صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

دومین سوگواره مذهبی‌معنوی «نوای ارادت» ویژه محرم و صفر در مشهد آغاز شد.

به گزارش شهرآرانیوز، رئیس اداره تبلیغات اسلامی مشهد در نشستی با خبرنگاران که صبح امروز (۸ مرداد ۱۴۰۳) در اداره تبلیغات اسلامی خراسان‌رضوی برگزار شد، گفت: امروزه ما در یک نبرد نامتعادل رسانه‌ای قرار داریم که درک این مسئله بسیار سخت است و به قول مقام معظم رهبری، در یک نبرد نامتقارن قرار داریم.   

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی رحمانی بیان کرد: یکی از اصول انقلاب اسلامی ایران در زمان جنگ، پرهیز از قرینه‌سازی و تأکید بر نقاط قوت بود؛ به این معنا که زمانی در دوره دفاع مقدس حتی سیم خاردار نداشتیم، اما امروزه توانسته‌ایم موشک‌های دقیقی بسازیم که دشمن جرئت حمله به ایران را ندارد و قدرت نظامی ایران را پذیرفته است. 

رحمانی افزود: در فضای رسانه نیز باید از همین روش استفاده کنیم. امروز فرهنگ امام‌حسین(ع) و عاشورا تا قلب آمریکا پیش رفته است. فرهنگ عاشورا یک سلاح معرفتی است که باید افراد را با این سلاح آشنا کنیم و آن‌ها را به سمت معرفت و محبت نسبت به امام‌حسین(ع) بکشانیم. 

رحمانی تصریح کرد: طراحی روش‌های نوین تبلیغی راهکار آشنایی مردم با فرهنگ عاشورا و قیام امام‌حسین(ع) است که در همین راستا، سوگواره‌ای به نام "نوای ارادت" راه‌اندازی شده است؛ لذا اصحاب رسانه باید تلاش کنند تا جای ممکن نوای این سوگواره را به گوش مخاطبان برسانند. 

مشارکت بیش از ۳ هزار نفر در نخستین سوگواره

دبیر سوگواره نوای ارادت نیز در بخش دیگری از این نشست گفت: نوای ارادت یک برنامه مذهبی‌معنوی ویژه اهل‌بیت(ع) است و در ایام محرم و صفر بدون محدودیت سنی ویژه عاشقان امام‌حسین(ع) و شهادت امام‌رضا(ع) برگزار می‌شود. 

شهرام تدین در خصوص برگزاری دومین سوگواره «نوای ارادت» اظهار کرد: طبق بیانات الگو‌های خودمان ازجمله امام‌خمینی(ره) و سردار دلها، شهید حاج قاسم سلیمانی و بسیاری شهدای دیگر که ارادت ویژه‌ای به امام حسین(ع) داشتند و آن‌ها نیز که راه ایشان را ادامه دادند، سوگواره «نوای ارادت» شکل گرفت. 

تدین تأکید کرد: گسترش و شناسایی مداحان، قاریان، روایتگران و مکبّرهای جدید و ناشناخته به ارگان‌ها و دستگاه‌های مختلف از جمله اهداف اجرایی سوگواره است. همانطور که سال گذشته، برخی راویان جدید به مساجد و مؤسسات فرهنگی‌تبلیغی معرفی شدند و برخی نوجوان‌های مکبّر در حرم مطهر رضوی حضور یافتند.

وی عنوان کرد: سوگواره «نوای ارادت» محدودیت سنی و مکانی ندارد و افراد با هر سن و از هر شهری در استان و کشور می‌توانند به صورت رایگان در این رویداد حضور یابند. علاقه‌مندان برای شرکت و اطلاع از روند آن می‌توانند عدد ۸ را به سامانه ۹۰۰۰۲۶۸۲ ارسال نمایند. 

تدین ادامه داد: مهلت ارسال آثار تا ۲۰ مرداد است. نتایج اولیه ۲۳ مرداد اعلام خواهد شد و ۲۷ و ۲۸ مرداد نیز داوری مرحله اول صورت خواهد گرفت. در این مرحله، ۱۴ اثر انتخاب می‌شود که با حمایت‌های سوگواره و همکاری مؤسسات حرفه‌ای سینمایی، این آثار به صورت حرفه‌ای توسط همان تیم بازتولید خواهند شد. 

وی افزود: مرحله نهایی و فینال داوری نیز ۸ شهریور در تالار شهر مشهد برگزار خواهد شد که از میان ۱۴ اثر انتخابی، ۸ اثر پذیرفته می‌شود. به برندگان جوایز فرهنگی و مادی اهدا خواهد شد که با حمایت ارگان‌های مختلف که در اجرا و تبلیغ سوگواره مشارکت دارند تهیه می‌شود. 

تدین، کربلا، شهدای کربلا، حماسه کربلا، پیام کربلا با تأکید بر امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، کربلای دفاع مقدس، کربلای دفاع از حرم، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را از جمله موضوعات اصلی جشنواره دانست و افزود: شرکت‌کنندگان می‌توانند در این زمینه‌ها آثار خود را ارسال کنند. 

وی در ادامه عنوان کرد: دو بخش خاص و عام موضوعی نیز برای شرکت‌کنندگان وجود دارد. کرامت و سیره عملی علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع)، منتظران ظهور و عصر ظهور، عفاف و حجاب، غزه، ایثار اجتماعی و شهروندی، مسئولیت‌پذیری اجتماعی و شهروندی و بی‌تفاوت‌نبودن موضوعات خاص سوگواره هستند. موضوعات بخش عام نیز مداحی، مقتل‌خوانی، روایتگری، خاطره‌گویی از شهید، هم‌خوانی و سرود‌های اسلامی و انقلابی و روایتگری از خانواده شهدا ویژه بانوان است.   

دبیر سوگواره «نوای ارادت» با اشاره به برگزاری این رویداد در سال گذشته خاطرنشان کرد: در سال گذشته، ۳ هزار و ۳۰۰ اثر ارسال شد که از این میان، ۱۲۰۰ اثر به مرحله مقدماتی راه یافت و در نهایت، ۲۴ اثر به مرحله فینال رسید که در شبکه‌های مختلف رسانه‌ای صداوسیمای استان، پویا و شبکه دو پخش شد و در انتها ۸ اثر برگزیده شد و در اختتامیه سال گذشته مورد تقدیر قرار گرفت.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.