صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

فضاپیمای مدارگرد خورشیدی اروپا (SolO) سه‌شنبه، ۲۳ ژوئیه (۲ مردادماه)، فوران یک شراره خورشیدی (Solar flare) بسیار قدرتمند از کلاس X۱۴ از سمت دور خورشید را ثبت کرد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ X۱۴ قدرتمندترین شراره خورشیدی طی حدود بیست سال گذشته و قوی‌ترین در چرخه خورشیدی کنونی نام گرفت. این شراره حتی بزرگ‌تر از شراره خورشیدی چند ماه پیش بود که منجر به پیدایش شفق قطبی در چند کشور مختلف شد.

براساس گزارش فوربز، ازآنجایی‌که این فوران در سمت دیگر خورشید بود، تأثیر چندانی بر سیاره ما نداشته است؛ بااین‌حال مدارگرد خورشیدی آژانس فضایی اروپا در موقعیتی قرار داشت که می‌توانست این فوران را ثبت کند. به‌طورکلی شراره خورشیدی کلاس X۱۴ جایگاه هفتم لیست قوی‌ترین شراره‌های ثبت‌شده تاریخ را کسب کرده است. همچنین این فوران همراه خروج جرم از تاج خورشیدی (CME) بود.

اگرچه X۱۴ قوی‌ترین شراره ثبت‌شده در تاریخ نبود، شراره‌های خورشیدی به این بزرگی می‌توانند منجر به طوفان‌های تشعشعی طولانی‌تر شوند و اگر به‌سمت زمین فوران کنند، ممکن است سراسر سیاره را به خاموشی فروببرند. به‌طورکلی، شراره‌های کلاس X قدرتمندترین شراره‌ها محسوب می‌شوند و انرژی آنها ۱۰ برابر قدرتمندتر از شراره‌های کلاس M است که در رتبه دوم هستند.

بزرگ‌ترین شراره سمت زمین که تاکنون برای چرخه کنونی ثبت شده ۱۴ مه ۲۰۲۴ (۲۵ اردیبهشت) رخ داد و X۸.۹ بود. به‌طورکلی، چرخه خورشیدی فعلی بسیار فعال‌تر از چرخه قبلی است که تقریباً مربوط به یک دهه پیش می‌شود؛ اگرچه آرام بودن آن چرخه غیرعادی بود.

محققان درباره این شراره جدید می‌گویند، رویدادی مشابهی در مارس ۱۹۸۹ (اسفندماه ۱۳۶۷) که به‌سمت زمین بود، باعث خاموشی کامل شهر کبک کانادا شد.

شراره جدید یک CME نیز پرتاب کرد. CME‌ها در واقع انفجار‌های پلاسما و میدان مغناطیسی هستند که از جو خورشید به بیرون فوران می‌کنند.

منبع: دیجیاتو

 

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.