صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

عبدالجابر انصار، جنرال کنسول جمهوری اسلامی افغانستان در مشهد روز یکشنبه تایید کرده است که دوره ماموریت‌اش در این شهر به پایان رسیده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ پس از ماه‌ها اختلاف بر سر مدیریت کنسولگری افغانستان در مشهد، منابع خبری می‌گویند که قرار است، فیض‌الرحمان عطایی روز دوشنبه ۸ مردادماه به نمایندگی از طالبان مسئولیت این نمایندگی مهم سیاسی افغانستان را در نزدیک‌ترین کلانشهر ایران به افغانستان به دست بگیرد.

عبدالجبار انصار روز یکشنبه هفتم مردادماه در گفت‌وگو با رسانه‌ها رسما تایید کرد که در این روز کنسولگری افغانستان در مشهد را ترک می‌کند.

اختلاف بر سر مدیریت کنسولگری افغانستان در مشهد در خردادماه سال جاری خبرساز شد.

ایراف رسانه نزدیک به کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس جمهور ایران در امور افغانستان در این باره نوشته است که یک منبع معتبر می‌گوید که سرانجام حکومت سرپرست طالبان درخواست جمهوری اسلامی ایران برای انجام فرایند معرفی، موافقت و پذیرش دیپلمات‌ها براساس سازوکار کنوانسیون وین را پذیرفته و در نتیجه آن، «سرپرست» معرفی‌شده از سوی طالبان برای کنسولگری افغانستان در مشهد مقدس از سوی ایران، پذیرفته شده که از اعضای همین هیأت نمایندگی است.

این در حالی است که پیش از این، جمهوری اسلامی ایران، دیپلمات معرفی شده از سوی طالبان برای سرپرستی کنسولگری مشهد را رد کرده بود و دلیل آن، عدم طی مراحل قانونی روند معرفی او بربنیاد کنوانسیون وین از سوی طالبان بود.

در آن زمان، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه گفت: هرگونه تغییر در کادر کنسولی افغانستان در مشهد باید مطابق با کنوانسیون ۱۹۶۳ وین در باره روابط کنسولی باشد.

واکنش آقای کنعانی به تغییرات گزارش شده در کارمندان سرکنسولگری افغانستان در مشهد بود که بدون اطلاع مقامات ایرانی از سوی وزارت خارجه طالبان انجام شده بود.

پذیرش سرپرست معرفی‌شده از سوی طالبان در کنسولگری افغانستان در مشهد اما صرفا به منظور تسهیل ارائه خدمات کنسولی به میلیون‌های مهاجر افغانستانی در ایران صورت گرفته و به معنای شناسایی رسمی دولت طالبان از سوی تهران نیست. موضع ایران درباره لزوم تشکیل یک دولت فراگیر و مبتنی بر مشارکت و مشروعیت داخلی در افغانستان تغییر نکرده است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.