صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

دستگیری اعضای باند سارقان پروازی در مشهد + عکس

  • کد خبر: ۲۴۵۶۲۶
  • ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۹
۱۰ عضو یک باند بزرگ مسلح زورگیری و کیف قاپی که با هواپیما وارد مشهد می‌شدند و در هسته مرکزی شهر سرقت می‌کردند، با تلاش کارآگاهان پلیس آگاهی به دام افتادند.

به گزارش شهرآرانیوز، جانشین فرمانده انتظامی خراسان رضوی روز گذشته پس از پایان عملیات ضربتی در یکی از ویلا‌های اطراف مشهد و دستگیری مالخران این باند مخوف گفت: با افزایش پرونده‌های کیف قاپی و زورگیری در روز‌های خاص تقویمی که مسافران زیادی وارد مشهد می‌شدند، رسیدگی به پرونده‌های مذکور با دستور ویژه سردار سرتیپ محمدکاظم تقوی (سکاندار امنیت سرزمین خورشید) به افسران کارآزموده دایره مبارزه با جرایم خشن پلیس آگاهی مشهد سپرده شد.

سرتیپ دوم احمد نگهبان افزود: با توجه به اهمیت این جرایم، تجزیه وتحلیل‌های کارشناسی جرم زیر نظر مستقیم سرهنگ مهدی سلطانیان (جانشین پلیس آگاهی خراسان رضوی) آغاز و مشخص شد که گوشی قاپی، کیف قاپی و زورگیری‌ها بیشتر در هسته مرکزی شهر صورت گرفته و سرقت‌ها از زمستان سال گذشته و به ویژه در روز‌های تعطیلات نوروزی روند صعودی داشته است؛ بنابراین فرضیه «دزدان پروازی» در همان بررسی‌های اولیه در دستور کار نیرو‌های انتظامی قرارگرفت چراکه تجربه‌های کارآگاهان نشان می‌داد سرقت‌هایی که در روز‌های خاصی از تقویم سال صورت می‌گیرد، توسط باند‌های سابقه دار و حرفه‌ای خارج از استان هدایت می‌شوند. به همین دلیل بانک‌های اطلاعاتی مجرمان نیز با دقت بررسی شد و نتایجی به دست آمد که سرنخ اصلی این ماجرای پیچیده بود.

فرمانده حافظان امنیت با تاکید بر چندین ماه فعالیت‌های شبانه روزی و نامحسوس کارآگاهان برای شناسایی اعضای این باند مخوف، اضافه کرد: بررسی پرونده‌های سرقت در هسته مرکزی شهر، در حالی با دشواری و پیچیدگی‌های خاصی همراه بود که برخی از مال‌باختگان از شهروندان یا مسافران عرب زبان بودند و به دلیل اقامت کوتاه در مشهد، زمان کافی برای حضور در پلیس آگاهی یا شناسایی تصاویر مجرمان حرفه‌ای و سابقه دار نداشتند. به همین خاطر کارآگاهان روند تحقیقات را تغییر دادند و با بهره گیری از فناوری‌ها و تجربیات پلیسی متوجه شدند که یکی از دزدان حرفه‌ای به نام «سعید-غ» که اهل آبادان بود با همین شگرد در مشهد سرقت می‌کرد و از آبان سال گذشته از زندان آزاد شده است.

سردار نگهبان تصویح کرد: این گونه بود که کارآگاهان دوباره پرونده سوابق این زورگیر خشن را باز کردند و به ماجرا‌های تکان دهنده‌ای رسیدند که نشان می‌داد او بازهم به جرایم خود در مشهد ادامه می‌دهد. از سوی دیگر تحقیقات ویژه کارآگاهان اداره مبارزه با جرایم خشن بیانگر آن بود که وی به همراه دو تن دیگر چندین بار با هواپیما به مشهد آمده اند و احتمالا باند جدیدی برای سرقت تشکیل داده اند.

وی گفت: طولی نکشید که گروهی از افسران عملیاتی وارد عمل شدند و به کنکاش‌های تخصصی در این باره پرداختند تا جایی که دامنه این واکاوی‌ها به یک باغ ویلای شیک در منطقه چهارفصل مشهد رسید و مشخص شد که دزدان پروازی، باغ ویلای گران‌قیمتی را اجاره کرده اند و با پول‌های حاصل از فروش گوشی‌های سرقتی به خوشگذرانی می‌پردازند و بعد از چند روز سرقت‌های پی در پی دوباره به آبادان باز می‌گردند.

این مقام ارشد انتظامی خاطرنشان کرد: با توجه به حساسیت موضوع و مسلح بودن تبهکاران خطرناک، شیوه عملیات در اتاق فرماندهی پلیس آگاهی و با دقت خاصی طرح ریزی شد و شاخه‌ای از نیرو‌های عملیاتی به سرپرستی سرهنگ مصطفی تاج‌بخش بررسی‌های پوششی و نامحسوس را در اطراف باغ ویلای مذکور ادامه دادند. کارآگاهان برای چند روز ویلایی را درکنار ویلای مذکور اجاره کردند و همه رفت وآمد‌ها و محل‌های احتمالی فرار اعضای این باند را زیرذره بین بردند چراکه احتمال درگیری مسلحانه با اعضای باند وجود داشت و باید همه نکات و موارد امنیتی رعایت می‌شد.

