صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

رییس سازمان بسیج‌ حقوقدانان کشور گفت:حجم مسائل و مشکلات حقوقی و قضایی آحاد جامعه آنقدر بالا رفته است که در مواردی شائبه بی عدالتی را در جامعه ایجاد می‌کند بنابراین در بسیاری از مواقع نقش آفرینی حقوق دانان و حقوق یاران انقلابی برای دفاع از حقوق ملت نظام انقلاب و جامعه اسلامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ رسول بهرامی پور در نشست خبری در تشریح برنامه های گرامیداشت سالروز تاسیس این سازمان و روز بسیج حقوقدانان و تبیین طرح ملی حقوق یاران، گفت: شجرة طیبه بسیج یکی از ابتکارات حضرت امام خمینی (ره) برای نقش آفرینی در عرصه‌های مورد نیاز انقلاب اسلامی است که با گذشت بیش از چهار دهه از عمر با برکت این شجره طیبه، خدمات آن در دفاع از حقوق ملت، نظام و انقلاب اسلامی برکسی پوشیده نیست و به عنوان الگویی مناسب و شایسته، پیش روی همه مستضعفان و مسلمانان در اقصی نقاط جهان قرار گرفته و امید به پیروزی و حاکمیت عدالت را در دل آنها زنده کرده است. این نهاد مقدس در قالب سازمان بسیج مستضعفین با نصب العین قراردادن فرامین و منویات امامین انقلاب اسلامی و مستند به اصول ۱۵۰ و ۱۵۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و سایر قوانین موضوعه مبنی بر جذب، آموزش، سازماندهی و به کارگیری نیروهای مردمی در راستای نگهبانی از انقلاب و دستاوردهای آن از طریق تعمیق و تعالی معنوی بصیرت افزایی و خدمت رسانی تخصصی در عرصه‌های مورد نیاز انقلاب اسلامی با ایجاد افشار چندگانه فعالیت می نماید.


وی افزود: یکی از زمینه‌های شکل گیری انقلاب اسلامی نیاز به تحقق عدالت بود که ملت ایران اسلامی از فقدان آن رنج می برد و  با توجه به اینکه عدالت یعنی نهادن هر چیزی به جای خود و لفظی است که با معنایی وسیع در کلیه شئون آدمی حضور مؤثر دارد و قانون عدالت یک قانون کلی و عمومی است و هر نوع داوری و حکومت را چه در امور بزرگ و چه کوچک شامل می شود؛ بنابراین تلاش برای استقرار عدالت از ضروریات جامعه اسلامی است که امامین انقلاب اسلامی به صورت مکرر نسبت به تحقق آن تأکید فرموده اند و یکی از شقوق تحقق عدالت به عنوان مهمترین دغدغه جوامع بشری و حکومت‌ها، ریل گذاری حقوقی قضایی و تقنینی برای حکمرانی مطلوب در این حوزه است که زیربنای حرکت همه ارکان حکومت روابط آنها با یکدیگر روابط مردم با حاکمیت و بالعکس است. از طرفی علم حقوق به عنوان علم مداخله گر ارتباط تنگاتنگی با سایر علوم دارد و همه انسانها در مدت حیات و در فرایند زندگی فردی و اجتماعی با حقوق در ارتباط هستند و در این میان وظیفه تمامی اصحاب دخیل در فرایندهای حقوقی، قضایی و تقنینی بسیار حائز اهمیت است که بتواند به تحقق عدالت و کارآمدی این فرایندها بینجامد.

بهرامی پور ادامه داد: حقوق از آنچنان اهمیتی برخوردار است که بسیاری از جنگ‌ها به صورت مستقیم و غیر مستقیم با استفاده از شیوه‌های حقوقی و به عبارتی استعمار نوین حقوقی شکل می‌گیرد و بر این اساس تشکیلات حقوقی را باید به مثابه یک جبهه تلقی کرد که رزمندگان و مبارزین پای کار در این عرصه را می طلبد و بی شک سربازان، افسران و فرماندهان این میدان، حقوق دانان مؤمن، متعهد و انقلابی پای کار هستند تا به عنوان حقوق یارانی شایسته بتوانند با رصد و شناخت ظرفیت‌های مختلف در جهت تقویت جبهه خودی و مقابله با جبهه غیر خودی عمل کنند و در این مسیر همانند یک عملیات که یک دفاع مقدس است برنامه ریزی و هدف گذاری نمایند.

وی تاکید کرد: سازمان بسیج حقوق دانان به عنوان یکی از اقشار تخصصی بسیج با شبکه سازی حقوق دانان و حقوق یاران انقلابی در جهت کمک به کارآمدسازی دستگاههای حقوقی، قضایی و تقنینی کشور و خدمت رسانی تخصصی به آحاد مردم از سال ۱۳۸۸ شروع به فعالیت کرده است که برای نیل به این اهداف و مواجهه هوشمندانه با چالشهای حقوقی، قضایی و تقنینی و بهره برداری از فرصتهای پیش رو، با دو مرکز ملی در قوه قضاییه و قوه مقننه، ۳۲ سازمان استانی و بیش از ۲۰۰  کانون در شهرستانهای سراسر کشور مشغول انجام تکلیف است.

وی افزود: سازمان بسیج حقوق دانان مجموعه‌ای است نهادی، مردمی، انقلابی فراگیر و پویا متشکل از آحاد حقوقدانان و حقوق یاران بسیجی و انقلابی به عنوان میدان داران جهاد حقوقی برای تحقق عدالت علوی و تمدن نوین اسلامی که مبتنی بر مبانی و انقلاب اسلامی در راستای جهاد حقوقی عدالت خواهی مطالبه گری احیای حقوق عامه، مبارزه با فساد و ترویج حقوق بشر اسلامی در سطح ملی و بین المللی فعالیت می کند.

