صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

شانزدهمین نمایشگاه تخصصی صنعت پلاستیک، ماشین‌آلات و صنایع وابسته به همراه چهارمین نمایشگاه تخصصی رنگ و رزین، پوشش‌های صنعتی، چسب و مواد شیمیایی از نهم تا دوازدهم مردادماه ۱۴۰۳ همه روزه از ساعت ۱۶ تا ۲۲ پذیرای بازدیدکنندگان است.

به گزارش شهرآرانیوز، این روز‌ها نمایشگاه بین‌المللی مشهد میزبان دو رویداد مهم تجاری اقتصادی است. شانزدهمین نمایشگاه تخصصی صنعت پلاستیک، ماشین‌آلات و صنایع وابسته در شرایطی کار خود را از عصر روز سه شنبه آغاز کرده که به‌موازات آن، چهارمین نمایشگاه تخصصی رنگ و رزین، پوشش‌های صنعتی، چسب و مواد شیمیایی نیز درحال برگزاری است و در مجموع  پنج هزار و ۵۰۰ مترمربع فضای نمایشگاه بین‌المللی مشهد در  سالن فردوسی به  ۱۲۴ شرکت فعال در این عرصه اختصاص یافته است.

نمایشگاه مشهد، تجلی خودکفایی و پیشرفت

شاید از ابتدا این‌طور به نظر برسد که رویداد‌های نمایشگاهی کنونی در زمینه صنعت پلاستیک، رنگ و رزین، چسب و ماشین‌آلات وابسته تا حد زیادی جنبه تخصصی دارد و جایی برای بازدید عموم مردم و خانواده‌ها نیست، اما یکی از جنبه‌های مهم بازدید از این دو رویداد، ارائه جدیدترین دستاورد‌های این حوزه است که در نوع خود، تجلی توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی محسوب می‌شود بنابراین اگر کنجکاوید که بدانید تولیدکنندگان هموطن شما تا چه حد در صنعت پلاستیک، چسب، رنگ و مشتقات پتروشیمی پیشرفت کرده‌اند، بد نیست این روز‌ها سری به نمایشگاه بین‌المللی مشهد بزنید.

از ۱۲۴ غرفه این نمایشگاه، ۶۴ غرفه متعلق به شرکت‌های خراسان رضوی است و ۶۰ غرفه نیز به نمایندگی از استان‌های تهران، مازندران، مرکزی، اردبیل، آذربایجان شرقی، اصفهان، سمنان، فارس، قم، خوزستان، البرز، یزد، قزوین و گلستان برپا شده تا به‌موازات جدیدترین ماشین‌های رنگ‌پاشی، برش و پرس، طیف وسیعی از رنگ‌های نانو، چسب‌های صنعتی و البته ظروف بسته‌بندی به نمایش دربیاید. این نمایشگاه همچنین حرف‌های ناگفته‌ای در حوزه تولید کیسه‌های پلاستیکی تجدیدپذیر و محصولاتی دارد که تا پیش از این فقط از طریق واردات تأمین می‌شد، اما کشورمان به‌تازگی در تولید آنها خودکفا شده است.

راه هموار صادرات

برای درک ظرفیت‌های تولید و البته بررسی مشکلات شرکت‌های حاضر در نمایشگاه امسال، با شماری از آنان گفتگو کردیم. کیانوش ولی‌الله‌پور، مدیرعامل شرکت تولید چسب‌های صنعتی که از استان مازندران در نمایشگاه مشهد حاضر است، تأکید دارد که به‌موازات اشباع نیاز بازار داخلی امروزه بسیاری از تولیدکنندگان ایرانی توانسته‌اند محصولات خود را به مشتریان خارجی هم معرفی کنند.

وی می‌افزاید: عراق، افغانستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و کشور‌های حاشیه خلیج فارس از جمله مشتریان پر و پاقرص محصولات ایرانی در حوزه چسب، رنگ و رزین هستند و به‌تازگی با عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای، بازار‌های خوش‌آتیه و بزرگی هم‌چون هند نیز به صف مشتریان شرکت‌های ایرانی افزوده شده‌اند.

قصه پرغصه ارز

دغدغه مشترک بیشتر غرفه‌ها درباره فرآیند ثبت سفارش و تخصیص ارز به اقلام و مواد اولیه وارداتی بود. هانیه فیاض مدیر یک شرکت فعال در حوزه تولید کیسه‌های پلاستیکی می‌گوید: با توجه به تحریم‌ها، تأمین مواد اولیه خارجی در نمونه‌هایی که تولید داخل ندارد، ذاتاً یک مأموریت غیرممکن محسوب می‌شود. با این حال، آن دسته از شرکت‌هایی هم که می‌توانند به هزار ترفند محصول خود را از بازار جهانی خریداری کنند و آن را به گمرک برسانند، گاهی اوقات حتی شش ماه یا بیش‌تر معطل می‌مانند تا فقط درخواست ارز نیمایی برای آنها به سرانجام برسد. اگر هم بخواهیم از ارز آزاد استفاده کنیم، هزینه تمام شده به‌قدری بالا می‌رود که تولید از اساس صرفه نخواهد داشت.

پتروشیمی، حلقه وصل نفت با صنعت

سالهاست سیاست‌های قطع وابستگی اقتصاد از نفت در دستورکار قرار دارد و باتوجه به وابستگی آشکار صنایع مشتق از نفت به طلای سیاه، ذهنیت منفی موجود در این باره محور پرسش دیگر ما از شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه بود. سجاد کمالی مدیر یک شرکت تولیدکننده تینر‌های نفتی، سلولزی و حلال‌های شیمیایی در پاسخ به سؤال ما می‌گوید: خیلی‌ها فکر می‌کنند، چون ماده اولیه اصلی کار ما نفت است، کسب‌وکار ما نیز نفتی محسوب می‌شود درحالی که امروزه بسیاری از کشور‌های اروپایی همچون سوئد و نروژ در شرایطی از جمله پیشتازان صنعت پتروشیمی محسوب می‌شوند که در این کشور‌ها حتی یک حلقه چاه نفت نیز وجود ندارد. پتروشیمی، حلقه وصل نفت با صنعت است و شما چه به‌دنبال خلق ارزش افزوده باشید یا بخواهید محیط زیست را حفظ کنید، در هرحال صنایع پتروشیمی راه موفقیت شما خواهند بود.

طبق برنامه ریزی قبلی، شانزدهمین نمایشگاه تخصصی صنعت پلاستیک، ماشین آلات و صنایع وابسته به همراه رویداد همزمان دیگر از  نهم تا دوازدهم مردادماه، همه روزه از ساعت ۱۶ تا ۲۲ پذیرای بازدیدکنندگان است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.