صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

مراسم انتخاب برندگان و اعطای هشتمین دوره جایزه حقوق بشر اسلامی با حضور رئیس قوه قضاییه، مقام‌های کشور و لشکری و سفرای کشورهای اسلامی مقیم و اعطای جوایزی به شش برگزیده درحال برگزاری است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ مراسم انتخاب برندگان و اعطای هشتمین دوره جایزه حقوق بشر اسلامی با حضور رئیس مقام‌های کشوری و لشکری و سفرای کشور‌های اسلامی مقیم در تهران روز یکشنبه، چهاردهم مرداد ۱۴۰۳ درحال برگزاری است.

براساس پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری اسلامی در سال ۱۳۸۷، روز ۱۴ مرداد به‌عنوان روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی تعیین شد.

جایزه حقوق بشر اسلامی یک جایزه بین‌المللی است که به قربانیان نقض حقوق بشر و یا حامیان و مدافعان حقوق بشر اعطا می‌شود؛ هشتمین دوره اعطای جایزه حقوق بشر اسلامی ۴۲ نامزد از تقریبا ۱۷ کشور داشت که پس از بررسی‌های کمیته اعطای جایزه حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی در نهایت ۶ نفر جزو برگزیدگان و ۳ نفر جزو تجلیل شوندگان انتخاب شدند.

کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر از جمله سخنرانان این مراسم بود.

غریب‌آبادی ضمن گرامی‌داشت یاد و نام شهدای خدمت و شهید سلیمانی به‌عنوان حامیان واقعی مردم فلسطین، شهادت اسماعیل هنیه را تسلیت گفت.

دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به ابعاد مختلف حقوق بشر اسلامی، اظهار کرد: کرامت و آزادی انسانی مورد هجوم کشورهای غربی قرار گرفته است؛ این کشورها در حالی از حقوق بشر دم می‌زنند که آشکارا از نسل‌کشی در غزه حمایت و دانشجویان معترض به این جنایت‌ها را  سرکوب می‌کنند؛ مدعیان حقوق بشر از رئیس باند جنایتکار رژیم صهیونیستی تقدیر می‌کنند.

غریب‌آبادی بیان اینکه کشورهای غربی مزوّرانه در حال تحمیل الگوهای حقوق بشری خود به جهان هستند، عنوان کرد: تهدید علیه صلح و روابط دوستانه میان ملت‌ها و تشدید اسلام‌هراسی نتیجه چنین رویکردی است.

دبیر ستاد حقوق بشر، تاکید کرد: تحمیل تحریم‌های ظالمانه و حمایت از گروه‌های تروریستی از مهم‌ترین تهدیدهایی هستند که جهان را تهدید می‌کنند.

وی در بخشی دیگر با بیان اینکه جنایت‌های گسترده و مستمر رژیم صهیونیستی در غزه و رفح و حمایت همه‌جانبه کشورهای غربی از این رژیم و ناکامی سازمان‌های بین‌المللی باعث شده که صلح و امنیت به‌شدت به خطر بیفتد، افزود: وحدت رمز پیروزی و اعتلای ملت‌های منطقه است.

دبیر ستاد حقوق بشر ضمن معرفی برندگان، توضیحی درباره فعالیت‌های این افراد در زمینه حمایت و دفاع از حقوق فلسطینی‌ها ارائه کرد.

غریب‌آبادی در بخشی دیگر با اشاره به اینکه وزیر امور خارجه شهید به دلیل حمایت از مردم فلسطین و اجرای دیپلماسی مقاومت مورد تکریم قرار می‌گیرد، گفت: ضمن اینکه سردار شهید زاهدی و اسدی، دیپلمات آزاده ایرانی نیز جزو تکریم‌شدگان این دوره از جوایز حقوق بشر اسلامی هستند.

در این مراسم از شهیدان اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه دولت سیزدهم و سردار محمدرضا زاهدی، از فرماندهان ارشد ضدتروریست تجلیل شد.

دیگر تجلیل‌شدگان مراسم هشتمین جایزه حقوق بشر اسلامی نیز زیاد نخاله، دبیر کل جنبش اسلامی فلسطین، حایمه اِرمیدا، نماینده دائم نیکاراگوئه در سازمان ملل و فعال و حامی حقوق فلسطینی‌ها در منطقه آمریکای لاتین، ژیل دوور، وکیل و حقوقدان فرانسوی و پایه‌گذار تشکل حقوقدانان غربی برای حمایت از مردم مظلوم غزه، سراج الحق، رئیس حزب سیاسی جماعت اسلامی و فعال ضدصهیونیستی پاکستان و شارلوت کیتس، هماهنگ‌کننده بین‌المللی شبکه همبستگی زندانیان فلسطینی و عضو گروه سازماندهی کمپین آمریکا برای بایکوت علمی و فرهنگی رژیم صهیونیستی بودند.

