صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

معاون تعهدات بیمه‌ای اداره‌کل تأمین اجتماعی گفت: ذکر عنوان «غیرحداقل‌بگیر» سبب شده است برخی بازنشستگان مشمول متناسب‌سازی نشوند.

به گزارش شهرآرانیوز، بازنشستگان تأمین‌اجتماعی همچنان برای همسان‌سازی حقوق در انتظار به‌سر می‌برند؛ انتظاری که اکنون پای گلایه را نیز به میان کشیده است و با ارسال پیام‌هایی خواستار بررسی سرنوشت همسان‌سازی حقوق هستند.

خلاصه بخش عمده پیام‌های بازنشستگان به این یک جمله ختم می‌شود: «لطفا اجرایی‌شدن نظام همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را از دولت پیگیری کنید.» نکته دیگری که بازنشستگان به آن اشاره کرده‌اند، مبلغی است که ابتدای سال برای برخی از آنان واریز شد و در ادامه، خبری از این واریز نبود.

اینکه سرنوشت همسان‌سازی حقوق به کجا رسیده است، در نمونه‌ای از پیام‌ها و تماس‌های مردمی وجود دارد. محبی، از بازنشستگان موسپیده‌کرده مشهدی، به صدای مردم شهرآرا می‌گوید: از همسان‌سازی فقط یک وعده‌ووعید خشک‌وخالی به‌جا مانده است. این‌همه قول داده شد، اما با گذشت حدود پنج ماه از سال هنوز قول‌هایشان عملی نشده است. کاش صادقانه و شفاف با مردم حرف بزنند و بگویند این کار شدنی است یا نه و اگر هست، چه زمانی عملی می‌شود.

کاتوزیان بازنشسته دیگر این سازمان است که چهار سالی از بازنشستگی‌اش می‌گذرد. می‌گوید: بعد سی سال کار صادقانه حقوق ناچیز بازنشستگی برای یک هفته هم جوابگوی زندگی و معاشمان نیست. او در ادامه درباره همسان‌سازی حقوق نیز پرسشی را مطرح می‌کند: از بیمه تأمین‌اجتماعی بپرسید آیا فقط سه‌ماه پول همسان‌سازی داده‌اند؟

او که از خلف‌وعده‌های مسئولان دل‌گیر است، همسان‌سازی را حق بازنشسته‌ها می‌داند و ادامه می‌دهد: بعد بازنشستگی حقوق بسیار کم می‌شود و اگر بگوییم نصف می‌شود، حرف بیراهی نگفته‌ایم. همه تسهیلات و مزایا هم از بین می‌رود. به‌نظر شما چنین شیوه برخوردی یعنی تکریم بازنشسته که از حداقل‌های زندگی آن‌هم در سالمندی محروم است؟!

دستورالعملی برای همسان‌سازی نداریم

حسن خردنیا، معاون تعهدات بیمه‌ای اداره‌کل تأمین‌اجتماعی استان خراسان‌رضوی، در پاسخ شهروندان می‌گوید: هیچ‌گونه دستورالعملی دراین‌باره به اداره‌کل تأمین‌اجتماعی استان فرستاده نشده است. در واقع برای پرداخت حقوق و مزایا یا همسان‌سازی و سایر موارد مالی، تصمیم‌گیرنده استان‌ها و مراکز تابعه آنها نیستند و به‌صورت کشوری و یکپارچه تصمیم‌گیری و اجرا می‌شود.

متناسب‌سازی برای غیرحداقل‌بگیر‌ها

خردنیا در ادامه از ارسال لایحه‌ای با قید دوفوریت به مجلس اشاره می‌کند و می‌افزاید: سیدمحمود حسینی‌پور، سرپرست معاونت پارلمانی ریاست‌جمهوری، از ارسال لایحه‌ای با قید دوفوریت برای اصلاح بند مربوط به متناسب‌سازی حقوق در قانون هفتم توسعه به مجلس خبر داد تا به‌واسطه آن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، حداقل‌بگیران را نیز شامل شود.

معاون تعهدات بیمه‌ای اداره‌کل تأمین‌اجتماعی استان خراسان‌رضوی همچنین درباره اهمیت این لایحه می‌گوید: در جزء (۲) ماده (۲۸) قانون پنج‌ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران مصوب یکم خردادماه امسال، صرفا به متناسب‌سازی بازنشستگان غیرحداقل‌بگیر اشاره شده است.

خردنیا در ادامه این‌طور توضیح می‌دهد: باتوجه‌به اینکه مستمری حدود ۷۵درصد بازنشستگان تأمین‌اجتماعی حداقلی یا کمتر از آن است، بر این اساس عبارت «غیرحداقل‌بگیر» در جزء یادشده موجب می‌شود این افراد مشمول متناسب‌سازی نشوند؛ بنابراین دولت «لایحه اصلاح جزء (۲) ماده (۲۸) و تبصره (۴) ماده (۲۹) قانون برنامه پنج‌ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران» را برای انجام تشریفات قانونی مربوط با قید دوفوریت به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرده است.

فهرستی از وعده‌های مسئولان کشوری

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ 
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی:
به بازنشستگان اطمینان می‌دهم که اراده دولت و مجلس شورای اسلامی بر اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان است.

۲۳ خرداد ۱۴۰۳ 
سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:
همه تلاش ما این است که همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را عملیاتی کنیم.

۲۸ خرداد ۱۴۰۳ 
داوود منظور، رئیس سابق سازمان برنامه‌وبودجه:
تدوین آیین‌نامه اجرایی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در مراحل پایانی قرار دارد.

۲۳ مرداد ۱۴۰۳ 
ولی داداشی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی:
فرایند متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی آغاز شده است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.