صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

معاون عملیات سازمان آتش نشانی مشهد به تشریح مهمترین نکات ایمنی برای پیشگیری از حریق در گرمترین روز‌های سال پرداخت.

آتش پاد حسن نجمی در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز گفت: هر ساله با شروع فصل گرما و بویژه در اواسط مردادماه گرمای شدیدی را در شهر مشهد شاهد هستیم که این موضوع باعث افزایش چشمگیر تعداد آمار حریق و حوادث اعلامی به مرکز فرماندهی ۱۲۵ می‌شود.

وی افزود: حریق کنتور‌های برق منازل، آتش سوزی مراتع، دشت‌ها و فضا‌های جنگلی اطراف شهر، حریق لوازم خانگی پرمصرف مانند کولر‌های گازی، خودرو‌ها و موارد مشابه مانند انبار‌ها از جمله حوادثی است که با افزایش دمای هوا در مشهد شاهد هستیم.

معاون عملیات سازمان آتش نشانی مشهد توصیه‌های پیشگیرانه خود را اینطور آغاز کرد: باید در مرحله اول از آماده بکار بودن سیستم‌های اعلام و اطفای حریق ساختمان اطمینان حاصل نماییم. همچین باید تاریخ شارژ خاموش کننده‌های منزل و خودرو را بررسی کنیم.

نجمی در خصوص نکات مهم بکارگیری کپسول‌های آتش نشانی هم گفت: کپسول‌های خاموش کننده حریق اگر گاز Co۲ باشد دارای لوله شیپوری و مشخص هستند که باید از تاریخ شارژ یک سال نگذشته باشد و ضامن هم پلمب باشد، اما خاموش کننده‌هایی که بیشتر در دسترس عموم مردم است خاموش کننده‌های پودری هستند که یک عقربه فشارسنج هم بر روی آنها نصب شده است و باید سه شرط کارکرد داشته باشند؛ تاریخ شارژشان یک سال نگذشته باشد، عقربه فشارسنج روی رنگ سبز باشد و ضامن خاموش کننده نیز پلمب باشد.

معاون عملیات سازمان آتش نشانی مشهد به موضوع آتش سوزی مراتع هم اشاره کرد و گفت: در این فصل، علوفه‌ها بعلت گرمای هوا خشک و مستعد حریق است که با یک جرقه کوچک اتفاق می‌افتد و زیستگاه حیوانات و گیاهان را از بین میبرد، شهروندان محترم به این موضوع دقت داشته باشند و اگر لازم شد آتشی ایجاد کنند به صورت کنترل شده و دور از علوفه‌های خشک باشد و پس از پایان کار هم مطمئن شوند آتش را نیمه خاموش رها نکرده اند.

وی خاطرنشان کرد: رها کردن برخی ضایعات و زباله‌ها مانند شیشه‌های نوشابه و ظروف کنسرو یا بطری‌های آب بعلت انعکاس نور میتواند مانند یک ذره بین عمل کند و ما گاهی شاهدیم با یک قوطی کنسرو حریق بزرگی در مراتع و پوشش‌های گیاهی ایجاد میشود.

معاون عملیات سازمان آتش نشانی مشهد افزود: برای باربیکیو‌ها و منقل‌هایی که در باغ ویلا‌ها وجود دارد باید دقت کافی داشته باشیم که در فاصله دورتری از ساختمان باشد، همچنین اگر مجبور هستیم مواد قابل اشتعالی را در خانه نگهداری کنیم باید دقت داشته باشیم باید دور از قسمت نشیمن خانه و کارگاه، در خارج از ساختمان و در محیطی سایه نگهداری کنیم تا منجر به حریق نشود.

نجمی متذکر شد: یکی از حوادث مهمی که در این فصل با آن سر و کار داریم مربوط به حریق لوازم الکترونیکی مانند کولر‌های گازی است که روشن گذاشتن آنها به مدت طولانی می‌تواند فشار زیادی به شبکه برق منزل و سیم کشی‌ها وارد کند و منجر به آتش سوزی شود پس باید توجه داشته باشیم به جای استفاده مستمر، از کولر‌های گازی در دور کند و از کولر‌های آبی به صورتی استفاده کنیم که هر دو سه ساعت به دستگاه استراحت بدهیم تا منجر به حریق نشود.

معاون عملیات سازمان آتش نشانی مشهد متذکر شد: اگر ساختمان قدیمی باشد مطمئنا سیم کشی‌های قدیمی برای سیستم کولر‌های پرمصرف گازی جوابگو نیست و لازم است یک کابل جداگانه از کنتور برای آنها در نظر گرفته شود و این کار باید با مشورت یک برق کار و سیم کشی حرفه‌ای انجام پذیرد.

نجمی با بیان اینکه بهترین کار در هنگام حریق‌هایی که منشا برقی دارند قطع برق و استفاده از خاموش کننده‌های CO۲ و یا پودری است، تاکید کرد: در این نوع حریق‌ها باید توجه داشته باشید استفاده از آب می‌تواند منجر به برق گرفتگی شود و به هیچ عنوان استفاده از آب برای خاموش کردن حریق‌های الکترونیکی توصیه نمیشود.

حفظ خونسردی، تماس فوری با شماره ۱۲۵ (آتش نشانی)، نجات جان افرادی که در محل حریق هستند و امکان فرار ندارند (البته در صورتی که برای افراد نجات دهنده خطر جانی نداشته باشد)، سعی در اطفای حریق و همکاری با آتش نشانان در مورد دادن اطلاعات صحیح درباره شرایط محل حریق؛ پنج اصل مهم برای کاهش خسارت حریق بود که معاون عملیات سازمان آتش نشانی مشهد در پایان به آنها اشاره کرد و از شهروندان خواست مدنظر قرار دهند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.