صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

زنان بازنشسته از تفاوت حقوقشان با مردان، پس از بازنشستگی گلایه‌مند هستند.

سرور هادیان | شهرآرانیوز؛ کارگران زن بعد از بازنشستگی، مشمول برخی مزایای مزدی نمی‌شوند، این در حالی است که در زمان اشتغال مانند مردان کارگر حق بیمه به صندوق تأمین اجتماعی واریز کرده‌اند. کارگران زن بازنشسته می‌پرسند، آیا از ما کمتر از مردان حق بیمه کسر شده است؟ مگر در پرداخت حق بیمه و مالیات با آقایان برابر نبودیم؟

اصلاح برخی رویه‌ها ضروری است

سیمین یعقوبیان، فعال کارگری، در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه با توجه به اهمیت نقش بانوان در جامعه به‌ویژه شاغلان و بازنشستگان اصلاح برخی از رویه‌ها در پرداخت حقوق‌ها ضروی است، می‌گوید: بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری، «کارمندان زن شاغل، بازنشسته و وظیفه‌بگیر مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری» که دارای همسر نبوده یا همسر آنان معلول یا از کار افتاده کلی باشند یا خود به‌تن‌هایی متکفل مخارج فرزندان باشند، از مزایای کمک‌هزینه عائله‌مندی و اولاد موضوع بند ۴ ماده ۶۸ قانون خدمات کشوری یادشده نیز برخوردار می‌شوند.

وی می‌افزاید: درصورتی که این شرایط وجود داشته باشد کارمند زن می‌تواند از کمک‌هزینه عائله‌مندی و کمک‌هزینه اولاد استفاده کند. علاوه بر این، کسانی حق عائله‌مندی و اولاد دریافت خواهند کرد که مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب هشتم مهرماه سال ۱۳۸۶ باشند، به عبارت ساده‌تر باید کارمند دولت باشند. کارمند دستگاه اجرایی، فردی است که براساس ضوابط و مقررات مربوط، به موجب حکم یا قرارداد مقام صلاحیت‌دار در یک دستگاه اجرایی به خدمت پذیرفته می‌شود.

یعقوبیان ادامه می‌دهد: قانون‌گذار با درنظر گرفتن این موضوع که شخصی که دارای فرزند است؛ مخارج بیشتری نیز خواهد داشت و باید کمکی به او شود؛ برای ایشان مبلغ حق عائله‌مندی در نظر گرفته است. حق عائله‌مندی توسط کارفرما یا نهادی که برای آن کار می‌کنند به کارمند یا کارگر پرداخت می‌شود.

پس مقصود از عائله، افراد تحت تکفل بیمه شده اصلی است؛ که در قانون کار برای هر فرزند و در قانون مدیریت خدمات کشوری برای همسر و هر فرزند در نظر گرفته شده است. یعقوبیان با بیان اینکه زنان بازنشسته کارگری محروم از حق عائله‌مندی هستند، تأکید می‌کند: تبعیض در پرداخت مستمری و حقوق بین بانوان و آقایان مخالف نص قانون اساسی بوده و صدور بخشنامه‌های که این تبعیض‌ها را رواج می‌دهند، با نص و روح قوانین حمایتی خانواده و جمعیتی نیز مغایر هستند.

پرداخت حقوق قانونی

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس هم در گفتگو با شهرآرا از ورود این کمیسیون به این مسئله اشاره می‌کند و می‌گوید: یک خانم یا یک آقا که در یک رسته کاری و مسئولیت قرار می‌گیرند و کار یکسانی انجام می‌دهند، اگر ما نسبت به آنها متفاوت برخورد کنیم و حقوق یک فرد را کامل بپردازیم و حقوق یک فرد را کامل ندهیم، در واقع ظلم است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نصرا... پژمان‌فر می‌افزاید: باید در برابر این قضیه تمامی دستگاه‌ها تلاش کنند تا اجازه ندهیم این مسئله در جامعه رخ دهد و چنین برداشتی شود که بین زن و مرد در ارتباط با حقوقشان تفاوتی وجود دارد. این در حالی است که در حوزه برخی از کار‌ها خانم‌ها خدمات کیفی‌تری را ارائه می‌کنند که وارد این بحث نمی‌شوم، اما در عین حال، این مسئله که اگر کسی کاری انجام می‌دهد و باید حقوقش پرداخت شود امری شرعی، عقلی و انسانی است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این نکته که در مراجعاتی که به دفترم می‌شد، با تعجب دیدم که سازمان تأمین اجتماعی حقوق افراد را به صورت یکسان پرداخت نمی‌کند، بیان می‌کند: در واقع درباره بیمه شدن افراد توضیحی داده نمی‌شود و به آنها گفته نمی‌شود که شما اگر بیمه می‌شوید از امتیازاتی که مردان از آن بهره‌مند هستند، محروم هستید. این در حالی است که زنان و مردان به صورت یکسان حق بیمه پرداخت می‌کنند. 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پژمان‌فر ادامه می‌دهد: پس از پیگیری، حق عائله‌مندی به زنان سرپرست خانوار تعلق گرفته که این موضوع سال گذشته به نتیجه رسید و این بشارت را اعلام کردیم که برای پرداخت حق اولاد نیز پیگیر هستیم. مکاتبات اولیه انجام شده، اما جمع‌بندی که این موضوع اجرایی شود هنوز به این مرحله نرسیده است، این را به همه خانم‌هایی که سرپرست خانواده هستند یا در واقع تنها بیمه‌پرداز در زندگی مشترک هستند، اعلام می‌کنم که حتماً پیگیری‌های لازم را انجام خواهم داد که موضوع حق عائله‌مندی برای آنها نیز تحقق یابد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.