صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

همه در مدیریت مصرف آب همراه باشیم

  • کد خبر: ۲۴۰۸۵۲
  • ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۷
هرم گرما که بالا می‌گیرد، مصرف آب سرعتی تصاعدی به خودش می‌گیرد. نجات ما و دور‌ماندن از عطش و گرما، به وجود آب گره خورده است.

تابستان است و گرمای طاقت‌فرسایش. ثبت دمای بالای ۴۰‌درجه در بسیاری از شهر‌های کشور، گرمای تابستان امسال را برایمان طاقت‌فرساتر از همیشه نیز کرده است. هرم گرما که بالا می‌گیرد، مصرف آب سرعتی تصاعدی به خودش می‌گیرد. نجات ما و دور‌ماندن از عطش و گرما، به وجود آب گره خورده است.

خدا را شاکریم که بارش‌های کریمانه‌اش را اواسط بهار بر ما ارزانی داشت و درحالی‌که اوضاع به سمت‌و‌سویی می‌رفت تا وضعیت آب برای مشهد بحرانی‌تر شود، نزول رحمت الهی، همسایگان امام مهربانی‌ها را از شرایطی سخت و طاقت‌فرسا دور نگه داشت. اکنون که ماه محرم با شروع فصل گرما و تعطیلات تابستانی همراه شده، حضور خیل عظیم زائران بارگاه منور رضوی در مشهد با افزایش میزان مصرف آب همراه شده است. 

گرمای بالای این‌روز‌ها را که کمتر تجربه کرده‌ایم نیز به این مسئله بیفزایید. تأمین آب برای شهری ۴‌میلیون‌نفری که ده‌ها‌میلیون زائر را در سال پذیرایی می‌کند، در شرایط عادی به حرف آسان است؛ بماند که باید به جنگ غول گرما هم رفت و رفاه زائران و مجاوران آقا امام‌رضا (ع) را نیز فراهم آورد، بی‌آنکه کوچک‌ترین اخمی بر روی ماه تک‌تک شهروندان و زوار نازنین آقا بنشیند. هیچ کلان‌شهری حتی همان تهران با همه وسعت و جمعیتش، تجربه چندین‌و‌چند پیک مصرف آب همانند مشهد در سال را ندارد. 

وجود نازنین امام‌هشتم (ع)، دلدادگان بی‌شماری را در طول سال به مشهد می‌کشاند؛ چیزی بالغ‌بر ۳۰‌میلیون زائر ایرانی و خارجی. تابستان هم که از راه می‌رسد، همراه می‌شود با شلوغی جهان‌شهر مشهد که برای تأمین آب، تلاش‌هایی بی‌وقفه می‌طلبد. گرمای امسال نیز بر سختی کار افزوده و پیک حضور زوار در شروع تابستان و محرم و نیز ادامه آن که منتهی به دهه آخر ماه صفر است و پایان تابستان تأمین آب برای کلان‌شهر مشهد را برای همه ما مهم‌تر از همیشه کرده است. با این تفاسیر، اما معتقدیم نه زائر و نه مجاور آقا نباید ذره‌ای احساس کمبود و بی‌آبی کند و تلاشمان جز این نیست و نخواهد بود. 

در این راه البته که نیاز به همراهی همسایگان و شهروندان شهر امام‌رضا (ع) داریم. بیش از ۷۰‌درصد از مصارف خانگی آب تبدیل به فاضلاب می‌شود. رقم به‌واقع درشت است. تنها اگر هر کدام از ما به‌اندازه‌ای دغدغه‌مندتر شویم که مصرف آب را مدیریت کنیم، بی‌شک تأثیر درخورتوجهی در گذر از شرایط اوج مصرف خواهیم داشت.

اما در‌این‌بین شعاری که با آن سال گذشته را پشت‌سر گذاشتیم و بحران کم‌آبی از سر همه ما گذشت، به نظر می‌رسد باز هم کارآمد باشد برای تدبیر در مدیریت مصرف آب؛ شعار ۳-۳۰-۳. مدیریت در استفاده از کولر‌های آبی و کاهش سه‌ساعته زمان استفاده از آن در اوقاتی از شبانه‌روز که کمتر به کولر نیازمندیم. ۳۰‌درصد کاهش مصرف آب فلاش‌تانک سرویس‌های بهداشتی و سه دقیقه کاهش در زمان دوش‌گرفتن. یادمان نرود برای نجات جان آب، همه ما مسئولیم.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.