صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

تقدیر از «پدرو آلمودوار»در جشنواره فیلم سن سباستین

  • کد خبر: ۲۴۵۲۵۹
  • ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۷
جشنواره فیلم سن سباستین در هفتاد و دومین دوره خود از فیلمساز افسانه‌ای پدرو آلمودوار با اعطای جایزه معتبر دونوستیا تقدیر خواهد کرد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ این جایزه افتخاری که به گفته جشنواره برای "مشارکت‌های فوق‌العاده در دنیای سینما" اعطا می‌شود، در تالار کنسرت کورسال و پیش از نمایش آخرین فیلم او به نام «اتاق کناری» اهدا خواهد شد. این فیلم اولین اثر آلمادوار به زبان انگلیسی است و با بازی تیلدا سوینتن و جولیان مور ساخته شده است.

«اتاق کناری» اولین بار در جشنواره ونیز به نمایش درخواهد آمد. تیلدا سوینتن در سن سباستین این جایزه را به آلمودوار اهدا خواهد کرد.

آلمادوار اولین بار با دومین فیلم بلند خود به نام «پپی، لوسی، بوم و دیگر دختران معمولی» در بخش فیلمسازان جدید جشنواره سن سباستین به حضور یافت. او با فیلم بعدی خود به نام «هزارتوی احساسات» (۱۹۸۲) در بخش رسمی این جشنواره شرکت کرد.

به گزارش ددلاین، این کارگردان مطرح سینمای اسپانیا خودش پیش‌تر در جشنواره سن سباستین جوایز دونوستیا را به چهره‌های برجسته‌ای چون آل پاچینو، وودی آلن و آنتونیو باندراس اعطا کرده است.

آلمادوار درباره کسب این جایزه گفته است: «کارنامه حرفه‌ای من در سال ۱۹۸۰ در سن سباستین آغاز شد و از آن زمان تاکنون بارها، با یا بدون فیلم، به این جشنواره بازگشته‌ام. همیشه از حضور در این جشنواره بسیار لذت برده‌ام. من جایزه دونوستیا را به آل پاچینو، وودی آلن و آنتونیو باندراس داده‌ام. امسال آن‌ها این جایزه را به من می‌دهند و من بسیار خوشحال و سپاسگزارم. صادقانه می‌گویم، این یک افتخار است. سن سباستین یکی از شهرهایی است که در آن سینما با شور و شوق زیادی جشن گرفته می‌شود. در این دوران، بیش از هر زمان دیگری، به همدلی تماشاگران و حضور آن‌ها در سینماها نیاز داریم. حضور در چنین جشنواره‌ای، جایی که سینماها همیشه پر از تماشاگر هستند، شبیه یک رؤیاست».

«آلمادوار» از بزرگترین کارگردانان سینمای معاصر اسپانیا، طی چند دهه فعالیت سینمایی جوایز جهانی متعددی کسب کرده است که از مهم‌ترین آنها می‌توان جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی با فیلم «همه چیز درباره مادرم» (۱۹۹۹)، جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه با فیلم «با او حرف بزن» (۲۰۰۲)، جایزه بهترین فیلم اول جشنواره برلین (۱۹۸۷)، جایزه بهترین فیلم‌نامه، کارگردانی و بهترین فیلم معنوی جشنواره کن (۱۹۹۹)، دو جایزه بهترین فیلم خارجی و بهترین فیلم اتحادیه اروپا (۲۰۰۰) از جوایز سزار فرانسه، جایزه منتخب تماشاگران و بهترین فیلم از جوایز فیلم اروپا (۲۰۰۶)، جایزه بهترین فیلم خارجی از جوایز فیلم آلمان (۲۰۰۰)، دو جایزه بهترین کارگردانی (۲۰۰۷) و (۲۰۰۰) از جوایز گویا اسپانیا، جایزه بهترین فیلم خارجی لومیر فرانسه (۲۰۰۰) و دو جایزه بهترین فیلم سال از جشنواره سن‌سباستین (۱۹۹۹) و (۲۰۰۶) اشاره کرد.

سال گذشته، جایزه یک عمر دستاورد هنری جشنواره سن سباستین به خاویر باردم رسید و دیگر فیلمسازانی که پیش‌تر جایزه دونوستیا را دریافت کرده‌اند شامل فرانسیس فورد کوپولا، الیور استون، آنیس واردا، هیروکازو کورئیدا و کوستا گاوراس می‌شوند.

هفتاد و دومین دوره خود که از ۲۰ تا ۲۸ سپتامبر (۳۰ شهریور تا ۷ مهرماه) در اسپانیا برگزار می‌شود.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.