صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

کمبود گروه‌های خونی A مثبت و منفی در خراسان رضوی

  • کد خبر: ۲۴۲۰۳۶
  • ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
سرپرست واحد برنامه ریزی جذب و نگهداری اهداکنندگان اداره کل انتقال خون خراسان رضوی گفت: استدعا دارم تمامی گروهای مختلف خونی به ویژه گروه‌های خونی A مثبت و منفی در روزهای آتی به پایگاه های اهدا خون استان مراجعه داشته باشند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ در پیام مصطفی جمالی درباره پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان انتقال خون با شعار «نیم‌قرن اهدای خون، اهدای زندگی» آمده است: «امروز در پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان انتقال خون بر قله‌های افتخار ایستاده‌ایم و در راستای عملیاتی نمودن یکی از اهداف «سند چشم انداز ایران در افق ۱۴۰۴» هم اکنون کشور برتر منطقه در زمینه طب انتقال خون هستیم، به نحوی که با شاخص اهدای خون ۲۷ در هزار نفر جمعیت، همتراز کشور‌های توسعه یافته بوده و از نظر شاخص سلامت خون نیز برتر از برخی کشور‌های توسعه یافته و پیشرفته دنیا هستیم.

افتخار داریم که همگام با ۵۰ سالگی سازمان انتقال خون، بهبود کیفیت زندگی عزیزان تالاسمی را در اولویت قرار داده‌ایم و با اقداماتی نظیر تامین خون کم لکوسیت، تعیین گروه‌های فرعی خون و غربالگری آنتی بادی، تلاش می‌کنیم مناسب‌ترین و سازگارترین خون را برای این عزیزان و تمامی بیمارانی که نیاز به دریافت مکرر خون دارند، فراهم‌کنیم.

امروزه دانش و تکنولوژی طب انتقال خون در ایران، نه تنها تامین خون نادر برای بیماران را میسر ساخته، بلکه با عضویت کشورمان در بانک بین‌المللی خون‌های نادر، امکان تامین خون‌های کمیاب از سایر کشور‌ها برای هموطنان مان فراهم شده است. همچنین، تامین سلول‌های بنیادی غیرخویشاوند و امکان انجام آزمایش توالی یابی ژنتیک به روش نوین NGS برای بیماران نیازمند به پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز در انتقال خون کشورمان فراهم گردیده و استقرار سیستم نوین غربالگری و انجام آزمایش غربالگری مولکولی (NAT) نیز با حذف خطرات ناشی از انتقال ویروس‌های هپاتیت و ایدز در دوره پنجره، موجب ارتقای چشمگیر شاخص‌های سلامت خون شده است.

ایران سالهاست که تنها «همکار سازمان جهانی بهداشت در منطقه مدیترانه شرقی» در زمینه آموزش و پژوهش سلامت خون می‌باشد و این بدان معنی است که انتقال خون در کشور‌های منطقه با کمک سازمان انتقال خون ایران توسعه می‌یابد، دانش انتقال خون توسط متخصصان کشورمان به آنها منتقل می‌شود، شیوه‌های جذب اهداکننده، غربالگری، فراوری پلاسما، استاندارد‌ها و ... توسط این سازمان به کشور‌های منطقه آموزش داده می‌شود و برگزاری چندین سمینار علمی بین‌المللی موفق در این زمینه، ابعادی از این فعالیت‌های شاخص است.

این سازمان مصداق کامل تصدی مردم بر امور خود است به نحوی که امروز با مشارکت گسترده مردم، نه تنها خون مورد نیاز بیماران توسط هموطنان ایثارگر و سخاوتمندشان به واسطه این سازمان تامین می‌گردد، بلکه اعتماد ملی و اعتبار این سازمان تا آنجا در قلب مردمان ریشه دار شده است که توسعه و عمران مراکز اهدای خون را نیز در قالب خیرین بر عهده می‌گیرند و امروز شاهد توسعه روزافزون مراکز خیرساز در سطح کشور هستیم.

