره، ابلاغ نواقص به متصدیان و معرفی متخلفان بهداشتی به مراجع قضایی مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

رئیس مرکز بهداشت شماره‌۳ شهرستان مشهد می‌افزاید: از ابتدای امسال حدود ۵۴ فقره اخطاریه و معرفی به تعزیرات صورت گرفته است.
امینی همچنین بیان می‌کند: برخی نواقص با پیگیری‌های صورت گرفته همکاران بهداشتی و مشارکت و همکاری متصدیان واحد‌های صنفی مذکور تا حد زیادی برطرف شده است.

اما در ساعات ابتدایی صبح تا حدود ساعت‌۱۲‌ظهر در زمان انتقال و جابه‌جایی انواع گوشت از وسایل نقلیه تا داخل واحد صنفی، آلودگی پیاده‌رو با ضایعات و خونابه ناشی از این عمل رخ می‌دهد. برای این مورد نیز آموزش‌های لازم درباره شست‌وشوی صحیح فضای خارج از واحد صنفی به شکل مستمر ارائه می‌شود.

او با بیان اینکه براساس قانون نظارت و کنترل فراورده‌های خام دامی در مراکز عرضه، توزیع و طبخ این فراورده‌ها بر عهده سازمان دام‌پزشکی است می‌افزاید: به دنبال پیگیری‌های کارشناسان بهداشت محیط شهرداری منطقه ۲ مشهد موضوع طعمه‌گذاری برای کنترل جوندگان و شست‌وشوی پیاده‌رو‌ها و به خصوص شست‌وشوی آب‌رو خیابان یا کانیو به منظور نظافت محیط، کنترل بو و جلوگیری از تجمع حشرات و جوندگان در دستور کار است. امینی به شهروندان پیشنهاد می‌دهد: هرگونه مشکل بهداشتی مشاهده شده را از طریق شماره تلفن ۱۹۰ مربوط به سامانه رسیدگی به درخواست‌های مردمی وزارت بهداشت اطلاع‌رسانی کنید.

در حوزه منطقه‌۲ شهرداری است

حسین خوشبخت، رئیس اداره خدمات شهری منطقه‌۳ شهرداری درباره محدوده مورد نظر و ارائه خدمات شهری می‌گوید: پیاده‌رو، خیابان، سد معبر و رسیدگی به مشاغل مزاحم گذر مدنظر مربوط به منطقه‌۲ شهرداری است. به عبارت دیگر مسئولیت هرگونه اخطار و نظافت و شست‌وشو و طعمه‌گذاری حاشیه خیابان آیت‌ا... عبادی مربوط به آنهاست، اما برای نوسازی ملک اگر نیاز به اقدامی باشد، در محدوده شهرداری منطقه‌۳ است.

تله‌گذاری هفته‌ای دوبار

اما توضیحات معاون فنی و اجرایی شهرداری منطقه‌۲ برای این محدوده از این قرار است: رفع بوی نامطبوع با مرکز بهداشت است، اما نظافت و شست‌وشوی معابر این گذر با شهرداری منطقه‌۲ است.
محسن قره‌خانی در ادامه تأکید می‌کند: نظافت این محله انجام می‌شود، طوری که هفته‌ای یک بار سه‌شنبه‌ها این معبر شست‌وشو می‌شود برای موضوع مهار جوندگان نیز تله‌گذاری موش دو بار در هفته روز‌های سه‌شنبه و پنجشنبه انجام می‌شود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.