صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

استفاده ۴۰ درصدی مشهدی‌ها از حمل‌ونقل عمومی

  • کد خبر: ۲۴۵۳۸۲
  • ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۹
معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: ۴۰ درصد مشهدی‌ها از حمل‌ونقل همگانی و ۶۰ درصد از خودروی شخصی استفاده می‌کنند. اگر این ۴۰ درصد حمل‌ونقل با وسایل نقلیه عمومی، یک یا دو درصد هم ارتقا پیدا کند که در این صورت می‌توانیم ترافیک کمتر و هوای پاک‌تر داشته باشیم.

به گزارش شهرآرانیوز، پوریا محمدیان‌یزدی امروز، ۲۵ مردادماه، در جلسه شهردار، معاونان شهرداری، شهرداران مناطق و مدیران عامل شهرداری با فضائلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی، اظهار کرد: در مشهد، ۳.۵ میلیون جمعیت داریم که هر نفر روزانه در مشهد دو سفر تولید می‌کند؛ بنابراین هفت میلیون سفر روزانه در شهر مشهد داریم. طراحی شبکه عادی مشهد روی هفت میلیون سفر انجام شده است، اما برای مناسبت‌های خاص مخصوصاً اطراف حرم تمهیدات ویژه‌ای داریم.

وی افزود: از این سفر‌ها یک میلیون سفر با اتوبوس، ۳۰۰ هزار سفر با قطارشهری و ۱.۵ میلیون سفر با تاکسی و تاکسی اینترنتی انجام می‌شود. ۴۰ درصد مشهدی‌ها از حمل‌ونقل همگانی و ۶۰ درصد از خودروی شخصی استفاده می‌کنند. سیاست‌ها بر این است که به ۷۵ درصد سفر‌ها با حمل‌ونقل عمومی برسیم. ما جزو شهر‌های خوب هستیم، میانگین روی ۳۰ تا ۴۲ درصد در همه شهر‌ها می‌چرخد.

محمدیان‌یزدی بیان کرد: برای این ۴۰ درصد تردد حمل‌ونقل عمومی پروژه‌های عمرانی تعریف می‌شود. سیاست این دوره مدیریت شهری توجه به حاشیه شهر و توسعه به شرق بوده است. بر این اساس پروژه‌های عمرانی این دوره رفع گره‌ها یا نواقص شبکه‌های معابر حاشیه شهر مشهد بوده است. جدا از این نگاه برای روان‌سازی کاهش تصادفات برای ۶۰ درصد حمل‌ونقل با خودروی شخصی پروژه‌هایی را برای شریان‌های اصلی تعریف کردیم تا گره ترافیکی برطرف شود. تا پایان این دوره، عمده پروژه‌ها را به بهره‌برداری می‌رسانیم.

معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد با بیان اینکه موضوع آسفالت و قیر سه‌چهار سالی در مشهد مشکل ایجاد کرده بود، عنوان کرد: ما نهضت آسفالت و تأمین قیر را ایجاد و منابع را با مکانیزمی به صورت غیرنقد تأمین کردیم. هدف‌گذاری چهار میلیون مترمربع روکش آسفالت را برای امسال انجام دادیم که در تاریخ مشهد بی‌نظیر است.

وی ادامه داد: چهار پارکینگ با نگاه اصلی به اطراف حرم در قانون بودجه امسال دیده شده است. در نظر داریم این ۴۰ درصد حمل‌ونقل با وسایل نقلیه عمومی، یک یا دو درصد هم ارتقا پیدا کند که در این صورت می‌توانیم ترافیک کمتر و هوای پاک‌تر داشته باشیم. توسعه مترو فاز یک خط سه تا پایان سال انجام خواهد شد. تکمیل تونل‌های خطوط سه و چهار مترو، تکمیل نواقص خط دو و انجام قرارداد خرید ۶۰ دستگاه واگن برای خط یک نیز در دستور کار قرار دارد.

محمدیان‌یزدی خاطرنشان کرد: در حوزه اتوبوس‌رانی نیز گام بزرگی برداشتیم. هدف‌گذاری کردیم امسال ۴۵۰ دستگاه اتوبوس را از محل درآمد‌های شهرداری، نه دولت، خریداری کنیم. ۸۲.۵ درصد هزینه خرید اتوبوس را دولت و ۱۷.۵ درصد را شهرداری‌ها پرداخت می‌کنند، اما الان دولت کمکی نمی‌کند؛ بنابراین ۱۰۰ درصد را خودمان پرداخت می‌‎کنیم. بازسازی اتوبوس‌ها، ساخت دوسه پایانه و ساخت مسیر‌های بی‌آرتی را نیز در دستور‌کار داریم. در تمام این پروژه‌ها، تأمین مالی دچار مشکل شده است.

معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد تصریح کرد: در حوزه حمل‌ونقل عمومی در اکثر شهرداری‌ها سرکوب قیمتی را مشاهده می‌کنیم. قیمت تمام‌شده سفر با اتوبوس و مترو یک‌سوم توسط دولت، یک‌سوم توسط شهرداری و یک‌سوم توسط خود مردم پرداخت می‌شود. درحال‌حاضر، هزینه تمام‌شده بلیت اتوبوس ۱۲ هزار تومان است، اما پولی که از مردم دریافت می‌شود ۱۵۰۰ تومان است؛ خبری از یارانه دولتی نیست و ۹۰ درصد پول را شهرداری پرداخت می‌کند.

وی اضافه کرد: در این سه‌چهار سال اخیر کل ناوگان اتوبوس‌رانی درون‌شهری کشور ۵۰ درصد افت کرده است. حتماً باید نگاه ویژه به حمل‌ونقل عمومی در دولت جدید مورد توجه قرار گیرد. بیشترین پارکینگ ما در اطراف شارستان بوده که هفت هزار و ۱۰۰ جای‌پارک است. در میدان شهدا دو هزار جای‌پارک و در ۱۷ شهریور نیز سه هزار جای‌پارک تعریف کردیم.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.