این سازمان به ویژه در سال‌های اخیر، عدالت استانی در تامین تجهیزات، امکانات و دسترسی به تمامی خدمات انتقال خون را سرلوحه برنامه‌های خود قرار داده است، به نحوی که خدمات ارائه شده در استان‌های محروم کشور نیز مشابه استان تهران می‌باشد. همچنین تامین خون سالم و کافی و برقراری عدالت در توزیع خون، همواره شعار این سازمان اسن و پاسخ صد درصدی به نیاز مراکز درمانی به خون و فراورده‌های آن، افزایش ذخایر خون از ۴ روز به ۸ روز و افزایش ذخایر استراتژیک از جمله دستاورد‌های اخیر سازمان است که بدون همکاری کارکنان و متخصصان خدوم سازمان که آنان را سربازان گمنام سلامت می‌دانم و نیز اهداکنندگان سخاوتمندی که از آنها به عنوان سرداران گمنام سلامت یاد می‌کنم، میسر نمی‌شد و اعتقاد دارم هرجا که تعهد، تخصص، همدلی و ایثار یک جا جمع شوند، مسیری درخشان گشوده خواهد شد که ما در میانه آن گام برمی‌داریم.

در روزهای گرم سال تعدادمراجعه کنندگان اهدا خون کاهش می‌یابد

محمد شریف الحسینی،سرپرست واحد برنامه ریزی جذب و نگهداری اهداکنندگان اداره کل انتقال خون خراسان رضوی از آخرین وضعیت اهدای خون خراسان رضوی در گفت‌وگو با شهرآرا نیوز اظهار کرد: نیاز به خون نیاز مستمر است و همه با هم باید تلاش کنیم اهدای خون هیجانی را به اهدای خون آگاهانه سوق دهیم.

وی با اشاره به این موضوع که منظور از اهدای خون هیجانی چیست، ادامه داد: در ایام عاشورا و تاسوعا و شب های قدر ما با جمعیتی از اهدا کنندگان خون روبه رو می‌شویم اما از آنجایی که عمر نگه داری فرآوردهای خونی محدود است، این امر موجب می‌شود که در ماه‌های بعد با مشکل مواجه شویم و همچنین در یک فاصله زمانی سه ماه اهدا کنندگان خون را از دست می‌دهیم، لذا دریافت خون در روزهای خاص و مناسبت‌ها درست و منطقی نیست. 

وی تاکید کرد: استدعا داریم از دارندگان گروه‌های مختلفی خونی در طول سال نیازمندان و بیماران را فراموش نکند و مراجعه مستمر داشته باشند.

سرپرست واحد برنامه ریزی جذب و نگهداری اهداکنندگان اداره کل انتقال خون خراسان رضوی گفت: در حال حاضر وضعیت خون خراسان رضوی در وضعیت مطلوب قرار دارد. اما در روزهای گرم سال میزان مراجعه مردم کاهش می‌یابد. اما باید بدانید اهدای خون امر غیر ضرور نیست در همین روزها بیماران زیادی بر روی تخت بیمارستان چشم انتظار ما هستند و سوانح و تصادفات همچنان وجود دارد.در نتیجه در روزهای گرم به دلیل کاهش مراجعه کنندگان اهدای خون عدم تعادلی ایجاد می‌شود.

وی تاکید کرد: استدعا دارم گروهای مختلف خونی به ویژه گروه‌های خونی A مثبت و منفی در روزهای آتی به پایگاه های اهدا خون استان مراجعه داشته باشند. 

پایگاه‌های فعال اهدای خون در مشهد

گفتنی است؛ پایگاه‌های فعال اهدای خون در مشهد شامل پایگاه‌های اهدای خون امام رضا (ع) و حرم مطهر رضوی در نوبت صبح و عصر و چهار پایگاه امید واقع در نبش خیابان شیرازی، شهید کریمی واقع در قاسم‌آباد، پایگاه شهید سلیمانی واقع در بلوار استقلال و پایگاه مهر واقع در نبش بلوار ابوطالب در نوبت صبح آماده پذیرش داوطلبان اهدای خون و مجاوران و زائران رضوی هستند.

وی با بیان اینکه ساعت پذیرش پایگاه‌ها در نوبت صبح از ساعت هفت و ۴۵ دقیقه تا ساعت ۱۲ و ۴۵ دقیقه و در نوبت عصر از ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه تا ۱۸ و ۴۵ دقیقه است، گفت: به همراه داشتن کارت شناسایی برای اهدای خون الزامی است.

 

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.