صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

کشتی در ایران یکی از پرطرف‌دارترین ورزش‌هاست و در تاریخ و سنت‌های پهلوانی ایرانی ریشه دارد به‌طوری‌که به‌عنوان ورزش ملی ایران از آن یاد می‌شود.

کشتی از قدیمی‌ترین ورزش‌های دنیاست و سبک‌های مختلفی از این ورزش در جهان تمرین می‌شود، اما دو سبک کشتی آزاد و فرنگی تقریبا در همه‌ی کشور‌های دنیا به‌عنوان کشتی المپیکی پذیرفته شد‌ه‌اند.

کشتی در ایران یکی از پرطرف‌دارترین ورزش‌هاست و در تاریخ و سنت‌های پهلوانی ایرانی ریشه دارد، به‌طوری‌که به‌عنوان ورزش ملی ایران از آن یاد می‌شود.

یاسین و ارسلان زارع‌زاده برادران دوقلویی هستند که چهارده سال دارند و در مدرسه‌ی شهید علی‌محمد بختیاری درس می‌خوانند. آن‌ها ورزش را از ۶سالگی با کشتی آزاد آغاز کرده و پابه‌پای هم در این رشته ورزشی خوش درخشیده‌اند. گفت‌وگوی ما را با این قهرمانان می‌خوانید.



 هر شکست، یک درس جدید

یاسین می‌گوید: کشتی ورزش خانوادگی ماست. پدر و عمویمان کشتی‌گیرند. ما هم با دیدن مسابقات عمو به کشتی علاقه‌مند شدیم و هدفمان رسیدن به مقام‌های جهانی تا سطح المپیک است.

او که نخستین موفقیت خود را در رده‌ی سنی خردسالان با کسب مقام دوم استان تجربه کرده است توضیح می‌دهد: پس از این پیروزی، مدال‌های طلا و نقره‌ی فراوانی در سطوح استانی و کشوری به‌دست آوردم.

آخرین مدالم نیز مربوط به مسابقات کشوری امسال است که توانستم مدال طلا را از آن خود کنم. در همه‌ی این مسابقات، هر شکست و اشتباهی سبب شد درس جدیدی بگیرم و اشتباه‌هایم را تکرار نکنم.

به نظر یاسین، با اینکه در رشته‌ی کشتی آسیب‌دیدگی زیاد است و او و برادرش هم تاکنون دچار شکستگی دست شده‌اند، اولین فایده‌ی همه رشته‌های ورزشی سلامتی جسم است.



پهلوانی یعنی مرام و معرفت

یاسین قدرت بدنی بالا، هوش و ذکاوت همراه با تمرین مداوم را لازمه‌ی موفقیت در ورزش کشتی می‌داند و می‌گوید: کشتی، ورزشی باستانی است اما در دوران صفویه و زندیه رونق زیادی در ایران یافت.

در دوران قاجاریه علاقه به این ورزش خیلی زیاد شد تا اندازه‌ای که در روز‌های تعطیل، پهلوانان در میدان‌های شهر به کشتی گرفتن می‌پرداختند.

او که یکی از رؤیاهای برآورده‌نشدنی‌اش کشتی گرفتن با پهلوان تختی است معتقد است: این پهلوان نامی به سبب مرام و معرفتش معروف است و پهلوان‌های دیگر مانند پوریای ولی، احمد وفادار و حسن یزدانی هم به‌دلیل همین اخلاق، همیشه در یاد مردم خواهند ماند.



اوقات فراغت سالم با ورزش

در ادامه، ارسلان، برادر دوقلوی یاسین، می‌گوید: اولین موفقیتم در کشتی کسب مقام اول وزن ۳۰ کیلوگرم در رده‌ی خردسالان استان بود. پس از آن، بار‌ها توانستم مقام‌های اول تا سوم را در مسابقات استانی به‌دست آورم و به‌یادماندنی‌ترین پیروزی‌ام را در مسابقات «جام ولایت» کسب کردم.

او اضافه می‌کند: ورزش، فعالیتی مفید است که معمولا در محیطی سالم و دور از آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه برای نوجوانان وجود دارد. می‌توانیم اوقات فراغتمان را این‌گونه سالم پر کنیم و در کنار آن، به موفقیت‌های چشمگیری تا سطح جهانی و المپیک برای سربلندی خودمان و کشورمان دست پیدا کنیم.



سخت‌تر، اما دلپذیرتر

ارسلان در کنار کشتی به رشته‌ی برق خودرو هم علاقه دارد و تلاش می‌کند فعالیت‌های درسی خود را نیز به خوبی ورزش انجام بدهد تا به خواسته‌هایش برسد.

او به هم‌سالانش توصیه می‌کند به جای گذراندن وقتشان در فضای مجازی، بیشتر فعالیت‌های بدنی و ورزشی انجام بدهند تا سبب استقامت بدنی بالا، سلامتی و شادابی روح و جسمشان شود.

این کشتی‌گیر نوجوان نخستین عامل موفقیت خود را زحمات بی‌دریغ مادر و پدرش که از کودکی همیشه پشتیبان او و برادرش بوده‌اند و هم‌چنین زحمات و آموزش‌های مربیانش آقای رضا صفایی در رده‌ی خردسالان و آقای جواد اسماعیل‌پور می‌داند و از آنها قدردانی می‌کند.

ارسلان یادآوری می‌کند: من و یاسین با اینکه دوقلو هستیم از نظر وزنی در یک رده قرار نداریم و تاکنون پیش نیامده است که با هم در مسابقه‌ای کشتی بگیریم، اما حریف تمرینی یکدیگر بوده‌ایم و همکاری خوبی باهم داشته‌ایم تا بتوانیم مطالب آموزشی را بهتر یاد بگیریم.

اگر هم قرار باشد در مسابقه‌ی مهمی یکی از ما دو نفر حضور پیدا کند، دراین‌باره با پدرمان مشورت و تلاش می‌کنیم کسی در مسابقه شرکت کند که صلاحیت و آمادگی بیشتری داشته باشد.

او که دوست دارد با پهلوان رسول خادم مبارزه کند تا شگرد مچ پا را از وی یاد بگیرد می‌گوید: کشتی، ورزش سخت و پرزحمتی است. به همین دلیل، رسیدن به موفقیت در آن لذت بسیاری دارد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.