صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

مدیرکل بهزیستی خراسان‌رضوی درباره قانونی که طبق آن همه سازمان‌ها موظف به جذب ۳ درصدی معلولان هستند، گفت: باید به‌کارگیری این ۳ درصد توسط سازمان‌ها رعایت شود و اگر آنها را استخدام نکنند، این میزان در آزمون بعدی برایشان ذخیره خواهد ماند. در آزمون استخدامی که امسال برگزار شده است ۱۲‌هزار نفر شرکت کرده‌اند و قرار است ۴ هزارو ۲۰۰ نفر در سازمان‌های کشور به‌کار گرفته شوند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ براساس چیزی که قانون حمایت از حقوق معلولان مشخص کرده است باید دست کم ۳ درصد از مجوز‌های استخدامی در دستگاه‌های دولتی و عمومی به افراد معلولی که واجد شرایط هستند، اختصاص پیدا کند؛ اما دستگاه‌های مختلف از این موضوع سر باز می‌زنند، تا‌جایی‌که بعضا گفته می‌شود بعضی از سازمان‌ها نداشتن معلولیت را جزو شروط استخدام خود می‌دانند. حال قرار است اگر دستگاهی اقدام به جذب ۳ درصدی استخدام معلولان نکند، این درصد از بین نرود و برای آزمون بعدی ذخیره شود. با این اقدام، دیگر هیچ‌دستگاهی نمی‌تواند منکر جذب ۳ درصدی معلولان شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌رضوی درباره قانونی که طبق آن همه سازمان‌ها موظف به جذب ۳ درصدی معلولان هستند، بیان کرد: باید به‌کارگیری این ۳ درصد توسط سازمان‌ها رعایت شود و اگر آنها را استخدام نکنند، این میزان در آزمون بعدی برایشان ذخیره خواهد ماند. در آزمون استخدامی که امسال برگزار شده است ۱۲‌هزار نفر شرکت کرده‌اند و قرار است ۴ هزارو ۲۰۰ نفر در سازمان‌های کشور به‌کار گرفته شوند.

جذب ۳‌درصدی معلولان عملیاتی می‌شود

مسعود فیروزی در گفتگو با شهرآرا بیان کرد: با به‌کارگیری این تعداد، معادل ۳ درصد‌هایی که دستگاه‌ها باید در آزمون‌های استخدامی قبلی جذب می‌کرده‌اند، اما این کار را انجام نداده‌اند، به‌کار گرفته می‌شوند و در‌واقع ادارات با این استخدام در‌خصوص جذب ۳ درصدی بی‌حساب می‌‎شوند. اما اگر در آزمون بعدی دوباره این میزان را به‌کار نگیرند، این چرخه تکرار خواهد شد. 
وی مسکن و اشتغال را دو حلقه طلایی زنجیره توانمندسازی معلولان دانست و گفت: در حوزه مسکن در سال گذشته ۱۱۳۳‌مسکن به جامعه هدف بهزیستی واگذار شده است.

ایجاد ۸ هزار شغل در بهزیستی طی سال گذشته

فیروزی با اشاره به اینکه سال گذشته تعهد اشتغال بهزیستی در استان بیش از ۲ هزار مورد بوده است، افزود: باوجود‌این حدود ۸ هزارشغل ایجاد کرده‌ایم، یعنی در حوزه اشتغال ۳۲۱ درصد، اضافه بر میزان تعهدمان انجام داده‌ایم و حدود ۸۰۰‌میلیارد تومان فقط وام قرض‌الحسنه به افراد پرداخت کرده‌ایم. می‌توان گفت با سایر وام‌های بلاعوضی که در سایر قسمت‌ها پرداخت شده، بیش از هزارمیلیارد تومان خدمات ارائه شده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌رضوی ادامه داد: اقدام دیگر بهزیستی در حوزه کارفرمایانی که جامعه هدف بهزیستی را به‌کار می‌گیرند، این است که می‌توانیم به‌صورت تجمیعی به آن‌ها وام پرداخت کنیم، یعنی به‌طور نمونه اگر کارفرمایی بیست نفر از افراد تحت‌پوشش بهزیستی را به‌کار بگیرد، ۳ میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه دریافت خواهد کرد؛ ضمن اینکه حق بیمه سهم کارفرما را بهزیستی پرداخت خواهد کرد.

از معلولان تصویر غیرواقعی نشان ندهیم

وی اظهار کرد: باید بدانیم افراد دچار معلولیت، نه افرادی کم‌توان و ناتوان یا بدون قابلیت هستند که آنها را نادیده بگیریم، نه ابرانسان هستند. باید افراد معلول را با واقعیت‌های خودشان بپذیریم. در‌واقع با القای تصویر غیرواقعی از افراد معلول، وظیفه‌ای را که درباره معلولان بر دوش تک‌تک افراد جامعه است حذف می‌کنیم.

فیروزی افزود: وظیفه جامعه درباره معلولان این است که در ابتدا شرایطی را فراهم کنند که محدودیت آن‌ها حداقل تأثیر را در زندگی شغلی و اجتماعی‌شان داشته باشد و از طرف دیگر مطالبه گری‌هایی داشته باشند برای اینکه شرایط معلولان در مبلمان و چیدمان شهری نیز بیشتر مدنظر قرار بگیرند.

او اضافه کرد: د‌رهمین‌راستا مبلغی را تحت‌عنوان ارتقای کارآیی به کارفرمایانی که معلولان را به‌کار می‌گیرند، اختصاص داده‌ایم؛ یعنی با وجود اینکه فردی که دچار معلولیت جسمی و حرکتی است، کار خود را به‌بهترین‌نحو انجام می‌دهد، می‌پذیریم که به‌دلیل محدودیت‌های جسمی، این افراد ممکن است مقداری در ارائه خدمت محدودیت داشته باشند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.