ضمن اینکه از اسدالله اسدی، دیپلمات آزاده ایرانی نیز در این مراسم تجلیل شد.

تقدیر و تجلیل از برندگان

در مراسم بزرگداشت سالروز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی که با حضور رئیس قوه قضاییه برگزار شد، از شهید اسماعیل هنیه، رهبر جنبش اسلامی حماس، شهید حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه دولت سیزدهم، سردار شهید محمدرضا زاهدی، از فرماندهان ارشد ضدتروریست، زیاد نخاله، دبیرکل‌ جنبش اسلامی فلسطین، حایمه اِرمیدا، نماینده دائم نیکاراگوئه در سازمان ملل و فعال و حامی حقوق فلسطینی‌‌ها در منطقه آمریکای لاتین، ژیل دوور، وکیل و حقوقدان فرانسوی و پایه‌گذار تشکل حقوقدانان غربی برای حمایت از مردم مظلوم غزه، سراج الحق، رئیس حزب سیاسی جماعت اسلامی و فعال ضدصهیونیستی پاکستان، شارلوت کیتس، هماهنگ‌کننده بین‌المللی شبکه همبستگی زندانیان فلسطینی و عضو گروه سازماندهی کارزار آمریکا برای بایکوت علمی و فرهنگی رژیم صهیونیستی و اسدالله اسدی، دیپلمات آزاده کشورمان تجلیل شد.

پیام ویدیویی از زیاد نخاله و شارلوت کیس در مراسم پخش شد.

خالد قدومی، نماینده جنبش حماس در تهران که برای دریافت جایزه شهید هنیه حضور یافته بود، گفت: حقوق بشری که سازمان ملل آن را براساس نیاز جامعه جهانی تعیین کرد، از سوی تعداد معدودی از بازیگران غربی که عامل ایجاد رژیم صهیونیستی هستند، از معنا تهی شده است؛ حقوق بشری باقی نمانده است؛ چگونه حقوق بشر وجود دارد، وقتی که اسماعیل هنیه، به‌عنوان شخصیت سیاسی و دیپلماسی در ایران ترور شد؛ وی طی ۱۰ ماه گذشته موضوع فلسطین را برای جهان بازگو کرد؛ اما رژیم صهیونیستی این شخصیت بزرگ را در خاک یکی از کشور‌های عضو سازمان ملل ترور کرد.

وی ضمن انتقاد از رویکرد شورای امنیت در موضوع شهادت اسماعیل هنیه، گفت: شورای امنیت فقط به خاطر اینکه عامل این‌جنایت رژیم صهیونیستی بود، کاری نکرد؛ باید انتقام بزرگی را برای پاسداشت خون شهدای خود اجرا کنیم؛ ما پیروزیم، زیرا همواره خون بر شمشیر پیروز است.

قدومی ضمن شرحی از جنایت‌های ۱۰ ماه گذشته رژیم صهیونیستی در غزه، گفت: نباید در برابر جنایت‌های این رژیم نسل‌کش و کودک‌کش سکوت کرد؛ سازمان ملل کجاست؟ حقوق بشر کجاست؟ از دست دادن شهید هنیه ضایعه بزرگی برای ماست، اما جهاد و مقاومت ما با این شهادت‌ها شعله‌ورتر خواهد شد.

سراج الحق هم ضمن تشکر از برگزاری این مراسم گفت که مسئله فلسطین یک مسئله دینی و انسانی است؛ من به مجاهدان غزه که یاد شهدای کربلا را زنده می‌کنند، سلام می‌گویم.

وی اقدام رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن اسماعیل هنیه را محکوم کرد و اظهار کرد: رژیم صهیونیستی دشمنی بزدل است که قدرت مبارزه و مقابله با ما را ندارد.

این شخصیت پاکستانی گفت: من مطمئنم که پیروزی ما نزدیک است و از موضع شجاعانه رهبر انقلاب در موضع فلسطین تقدیر می‌کنم.

ژیل دوور دیگر سخنران این مراسم بود؛ وی با تاکید بر اینکه باید در مقابل جنایت رژیم صهیونیستی بایستیم، توضیحاتی درباره اقدام‌های انجام شده در مسیر تحقق عدالت برای فلسطینی‌ها ارائه کرد.

وی اظهار کرد: از ژانویه ۲۰۰۹ موضوع فلسطین را در دستور کار قرار دادم و موضوع مورد توجه من مسئله حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین است؛ ما به دنبال موضوع‌های منجر به صلح در مسئله فلسطین هستیم؛ اکنون مردم فلسطین به‌عنوان مردمی که ارتشی ندارند، ارتشی از وکلا دارند؛ اقدام فعلی ما در جهت حکم بازداشت نتانیاهو است و امیدوارم موفق باشیم.

سفیر نیکاراگوئه که به نمایندگی از ارمیدا برنده جایزه در مراسم حضور یافت، طی سخنانی نیز خواستار توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی شد.

منبع: میزان

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.