صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

غلظت خون را جدی بگیرید

  • کد خبر: ۲۴۱۱۰۶
  • ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۹
در غلظت خون تعداد گلبول‌های قرمز نسبت حجم خون زیاد می‌شود و این موضوع ممکن است سبب لخته‌شدن خون یا مسدودشدن رگ‌ها شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ غلظت خون که به آن پلی‌سیتمی یا اریتروسیتوز نیز گفته می‌شود، زمانی اتفاق می‌افتد که تعداد گلبول‌های قرمز خون بیش از حد نرمال باشد. این امر باعث می‌شود که خون غلیظ‌تر شده و جریان آن در رگ‌ها با مشکل مواجه شود.این نوع از غلظت خون، یک بیماری ژنتیکی است که در آن مغز استخوان به طور غیرطبیعی گلبول‌های قرمز زیادی تولید می‌کند.

علائم پلی‌سیتمی ورا شامل خارش پوست، سر درد، سرگیجه، قرمزی صورت و چشم، خونریزی و بزرگ شدن طحال است.

پُرخونی ثانویه این نوع از غلظت خون، ناشی از یک بیماری یا وضعیت دیگر مانند بیماری‌های قلبی، ریوی، کلیوی، کمبود اکسیژن (مانند زندگی در ارتفاعات بالا)، برخی از انواع سرطان، مصرف برخی از داروها (مانند استروئیدها و داروهای ضد بارداری خوراکی) و سیگار کشیدن است.
علائم پلی‌سیتمی ثانویه می‌تواند شامل علائم بیماری زمینه‌ای، خستگی، ضعف، سردرد، سرگیجه و تنگی نفس باشد. 

افزایش غلظت خون به دلیل کمبود مایعات

کمبود آب بدن می‌تواند باعث شود که حجم خون کاهش یابد و در نتیجه غلظت گلبول‌های قرمز خون افزایش یابد. علائم کم آبی بدن شامل تشنگی، خشکی دهان، خستگی، سرگیجه، یبوست و کاهش ادرار است.

علل ابتلا به غلظت خون را بشناسید

استعمال دخانیات و کشیدن سیگار، زندگی در ارتفاعات و مناطق کوهستانی، مشکلات خونی، بیماری‌های قلبی و ریوی، مسمومیت با مونوکسیدکربن، بیماری‌های زمینه‌ای، تعریق و اسهال‌های شدید، تورم‌های بدخیم کلیوی و کبدی در بزرگسالان، فیبروم های رحمی در زنانه، کیست‌های متعدد کلیه و استرس و فشارهای روانی سبب ابتلا به غلظت خون می‌شود.

از عوارض غلظت خون که میتوان به آن اشاره کرد  کندشدن حرکت خون در قلب و رگ‌ها و گرفتگی اندام‌هایی مانند دست و پا یا سکته مغزی خواهد شد. افزایش غلظت خون، می‌تواند باعث آمبولی ریوی شود.باعث خونریزی از بینی می‌شود. همچنین باعث می‌شود که کبد و طحال بزرگ شوند.

راه‌های پیشگیری از ابتلا به غلظت خون

برای جلوگیری از ابتلا به غلظت خون سیر زیاد بخورید، ویتامین E مصرف کنید، روغن زیتون را جایگزین روغن‌های دیگر کنید، زنجبیل بخورید، خون بدهید، سیگار نکشید و پرخوری نکنید، ورزش کنید.

داروی غلظت خون

پزشک برای کاهش غلظت خون، داروهای رقیق‌کننده خون را به شما پیشنهاد می‌کند که این داروها را باید درست طبق دستورالعمل و تجویز پزشک متخصص مصرف کنید. مصرف بی‌اندازه این داروها، باعث خونریزی شدید می‌شود. این داروها عبارتند از آسپرین، کلوپیدوگول، دی‌پیریدامول و تیکلوپدین است.

رژیم غذایی برای غلظت خون بالا

بی شک تاثیر رژیم غذایی در کاهش ابتلا به بسیاری از بیماری ها را نباید نادیده بگیریم. تغییر در عادات غذایی یا به اصطلاح اصلاح سبک زندگی می تواند کمک شایانی به کاهش غلظت خون کند. در این خصوص باید در رژیم غذایی خود از میوه ها ، سبزیجات و غذاهای کم چرب استفاده کنید. 

گوشت ماهی، لبنیات کم چربی، سبزیجات، میوه هایی مانند آلبالو و موز، آبلیمو، عرق گیاه گزنه، دمنوش های گیاهی مانند دارچین ، دمنوش ریشه گیاه شیرین بیان ، چای سبز، چای کوهی و دمنوش گل مینا برای کاهش غلظت خون مفید هستند.

نحوه تشخیص غلظت خون بالا

غلظت خون بالا به معنی افزایش غیرطبیعی سطح مواد مختلف در خون است. این مواد می‌توانند شامل قند خون، کلسترول، تری‌گلیسرید، هورمون‌ها، الکترولیت‌ها و غیره باشند. تشخیص غلظت خون  از طریق تست‌های خونی و ارزیابی آزمایشات مختلف صورت می‌گیرد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.