صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

دانستنی‌های کودک و نوجوان | توپ معلق

  • کد خبر: ۲۴۵۲۲۵
  • ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۸
آیا می‌دانید چرا وقتی در جاده‌ها، ماشین‌های سبک در حال سبقت گرفتن از کامیون‌ها هستند به سمت کامیون‌ها کشیده می‌شوند؟ با انجام این آزمایش، دلیل علمی آن را درک خواهید کرد.

مریم پورحقیقی -

وسایل مورد نیاز: توپ پینگ‌پنگ، سشوار، یک نفر برای همراهی و شریک شدن در هیجان آزمایش

عزیزان کاوشگر، آیا می‌دانید چرا وقتی در جاده‌ها، ماشین‌های سبک در حال سبقت گرفتن از کامیون‌ها هستند به سمت آن‌ها کشیده می‌شوند؟ با انجام یک آزمایش، دلیل علمی این مطلب را درک خواهید کرد.

سشوار را روشن کنید و دهانه‌ی آن را به سمت بالا بگیرید. بهتر است از تنظیم باد سرد سشوار استفاده کنید. (می‌توانید از یک نفر بزرگ‌تر از خودتان بخواهید هنگام انجام آزمایش، سشوار را برایتان نگه دارد.)

سپس با دقت زیاد، توپ پینگ‌پنگ را طوری روی جریان هوا قرار دهیدکه به حالت تعادل برسد و در هوا معلق بماند. حالا توپ را رها کنید. چه اتفاقی برای توپ می‌افتد؟

اگر بخواهید آهسته و با حرکت آرام سشوار، توپ را از جریان هوا خارج کنید، زمانی که نیمی از توپ به داخل جریان و نیمی دیگر آن خارج جریان قرار گرفت، به نظر می‌رسد توپ به داخل جریان هوا کشیده می‌شود!

در حالی که توپ در حال تعادل است، دست خود یا یک کاغذ را بالای توپ نگه دارید. چرخش توپ در حالت معلق بسیار دیدنی است!

 

بیشتر بدانیم:

با افزایش سرعت هوا، فشار آن کم می‌شود. زمانی که اتومبیل در حال سبقت است، هوا در بین آ‌ن‌ها سرعت بیشتری دارد. در نتیجه، فشار بین اتومبیل‌ها کم می‌شود و اتومبیل‌ها به طرف یکدیگر کشیده می شوند.

(فشار اطراف بیش از فشار بین اتومبیل‌ها خواهد شد و آن‌ها را به سمت یکدیگر هل می‌دهد.)

به همین دلیل است که در ایستگاه‌های مترو، نواری زردرنگ کشیده‌اند و مسافران هنگام عبور قطار تا قبل از ایستادن کامل آن، باید از خط زرد فاصله بگیرند تا به سمت مترو کشیده نشوند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.