صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی خراسان‌رضوی درخصوص وضعیت فعلی اقتصاد کشور، اقتضائات و مشکلات آن توضیحاتی ارائه کرد.

محمدحسین روشنک در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرانیوز در خصوص موانع تولید، اظهار کرد: اقتصاد ما چند ایراد دارد؛ ابتدا باید گفت اقتصاد ما دوپینگی و یارانه‌ای بوده و رقابتی و شفاف نیست. اگر بخواهیم صنعت کشور را رقابت‌پذیر کنیم و بخواهیم با صنعت دنیا رقابت کنیم، بیش از نیمی از صنعت ما از بین می‌رود؛ چون یا برپایه یارانه‌ها هستند یا برپایه جلوگیری از واردات کالای مشابه یا برپایه تعرفه‌های واردات. اگر قرار باشد با بنگاه‌های مشابه خود در خارج از کشور رقابت کنند، بخش زیادی از این صنعت از رده خارج می‌شود و قابل به رقابت نیستند.

کشور ما مبدأ صادرات نیست؛ اصولاً مقصد واردات است

وی با بیان اینکه تجارت کشور ما رقابتی نیست، افزود: اگر یارانه‌های پنهان و آشکار را از کالا‌های صادراتی برداریم، هیچ کالایی را نمی‌توانیم صادر کنیم. زمانی که وزیر صمت ما می‌گوید جلوی واردات دو هزار و ۵۰۰ قلم کالا را گرفتیم که تولید داخل کشور تقویت شود، به این معناست که کشور ما مبدأ صادرات نیست؛ اصولاً مقصد واردات است.

عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی خراسان‌رضوی ادامه داد: اقتصاد ما یارانه‌ای است. اگر قرار باشد نرخ حامل‌های انرژی، تسهیلات بانکی و ارز مواد اولیه را به صورت ارزی و به نرخ آزاد بین‌المللی محاسبه کنیم، کالایی برای صادرات نداریم. اما چون جلوی واردات را می‌گیریم، در داخل قابل به فروش هستند؛ چراکه هنگامی ما جلوی واردات کالا را می‌گیریم، بخشی به‌صورت قاچاق وارد کشور شده و با هزینه ۳۰ درصد اضافی قاچاق محاسبه می‌شود و با حداقل ۳۰ درصد بیشتر از قیمت تمام‌شده به مصرف‌کننده عرضه می‌شود و تولید داخلی نیز براساس آن ۳۰ درصد اضافه، قیمت‌گذاری می‌شود.

اقتصاد شفافی نداریم

روشنک تأکید کرد: در کشور جمهوری اسلامی ایران به‌جز دولت اول مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی تا نیمه دوم آن، دولت‌های دیگر غیراقتصادی بودند. در آن زمان و اوایل انقلاب و جنگ، دولت اقتصادی و سازندگی بود، اما سایر دولت‌ها غیراقتصادی بودند و ما اقتصاد شفافی نداریم، همه‌چیز را به یارانه وصل کرده‌ایم. صنعت، معدن و کشاورزی ما رقابتی نیست؛ حتی صادرات ما رقابتی نیست.

وی با بیان اینکه ارز و تسهیلات بانکی باید تک‌نرخی و رقابتی شود، تأکید کرد: اگر در دولت جایگاهی داشتم می‌گفتم هر شخصی در ایران که در رده‌های پایین اقتصادی است سهم بگیرد، اما همه چیز به نرخ واقعی برگردد؛ اینکه بخواهیم در نرخ‌ها دخالت کنیم همین می‌شود که اکنون اتفاق افتاده است. باید تولید، تجارت، کشاورزی و اقتصاد آزاد باشد که نیازمند یک انقلاب اقتصادی است؛ سپس باید تأثیر این را برای مصرف‌کنندگان حقوق‌بگیر بسنجند یا دولت یارانه بدهد یا آزاد کند و حقوق را افزایش دهد.

