صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

رئیس خانه معدن خراسان‌رضوی گفت: در خراسان‌رضوی، بالغ بر ۹۰ میلیون تن ذخیره متنوع در حوزه سنگ ساختمانی و سنگ تزئینی وجود دارد، اما از این بضاعت استان به‌درستی استفاده نشده است.

به گزارش شهرآرانیوز، غلام‌رضا نازپرور در نشست خبری که امروز، ۲۲ مردادماه، در محل نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد، در خصوص ظرفیت معادن استان تصریح کرد: کشور‌هایی مانند ترکیه ذخایر معدنی مثل کشور و استان ما را ندارند، اما توانسته‌اند سهم قابل‌توجهی از بازار را کسب کنند. این در حالی است که در خراسان‌رضوی، بالغ بر ۹۰ میلیون تن ذخیره متنوع در حوزه سنگ ساختمانی و سنگ تزئینی وجود دارد، اما نتوانسته‌ایم از این بضاعت استان به‌درستی استفاده کنیم. هدف از برگزاری نمایشگاه معدن در ماه گذشته و نمایشگاه سنگ تزئینی و ساختمانی و تجهیزات وابسته در هفته جاری، نمایش هرچه‌بیشتر بضاعت استان است.

رئیس خانه معدن خراسان‌رضوی افزود: در فراوری سنگ‌های ساختمانی و تزئینی حتی از استان‌هایی مثل اصفهان ضعیف‌تر عمل کردیم و سنگ‌های خراسان‌رضوی برای فراوری به استان‌های دیگر می‌رود. نزدیک به ۳۰۰ تا ۳۵۰ واحد سنگ‌بری در استان وجود دارد، اما واحد‌هایی که بتوانند در حد استاندارد جهانی کار کنند، به تعداد انگشتان یک دست هم نیستند.

وی گفت: در بخش سنگ‌های ساختمانی، دو مبحث استخراج سنگ و فراوری سنگ وجود دارد که در هر دو ضعیف هستیم و با توجه به ضعفی که در تأمین ماشین‌آلات مربوط به حوزه معدن وجود دارد، با وزارت خارجه رایزنی شده تا برای واردات ماشین آلات عوارض واردات گمرکی ماشین آلات حوزه معدن به صفر برسد و واقعا به این موضوع برای کاهش هزینه‌ها و توسعه معادن نیاز داریم.  

نازپرور گفت: با وجود همه این چالش ها، ۴۰ درصد سنگ‌های فرآوری شده در کشور در خراسان رضوی مورد استفاده قرار می‌گیرد که با توسعه واحد‌های فراوری سنگ می‌توانیم به دلیل کاهش قیمت حمل و نقل خروج سنگ‌ها از استان برای فراوری و بازگشت مجدد آن‌ها از هزینه تمام شده تولید کم کنیم. اما نباید از ایجاد اشتغال و سایر مزایای ایجاد شده در این رابطه غافل شد که این موضوع نیاز به حمایت همه جانبه دارد و چرا نباید در استان این ارزش افزوده ایجاد شود.  

رئیس خانه معدن استان بیان کرد: آشنا شدن بازار‌های مصرف با سنگ‌های ساختمانی، آشنا شدن با بازار‌های جهانی یکی از موضوعات مهم است، شرکت در نمایشگاه سنگ‌های ساختمانی ورونا در ایتالیا که دومین نمایشگاه مطرح در سطح دنیا است در مهرماه  یکی از اقدامات خانه معدن استان است که به نمایندگی از جمهوری اسلامی انجام می‌شود و در این نمایشگاه ۴۱ نفر از کل ایران در فضایی در حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ متر شرکت می‌کنند و امیدواریم خانه معدن استان در فضای ۶۰متری غرفه‌ای که در این نمایشگاه دارد بتواند پتانسل‌های معدنی خراسان رضوی را به نمایش بگذاریم.  

وی عنوان کرد: مصنوعات سنگی به هیچ وجه نمی‌تواند جای سنگ ساختمانی طبیعی را بگیرد. ما شاهدیم کشور‌های مخصوصاً اروپایی همه عاشق سنگ ارگانیک و طبیعی هستند و هیچگاه کاشی و سرامیک نتوانست جایگاه سنگ را اشغال کند و ظرفیت بازار را پوشش بدهد بنابراین چنین ظرفتیتی وجود دارد که باید با توجه به منابع استان مورد استفاده قرار بگیرد. خراسان رضوی تنوع اول سنگ ساختمانی را دارد یعنی ما با این تنوعی که داریم می‌توانیم این جایگاه را در استان، در کشور و در دنیا باز کنیم و مقدمه آن شرکت در این نمایشگاه‌ها است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.