صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

زمین چمن شماره ۲ ورزشگاه پیر شهر مشهد در دست تعمیر قرار گرفت.

به گزارش شهرآرانیوز، قاب جالب نهم مرداد سال ۱۴۰۳ از زمین شماره ۲ ورزشگاه تختی مشهد در وهله اول نگران‌کننده بود، اما بعدتر این امیدواری را به وجود آورد که قرار است زمین شماره ۲ هم مانند زمین شماره‌یک نونوار شود؛ زمینی که این روز‌ها با وجود وصله‌وپینه بخش‌های مختلف آن، همچنان مدارس فوتبال و باشگاه‌ها از آن استفاده می‌کنند و گویا قرار است به‌زودی برای تعویض چمن، تجهیز سکو‌ها و احداث رختکن، مدت کوتاهی تعطیل و سپس با شمایلی جدید بازگشایی شود. این وسط فوتبال مشهد و استان خراسان‌رضوی امیدوار است پروژه تعویض چمن‌مصنوعی زمین شماره ۲ تختی مشهد به درازا نکشد و خروجی‌اش فقط به کام بخش خصوصی و بهره‌برداران آن از محل ماده ۲۷ نباشد و فوتبال شهر هم از آن بهره‌مند شود.

تختی ۲ در گذر تاریخ

سال ۱۳۹۱ بود که هیئت‌فوتبال وقت تصمیم گرفت زمین چمن شماره۲ تختی را از چمن‌طبیعی به چمن‌مصنوعی تغییر بدهد؛ اقدامی که با وجود تحلیل‌های مثبت و منفی که می‌توان بر آن داشت، تاریخچه‌ای از تغییر وضعیت چمن این زمین محسوب می‌شود و باید به آن توجه کرد؛ چمنی که پیش از آن به سبب وضعیت طبیعی و جوی با مشکلات زیادی در فصل‌های مختلف رو‌به‌رو بود و با تغییر وضعیت به چمن‌مصنوعی، امکان مناسبی برای برگزاری مسابقات باشگاه‌های مشهد و مدارس فوتبال فراهم کرد. این اوضاع در چند سال اول خوب بود، اما در سال‌های بعد با مشکل مناقصه‌های پرحاشیه و تمایل‌نداشتن بخش خصوصی برای گرفتن این زمین همراه بود. به این ترتیب تختی شماره۲ اسیر بی‌تدبیری‌ها و ناملایمات شد تا وضعیتش به اسف‌باربودن چمن و تعطیلی بینجامد. سال ۱۳۹۷ بود که تختی شماره۲ تعطیل شد و از ابتدای سال ۱۳۹۸ نیز رول‌های چمن‌مصنوعی مدتی در گوشه زمین به امید تخصیص بودجه برای عملیات بازسازی جا خوش کرده بود؛ رول‌هایی که بعدتر پهن شد تا سرانجام این زمین هم رنگ نویی به خود بگیرد.

چمن تازه به مناقصه می‌رود

زمین چمن‌مصنوعی تختی شماره ۲ نزدیک به پنج سال است که دردسترس جامعه فوتبال مشهد و استان قرار گرفته و حالا گویا آرام‌آرام باید رخت جدید بر تن کند؛ زمینی که این روز‌ها میانه‌اش در دست وصله‌وپینه چمن‌های نو است، اما مسئول خدمات فنی و مهندسی اداره‌کل ورزش‌وجوانان خراسان‌رضوی می‌گوید قرار است به‌زودی این زمین در قالب ماده ۲۷ به بخش خصوصی واگذار شود تا چمنش به‌طور اساسی تعویض شود و برای رختکن‌ها و سکو‌های آن هم فکر‌های بهتری شود. فرزاد آقابیگی می‌گوید: عمر چمن‌مصنوعی بین شش تا هشت سال است، اما از این زمین خیلی استفاده شده است و حتی گاهی تا پاسی از شب هم باشگاه‌ها و مدارس فوتبال در آن تمرین می‌کردند. به همین دلیل زمین فرسوده شده است و باید چمنش به‌طور کامل تعویض شود. همین حالا در قالب ماده ۲۷، یازده داوطلب وجود دارد که بیایند و زمین را در اختیار بگیرند و باید مناقصه‌اش برگزار شود.

نگرانی بابت سرنوشت مشترک ۲ زمین

چمن زمین شماره‌یک ورزشگاه تختی چندی پیش به کوشش اداره‌کل ورزش‌وجوانان استان تعویض شد، اما پس از این تعویض چمن اتفاقاتی افتاد که نشان داد با وجود رخت نویی که بر تن این زمین شد، سرنوشتش چندان خوب نبود؛ زمینی که با بارش بهارانه چندی پیش بدجور دچار آب‌گرفتگی شد و نشان داد که هیچ عملیات زیرسازی مناسبی برای آن صورت نگرفته است که به این سادگی آب بر سطح زمین ماند و آن را به دریاچه‌ای سبز بدل کرد. از سوی دیگر، زمین شماره ۲ هم در سال‌های گذشته زیرسازی نداشته است و به نظر می‌رسد مسئولان باید پیش از هر اقدامی از پیمانکار بخش خصوصی بخواهند تا به زیرسازی مناسب برای تعویض چمن‌مصنوعی زمین شماره ۲ تختی مشهد اقدام کند، وگرنه دیری نخواهد پایید که این زمین و چمن نونوارش با چالش‌های زمین شماره‌یک روبه‌رو خواهد شد.

زمین‌های فوتبال را به نفع فوتبال واگذار کنید

یکی از چالش‌های اساسی که همچنان درباره زمین چمن شماره‌یک تختی باقی است، مسئله واگذاری آن به هیئت‌فوتبال و استفاده جامعه فوتبال از آن است. اختلافات هیئت‌فوتبال و اداره‌کل ورزش‌وجوانان موجب شد که آن زمین در اختیار هیئت‌گلف قرار بگیرد و دست هیئت‌فوتبال به‌عنوان متولی اصلی فوتبال از آن کوتاه بماند. از طرفی، اگر قرار باشد زمین شماره ۲ هم به بخش خصوصی واگذار شود و این بخش هم برای برگزاری مسابقات استان پول‌های هنگفت از باشگاه‌ها و به‌تبع آن هیئت بگیرد، ممکن است این ماجرا به ضرر فوتبال شهر تمام شود. شاید در این غائله مناسب‌تر باشد که خود هیئت‌فوتبال هم آستین بالا بزند و در قالب ماده ۲۷ به حضور در مناقصه و گرفتن زمین شماره ۲ ورزشگاه تختی اقدام کند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.