سردار سرتیپ دوم احمد نگهبان افزود: پس از جمع آوری مستندات کامل و با هماهنگی قضایی، روز پنج شنبه گذشته عملیات دستگیری اعضای باند آغاز و مشخص شد که آنها زنی تبعه خارجی را نیز وارد باغ کرده اند و قبل از آن که خوشگذرانی‌های خود را ادامه دهند، ابتدا به سراغ جوجه کباب‌هایی رفتند که برای ناهار ظهر آماده کرده بودند، اما در همین هنگام عملیات پلیس در چند شاخه ضربتی و اطلاعاتی آغاز شد و ویلای مذکور به محاصره کارآگاهان درآمد.

سارقان مسلح که متوجه ورود پلیس به ویلا شدند هرکدام به سویی گریختند و برخی از آنان نیز با پلیس درگیر شدند، اما کارآگاهان ورزیده عملیاتی، فرصت استفاده از سلاح را از آنان گرفتند و با بهره گیری از فنون دفاع شخصی، ۴ عضو اصلی باند «دزدان پروازی» را زمین گیر کردند ولی دیگر فرصتی برای انتقال متهمان به مقر انتظامی وجود نداشت چراکه در صورت اطلاع همدستانشان از دستگیری اعضای باند، آنان به خارج از استان می‌گریختند. این بود که دزدان مسلح با رعایت موارد امنیتی در همان باغ ویلا مورد بازجویی قرار گرفتند و ۵ عضو دیگر باند را لو دادند که ۲ تن از آنان مالخران حرفه‌ای بودند.

جانشین فرمانده انتظامی خراسان رضوی ادامه داد: با اعترافات سرکردگان باند، بلافاصله دامنه عملیات به مناطق خواجه ربیع، رسالت و فردوسی کشید و در حالی تبهکاران دیگر این باند به دام افتادند که تعداد زیادی گوشی‌های سرقتی، اسلحه کلت جنگی و مقادیر زیادی مهمات و گلوله جنگی از آنان کشف شد.

سرتیپ دوم نگهبان همچنین با اشاره به شگرد دستگیری مالخران با شیوه قرار صوری افزود: وقتی کارآگاهان با مالخران برای خرید گوشی سرقتی قرار گذاشتند آنها سوار بر خودرو و با میلیون‌ها تومان وجه نقد در سر قرار حاضر شدند این درحالی بود که موتورسیکلتی را نیز در مکان نزدیک قرار مخفی کرده بودند تا در صورت مشاهده پلیس خودرو را رها کنند و با موتورسیکلت از محل بگریزند. این مقام انتظامی در تشریح جزئیات دیگری از این عملیات غافلگیرانه پلیس گفت: با انتقال اعضای این باند به مقر انتظامی، بررسی‌های تخصصی آغاز و مشخص شد که اعضای باند با دو خودروی پژو ۲۰۷ و ۴۰۵ که در باغ ویلا مخفی کرده بودند تا تعمیرگاه بزرگ موتور سیکلت می‌رفتند و در آن جا سوار بر موتورسیکلتی می‌شدند که به بهانه تعمیر در آن مکان نگهداری می‌کردند. سپس در مدت کوتاهی چندین فقره گوشی قاپی و کیف زنی انجام می‌دادند که تعدادی از آنها از مسافران و گردشگران خارجی بودند. وی اضافه کرد: مجرمان بلافاصله به تعمیرگاه باز می‌گشتند و دوباره با بهانه‌های مانند خرابی ترمز یا نقص دیگر، موتورسیکلت را در تعمیرگاه می‌گذاشتند و سوار بر خودرو‌ها به سراغ مالخر می‌رفتند و سپس به باغ ویلا باز می‌گشتند.

سردار نگهبان همچنین به کشف ۴۰ دستگاه گوشی تلفن، مقادیر زیادی وجه نقد، دینار و دلار تصریح کرد: برخی از اعضای این باند در حالی دستگیر شدند که در زمین‌های کشاورزی انتهای خواجه ربیع مشغول استعمال «گل» در کنار جوی آب بودند تا ساعتی بعد برای انجام سرقت به مرکز شهر وارد شوند. جانشین فرمانده انتظامی خراسان رضوی در پایان اضافه کرد: تبهکاران این باند مخوف تاکنون به ۱۵۰ فقره گوشی قاپی اعتراف کرده اند، اما بررسی‌های مقدماتی پلیس نشان می‌دهد که جرایم احتمالی آنان بیشتر است؛ بنابراین تحقیقات توسط سرگرد (شیردلی (افسرپرونده) در حالی وارد مرحله جدیدی شده که بلیت برگشت اعضای اصلی باند به آبادان باطل شد و آنان با دستور قضایی روانه زندان شدند.

منبع: خراسان

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.