صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

مدیر روابط بین‌الملل انجمن سنگ ایران گفت: پنجاه درصد معادن نیاز به سرمایه‌گذاری دارد. این معادن سنگ‌های گران‌بهایی از لحاظ تجاری و حضور در بازار‌های بین‌المللی دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، محمد حلاجیان در نشست خبری که صبح امروز (دوشنبه، ۲۲ مرداد ۱۴۰۳) در خصوص برگزاری نمایشگاه سنگ‌های گران‌بها که قرار است ۲۵ مرداد در نمایشگاه بین‌المللی مشهد افتتاح شود، تصریح کرد: صنعت معدن می‌‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای صادرات نفت باشد. به‌طوری‌که ایران رتبه چهار ذخایر سنگ ساختمانی در دنیاست و از لحاظ تنوع، رتبه اول در دنیا را دارد و جالب است بدانید که غنی‌ترین منطقه در این حوزه، منطقه خراسان بزرگ است.

مدیر روابط بین‌الملل انجمن سنگ ایران با بیان اینکه ۴۰ درصد سنگ تولیدشده در مشهد و خراسان‌رضوی استفاده می‌شود، تأکید کرد: پتانسیل معدنی و مصرف سنگ در خود شهر مشهد است و ما سالانه حدود ۸۰ میلیون مترمربع تولید سنگ در کشور از ۷ هزار واحد فراوری سنگ در کل کشور داریم.

وی افزود: تقریباً در ۲۲ استان کشور، معادن سنگ ساختمانی داریم. به‌طوری‌که استان‌های اصفهان، مرکزی، لرستان و فارس و خراسان جزو گروه‌های فراوری هستند. پیشینه تولید سنگ در خراسان‌رضوی به سال ۴۸ برمی‌گردد؛ یعنی چه در حوزه استخراج موادمعدنی و چه در حوزه فراوری آن، جزو قدیمی‌ها هستیم.

حلاجیان یادآور شد: بیشترین مزیت نسبی این حوزه برای ارتباط با کشور‌های آسیای میانه افغانستان و پاکستان برای ماست؛ بنابراین بهترین مراکز تأمین‌کننده برای کشور‌های آسیای میانه با توجه به افزایش قیمت هزینه‌های حمل، خراسان‌رضوی می‌باشد. در نتیجه برگزاری نمایشگاه‌های بین المللی با مرکزیت خراسان رضوی و مشهد برای معرفی ما به کشور‌های آسیای میانه بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: این دوره از برگزاری نمایشگاه سنگ در مشهد که این هفته آغاز به کار می‌کند، از کشور‌های اطراف که برای ما مزیت دارد حضور می‌یابند. اتاق بازرگانی ایران و ترکمنستان و اتاق ایران و قزاقستان در این نمایشگاه حضور دارند. این نمایشگاه به عنوان پایلوت صادراتی سنگ در شرق کشور جای خود را باز کرده و ما به دنبال گسترش این ارتباط هستیم.

مدیر روابط بین الملل انجمن سنگ ایران ادامه داد: صادرات خدمات فنی مهندسی در بحث استخراج سنگ برای کشوری مثل افغانستان که معادن زیادی دارد بسیار پر اهمیت است و استان با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد به عنوان پایلوت صادرات خدمات فنی مهندسی به کشور‌های هدف در سومین نمایشگاه سنگ در مشهد تاکید می‌شود.

وی گفت: از بیشتر استان‌های کشور در این نمایشگاه در بحث بازدیدکننده حضور دارند. لازم به ذکر است این نمایشگاه با حضور ۶۰ شرکت در فضایی به مساحت ۱۰ هزار متر مربع و با حضور ۱۲ استان کشور برگزار می‌شود.

حلاجیان تاکید کرد: موضوع بحث ممنوعیت سنگ مرمر از افغانستان همچنان وجود دارد امیدواریم این ممنوعیت از سوی گمرک دوغارون برداشته شود و بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی اذعان داشت: ما حدود ۷۰ معدن سنگ ساختمانی در خراسان رضوی داریم که متاسفانه غیر فعال هستند به طوریکه معدن پروسه اکتشاف آن صورت گرفته است و در مرحله بهره برداری رها شده است.

حلاجیان افزود: پنجاه درصد معادن نیاز به سرمایه گذاری دارد. این معادن سنگ‌های گرانبهایی از لحاظ تجاری و حضور در بازار‌های بین المللی دارد. معدن سنگ بجستان و‌ معدن سنگ کلاته که سنگ گرانبها و با ارزشی دارد که متاسفانه چندین سال است تعطیل شده است.

وی یادآورشد: سومین نمایشگاه سنگ‌های تزئینی و نما که هفته جاری افتتاح می‌شود علی رغم اهمیت ویژه‌ای که در معرفی ظرفیت‌ها دارد مجموعه‌های معادن و فراوری خراسان رضوی استقبال خوبی از نمایشگاه نکردند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.