صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: بخش‌هایی از مراتع غربی و جنوبی استان اصفهان بعدازظهر امروز دچار حریق شد.

به گزارش شهرآرانیوز، منصور شیشه‌فروش ضمن اعلام این حادثه گفت: ساعت ۱۵:۳۰ دقیقه بعدازظهر امروز (۲۶مردادماه) در بخشی از مراتع استان آتش‌سوزی رخ داد. این حریق در ارتفاعات اقداش بخش زنده‌رود شهرستان فریدن، یعنی در مرز بین شهرستان فریدن و بویین و میاندشت اتفاق افتاد.

او ادامه داد: حریق مذکور پس از ۲ ساعت و با تلاش نیرو‌های یگان حفاظت از منابع طبیعی شهرستان‌های فریدن، بویین و میاندشت و فریدون‌شهر خاموش شد. آتش‌نشانی و تیم‌های محلی روستا‌های مناطق تحت‌تأثیر نیز در مهار حریق نقش‌آفرینی کردند.

این مقام استانداری اصفهان توضیح داد: بر اثر این حادثه حدود ۲۵ هکتار از پوشش‌های گیاهی، گون و گیاهان علوفه‌ای یک‌ساله در مراتع روستا‌های خلج، چهل‌خانه، قوهک، مانیده و ارتیجان در آتش سوخت و متحمل خسارت شد.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان اظهار کرد: در حادثه‌ای دیگر نیز که ساعت ۱۵ امروز رخ داد، مرتع روستای نرمه واقع در بخش وردشت سمیرم سوخت و ۱.۲ هکتار از مرتع و پوشش گیاهی گون و درختچه‌های مرتعی آسیب دید. این حریق پس از ۱۳۰ دقیقه به‌کوشش عوامل یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان و با همکاری عشایر و نیرو‌های محلی اطفا شد.

شیشه‌فروش در تبیین علت وقوع این دو فرقه آتش‌سوزی تصریح کرد: علت حوادث فوق بی‌احتیاطی و عوامل انسانی گزارش شده است. البته به‌علت وزش تندباد و شدت گرما حریق‌ها گسترش یافتند. عامل ۹۵درصد از وقایع حریق در عرصه‌های طبیعی همین عوامل انسانی و بی‌احتیاطی است.

او تأکید کرد: به‌منظور پیشگیری از وقوع حریق در پوشش‌های گیاهی و مراتع تأکید می‌شود که گردشگران، مسافران، کشاورزان، مرتع‌داران و ساکنین مجاور منابع طبیعی از روشن‌کردن آتش در طبیعت خودداری کنند. ممانعت از روشن‌کردن آتش در مراتع، حاشیۀ جاده‌ها و پوشش‌های گیاهی حائز اهمیت است.

این مقام استان اصفهان در ادامه خاطرنشان کرد: رهاکردن ته‌سیگار، کبریت، اشیای صیقلی و بطری‌های آب‌معدنی، کنسرو و... در مراتع و حاشیۀ جاده‌ها خطرآفرین است. کشاورزان و باغداران نیز باید از آتش‌زدن بقایای گیاهی در مزارع و علوفه‌های کف باغات خودداری کنند.

در صورت مشاهدۀ هرگونه آتش در عرصه‌های طبیعی باید به‌سرعت با یگان حفاظت از منابع طبیعی، یعنی با تلفن‌های ۱۳۹ و ۱۵۰۴ تماس گرفت. همچنین باید وقوع حریق را به دستگاه‌های امدادی و مسئولین محلی اطلاع داد تا به‌منظور کنترل و پیشگیری از گسترش حریق وارد عمل شوند.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.