وی ادامه داد: این سازمان به عنوان یک نهاد پیش رونده و پیش برنده با گسترش و عمق بخشی شبکه حقوق یاران و انسجام بخشی حقوق دانان عدالت خواه به سنگری برای دفاع از حقوق انقلاب مردم حاکمیت قانون اساسی، ارزشهای انقلاب اسلامی، مستضعفان عالم و کمک به کارآمدسازی مجموعه های حقوقی، قضایی و تقنینی و خدمت رسانی تخصصی تبدیل شده است که پیشگامان این میدان حقوق دانان و حقوق یاران انقلابی هستند که عزم خود را جزم کرده و آستین همت بالا زده اند تا با روحیه ایثارگری و جهاد حقوقی با تبدیل فرآیندهای دیوان سالاری به فرایندهای جهادی به عنوان الگویی از مدیریت اسلامی در عرصه کار و تلاش به منظور افزایش کارآمدی نظام اسلامی در عرصه‌های تخصصی مورد نیاز انقلاب نقش آفرینی نمایند.

وی افزود: با توجه به اینکه حجم مسائل و مشکلات حقوقی و قضایی آحاد جامعه آنقدر بالا رفته است که در مواردی شائبه بی عدالتی را در جامعه ایجاد می‌کند بنابراین در بسیاری از مواقع نقش آفرینی حقوق دانان و حقوق یاران انقلابی برای دفاع از حقوق ملت نظام انقلاب و جامعه اسلامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی تاکید کرد: رسالت سازمان بسیج حقوق دانان به عنوان یکی از اقشار تخصصی شجره طیبه بسیج، خدمت رسانی تخصصی حقوقی و قضایی به آحاد جامعه و نیز نقش آفرینی در عرصه‌های تخصصی مورد نیاز انقلاب اسلامی برای تحقق عدالت اجتماعی و دفاع از حقوق ملت نظام و انقلاب اسلامی است که انجام این رسالت نیازمند سازماندهی انسجام بخشی و تشکیل شبکه عظیم حقوق یاران مؤمن، متعهد انقلابی و پای کار برای کمک به کارآمدی نظام اسلامی در عرصه‌های تخصصی حقوقی و قضایی است.

رییس  سازمان بسیج‌ حقوقدانان ادامه داد: بنابراین برای عملیاتی کردن این رسالت‌ها و به منظور ایجاد وحدت رویه در خدمت رسانی و نقش آفرینی تخصصی حقوق دانان و حقوق یاران بسیجی در سراسر کشور طرح ملی حقوق یاران تهیه و تدوین شده تا با بسیج همه ظرفیت‌های ممکن از یک طرف نهضت خدمت رسانی تخصصی حقوقی و قضایی به آحاد جامعه محقق شود و از سوی دیگر حقوق دانان و حقوق یاران بسیجی به نقش آفرینی موثر در عرصه‌های تخصصی مورد نیاز انقلاب اسلامی بپردازند و مجموع این اقدامات منتج به امید آفرینی در تحقق عدالت اجتماعی و دفاع از حقوق مردم نظام، انقلاب و مستضعفان شود.

وی بیان کرد: اخیراً از طرح ملی حقوق یاران رونمایی کردیم، این طرح ملی با چهار رویکرد شبکه سازی، تربیت و آموزش، خدمت رسانی و نقش آفرینی فعالیت خود را آغاز کرده و امیدواریم منشأ خدماتی برای نظام و انقلاب باشد.

رییس  سازمان بسیج‌ حقوقدانان با اشاره به ضرورت نامگذاری روز ۱۴ مرداد روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی به عنوان روز بسیج حقوق دانان، گفت: یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی احیای حقوق بشر اسلامی و حفظ کرامت انسان‌ها بوده است که منشا توجه به حفظ حقوق مسلمانان و مستضعفان عالم شده است. بی شک وضع بسیاری از اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هم تضمین کننده حفظ حقوق بشر واقعی و دفاع از کرامت انسان‌ها و حتی اقلیتهای مذهبی بوده است.

بهرامی پور درباره حضور وکلای بسیج حقوقدانان در پرونده شهید سردار قاسم سلیمانی گفت: از همه مراکز استان های ما وکلای بسیجی در محاکم و جلسات رسیدگی پرونده  از بعد حقوقی حضور داشتند. البته پرونده از بعد کیفری در دست بررسی است.

وی افزود:  وکلای بسیجی ما  خودجوش و انقلابی به پرونده  ورود پیدا کردند.

وی با بیان اینکه شهید سلیمانی عزیز در راستای صیانت واقعی از حقوق بشر جان خود را از دست داد، گفت: اگر در پرونده کیفری هم نیاز باشد وکلای ما  ورود می کنند.

وی گفت: جامعه هدف بسیج حقوقدانان عبارتند از قضات و کارکنان قوه قضاییه و قوه مقننه و کارکنان معاونت حقوقی و امور مجلس ریاست جمهوری و وزارت دادگستری و سازمان تعزیرات و ... است.

بهرامی پور گفت: تربیت حقوقدانان و حقوق یاران تراز انفلاب اسلامی و شبکه سازی حقوقدانان و حقوق یاران و احیای حقوق عامه و تحقق عدالت اجتماعی و ... است.

وی گفت: خدمت رسانی در قالب میزهای خدمت حقوق یاران جهادگر به طرقی از جمله معاضدت و خدمات تخصصی حقوق یاران جهادگر از طریق مشاوره حقوقی و لایجه نویسی و وکالت و ثبت ازدواج و سرکشی از خانواده زندانیان و ... است.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.