صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

مجموعه مستند «سرطان اجتماع» در حوزه‌های خصوصی سازی، نظام سلامت، قوانین شهرداری، زمین، گمرگ، سوخت و... به بررسی پرونده‌های واقعی می‌پردازد تا از طریق مرور جرائم به شکلی جزئی تر، به اتفاقات رخ داده در نظام اقتصادی کشور توجه شود.

محمد سهرابی | شهرآرانیوز؛ شفافیت و قانون مداری می‌تواند هر زمینه فسادی را از میان بردارد. آنچه سال هاست کشور ما را گرفتار کرده، چیره شدن روابط و لابی‌ها در فضای اقتصادی بر قانون است.

همچنین پیچیدگی‌های قانونی و بروکراسی اضافی اداری سبب شده است زمینه‌های ایجاد فساد و به دنبال آن کاهش کارایی و افزایش نارضایتی‌ها بیشتر شود. سال هاست که فعالان اقتصادی از طرق مختلف خواهان حذف بروکراسی‌های زاید و شفافیت در قوانین و دستگاه‌های دولتی اند.

یکی از بخش‌های بارز اقتصادی کشور که به دلیل شفاف نبودن و پیچیدگی‌های قانونی در سال‌های گذشته فساد‌های بزرگی در آن به وجود آمد، حوزه واگذاری بنگاه‌های دولتی و خصوصی سازی آن‌ها بود. معتقدم اساسا برخی مسئولان ما در تفسیر اصل۴۴ قانون اساسی دچار اشتباه شده اند؛ چراکه اصل۴۴ قانون اساسی اقتصاد دولتی را نفی نمی‌کند و اقتصاد کشور را در سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی به رسمیت می‌شناسد.

براساس سیاست‌های کلی نظام در حوزه اقتصادی، مقرر بود تا دولت زمینه‌های افزایش سهم بخش خصوصی از کیک اقتصاد کشور را فراهم کند، اما آنچه در عمل اتفاق افتاد، واگذاری شرکت‌ها و صنایع به ثمن بخس به نام بخش خصوصی و به کام رانت خواران و افراد و گروه‌های فاقد صلاحیت لازم بود.

خوشبختانه با افزایش فشار‌های رسانه‌ای و افکار عمومی و به طور مشخص تولید و پخش مستند موفق «سرطان اجتماع» درباره تخلفات گسترده‌ای که در سازمان خصوصی سازی اتفاق افتاد، تا حدودی دولت از اجرای سیاست‌های اشتباه گذشته فاصله گرفته است، اما تداوم این روند، مستلزم اصلاح قانون خصوصی سازی در مجلس و اصلاح اصولی رویه نادرست گذشته است.

شهید آیت ا... سیدمحمدعلی آل هاشم، نه در قامت امام جمعه، بلکه در قامت امام همه روز‌های مردم آذربایجان، ملجأ و پناه همه مردم و گروه‌ها بود. او از همان روز اول حضورش در تبریز سنت شکنی کرد و بسیاری از رویه‌های نادرست را برچید و با هر روندی که به کشور و مردم خسارت می‌زد، مقابله کرد، به ویژه با فساد اقتصادی و اداری.

مرحوم شهید آل هاشم به ویژه درباره محیط زیست و موضوعات مربوط به خصوصی سازی صنایع آذربایجان بسیار حساس بود. آن شهید عزیز همیشه همدرد کارگران و فرودستان و گوش شنوای آنان بود. نطق‌های هوشمندانه ایشان درباره هشدار به مسئولان وقت درباره پرهیز از واگذاری غیرقانونی سهام گروه ماشین سازی تبریز از یاد‌ها نمی‌رود.

در پایان، باید به رسانه با وجود همه مشکلاتش به عنوان رکن چهارم دموکراسی احترام بگذاریم که با عملکرد درخشانش مانع از تضییع حقوق ملت و سرمایه‌های ملی شد. به ویژه از فیلم ساز محسن اسلام زاده و گروه حرفه‌ای همراه ایشان باید سپاسگزاری کنم که با پرداخت بموقع، هنرمندانه و حرفه‌ای به موضوع فساد اقتصادی سبب روشنگری و بازدارندگی شدند و سهمشان را در مبارزه با فساد به خوبی ایفا کردند.

مستند «سرطان اجتماع» با تلاش چهارساله یک گروه حرفه‌ای به ثمر نشست و به بسیاری از گره‌های کور رونق اقتصادی کشور به وسیله کارشناسان امر اشاره کرد. باشد که مورد توجه تصمیم گیران هم قرار گیرد و موجب گشایش روزنه‌ای به سوی آینده‌ای خوب برای ایران عزیز باشد.

مجموعه مستند «سرطان اجتماع» که این روز‌ها روی آنتن شبکه مستند است، در هر قسمت ضمن بررسی پرونده‌های واقعی، با حضور کارشناسان به ردیابی فرایند معیوب رخ داده می‌پردازد و راهکار ارائه می‌دهد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.