صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

شاید در نگاه اول تصور کنید ریاضی و هنر هیچ ربطی به یکدیگر ندارند اما با کمی دقت می‌توان نتیجه گرفت که ریاضی و هنر ارتباط خوبی باهم دارند، به‌شکلی که ریاضی یک هنر و هنر هم برپایه ریاضی است.

دوستان خوب! شاید در نگاه اول تصور کنید ریاضی و هنر هیچ ربطی به یکدیگر ندارند اما با کمی دقت می‌توان نتیجه گرفت که ریاضی و هنر ارتباط خوبی باهم دارند، به‌شکلی که ریاضی یک هنر است و هنر با توجه به معنای منظم خطوط و نقش‌ها، در حقیقت، همان ریاضی است.

ابوالفضل نجار تربتی یک هنرمند ریاضی‌دان دوازده‌ساله است که در مدرسه‌ی امام حسن بنیاد مصلی‌نژاد درس می‌خواند. او از هشت‌سالگی خوش‌نویسی را با خط تحریری در کلاس‌های کانون آغاز کرده است و اکنون خود را برای شرکت در آزمون مقطع ممتاز خط نستعلیق آماده می‌کند.

ابوالفضل در رشته‌های نقاشی و محاسبات ذهنی ریاضی نیز حرفی برای گفتن دارد. گفتگوی ما را می‌خوانید.

 

ابوالفضل‌جان، چگونه و از چه زمانی به هنر و ریاضی ورود پیدا کردی؟

از ۹ سالگی تاکنون مشغول آموختن رشته‌ی نستعلیق هستم و در این زمینه توانسته‌ام تا مقطع عالی پیش بروم. در کنار خط، رشته‌ی نقاشی را هم با علاقه دنبال کرده‌ام.

رشته‌ی ucmas یا محاسبات ذهنی را نیز از هفت‌سالگی آغاز کردم و تا یک ماه آینده در این رشته فارغ‌التحصیل خواهم شد. همچنین دوره‌های آموزشی زبان انگلیسی را از پارسال شروع کرده‌ام و همچنان ادامه می‌دهم.

به‌دلیل اینکه از کلاس اول به خط تحریری علاقه نشان می‌دادم و همان زمان موفق به کسب رتبه‌ی استانی در این هنر شدم، از سوی معلم عزیزم خانم آرام به تلاش در این رشته تشویق شدم.

نقاشی با مدادرنگی هم یکی از هنرهای محبوب دوران کودکی من بود اما کلاس چرتکه یا همان ucmas را از مهدکودک آغاز کردم.

 

تاکنون به موفقیتی هم دست پیدا کرده‌ای؟

بله، نخستین مسابقه‌ای که در آن شرکت کردم کلاس اول در «دست‌نوشته‌های طلایی» بود که به مقام هشتم استان در رشته‌ی خوش‌نویسی دست یافتم. پس از آن، در پایه‌های چهارم و پنجم ابتدایی در مسابقات جابربن‌حیان در ناحیه در رشته‌ی خطاطی مقام اول را کسب کردم.

در مسابقات فرهنگی و هنری آموزش و پرورش نیز مقام اول ناحیه را به‌دست آوردم. سال گذشته هم تندیس پنج نفر برتر مدارس مصلی‌نژاد را از سوی این بنیاد فرهنگی دریافت کردم.

با تلاشی که در ucmas انجام دادم، در مسابقات محاسبات سریع ذهنی در چهارمین جشنواره‌ی علمی پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی رتبه‌ی سوم را کسب کردم.

همین‌طور مقام سوم استانی و مقام اول کشوری را در سطح advance به‌‌دست آوردم و اکنون خودم را برای مسابقات جهانی آماده می‌کنم.

تمایل دارم هرسال در مسابقات جهانی چرتکه شرکت کنم. سرعت عمل بالایی که در محاسبات دارم، در درس ریاضی برایم بسیار کمک‌کننده بوده است.

از این پیروزی‌ها با توجه به سن کمی که دارم احساس افتخار و سربلندی می‌کنم و همه را مدیون زحمات مادر و پدرم هستم. دیگران هم با دیدن توانایی‌های من با لذت تشویقم می‌کنند.

 

 به چه فعالیت‌هایی علاقه‌ی بیشتری داری؟

شنا و فوتبال بازی کردن با دوستانم را خیلی دوست دارم و با فوتبال آرامش پیدا می‌کنم زیرا ورزش برای نشاط جسم و جان ضروری است. مدتی است در مسابقات فوتبال لیگ استان نیز انتخاب شده‌ام.

خط تحریری را هنگام انجام تکالیفم و روزی یک ساعت هم خط نستعلیق تمرین می‌کنم زیرا هنر خوش‌نویسی از اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین هنرهای ایران است و این رشته نیز می‌تواند سبب آرامش شود. محاسبات ذهنی هم عامل پرورش ذهن و افزایش تمرکز است.

 

از آرزوهایت برایمان بگو.

دوست دارم استاد خوش‌نویسی شوم، در فوتبال هم یکی از بازیکنان تیم ملی ایران باشم. همچنین آرزو دارم یک شیمی‌دان معروف شوم.
از دوستانم هم می‌خواهم توانمندی‌ها و استعدادهای خود را دستکم نگیرند و تا می‌توانند برای پیشرفت و پیروزی تلاش کنند.

 

چه عواملی را در پیروزی‌هایت مؤثر می‌دانی؟

برای موفقیت در این رشته‌ها استعداد و علاقه و از همه مهم‌تر پشتکار و تلاش، اصلی‌ترین نیازمندی‌هاست. اما دسترسی به استادان مطرح نیز خیلی اهمیت دارد. در درس همیشه نمرات عالی گرفته‌ام و فعالیت‌هایم تأثیر مثبتی بر پیشرفت تحصیلی‌ام داشته است.

در رشته‌ی خوش‌نویسی، استاد پویا ذوالریاستین الگوی من هستند، در رشته‌ی نقاشی خانم احمدی و در چرتکه هم خانم آذری و مادرم کمک زیادی به من کرده‌اند که از همگی آن‌ها سپاسگزارم.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.