لزوم کنترل تورم

عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی خراسان‌رضوی ادامه داد: ابتدا باید چرخه‌ای را تعریف کنیم که تورم را کنترل کنیم و راه‌حل آن است که هرکس می‌خواهد تسهیلات دریافت کند، بانک مرکزی تسهیلات دهد در مقابل ۶ درصد سود سالانه به علاوه بیمه افت پول و هرکس پس‌انداز می‌گذارد ۴ درصد سالانه سود می‌دهم به علاوه بیمه افت پول، با این روند تمام تورم از بین می‌رود. با هر اقتصاددان دولتی یا از وزارت اقتصاد و امور مالیاتی بنشینیم پای مناظره ارزیابی کنیم بهتر از این راه حل وجود دارد؟

آقای پزشکیان در پی حل مسئله تحریم‌ها باشد

روشنک در خصوص شعار سال، تأکید کرد: علت محقق‌نشدن اهداف شعار‌های سال طی سال‌های گذشته و سال جاری تحریم‌هاست. اکنون در جنگ اقتصادی با دنیا هستیم که اگر شعار‌های سالانه مقام معظم رهبری نبود وضعیت ما خیلی بدتر از امروز بود. آقای پزشکیان که شعار رفع تحریم‌ها را دادند به دنبال حل مسئله تحریم‌ها و پیوستن به FATF باشد اگر همراه شعار‌ها تحریم‌ها وجود نداشت و FATF مشکل ایجاد نمی‌کرد می‌فهمیدیم اقتصاد ما کجاست و چه میزان نام‌گذاری‌ها مؤثر است.

وی افزود: شعار سال جاری که از ابتدا شهید شد، شهید رئیسی تلاش کردند و ارتباطات را با کشور‌های همسایه به خوبی برقرار کردند، بسیار موثر بود، اما تا سال آغاز شد حادثه شهادت ایشان رخ داد و سپس انتخابات و پس از آن درگیر تعیین دولت هستیم، بنابراین امسال نام‌گذاری جایی برای خود پیدا نکرده است؛ یعنی فرصتی برای اجرای نام سال ایجاد نشد. اگر جای آقای پزشکیان بودم به مجلس اعلام می‌کردم که سازمانی برای تحقق نام سال ایجاد می‌کنم، اما نام سال فراموش شده است. سخنان مقام معظم رهبری در خصوص حمایت از بخش خصوصی و تولید فراموش شده است.

امید زیادی به دولت آقای پزشکیان داشتیم اما...

رئیس کانون کارآفرینان خراسان‌رضوی ادامه داد: دولت چهاردهم اگر بخواهد به شعار سال عمل کند، در جمع دولت معرفی‌شده هدف تحقق شعار سال را نمی‌بینم و با این هدف هم شکل نگرفته است.

روشنک عنوان کرد: تأثیر بانوان در تمامی جوامع غیرقابل انکار است و اکنون بحث جنسیت مطرح نیست، اما به عنوان مثال برای وزارت راه و شهرسازی خانمی که ضدکارآفرینی، ضدتوسعه و ضدسرمایه‌گذاری است، معرفی می‌کنند. برای وزارت‌خانه‌ای که صددرصد عملیاتی است و به بخش توسعه تولید و توسعه کارآفرینی مربوط می‌شود، هزاران بنگاه داریم که راه، ساختمان و... می‌سازند؛ کسی را معرفی کردند که ایشان تخصص شهرسازی داشته و در شهرسازی کار کرده است، اما آیا واقعاً وزیر توسعه‌گرا معرفی کرده‌اند که بتواند اقتصاد را به جایی برساند؟ آیا برنامه دارد؟

وی افزود: سال‌ها گذشته ایده‌ای تحت عنوان «برند و تولید بدون کارخانه» مطرح کردیم که معنا و مفهوم آن جهش تولید با مشارکت مردم است؛ یعنی صنعتگری که فروش ندارد یا سرمایه در گردش ندارد و بازرگانی که بازار، بازاریابی و سرمایه دارد با او مشارکت می‌کند. آیا در برنامه وزیر پیشنهادی وزارت صمت، چنین‌چیزی وجود دارد؟ خیر. در برنامه وزیر پیشنهادی، تولید مسکن با مشارکت مردم، و توسعه گردشگری با مشارکت مردم کجا دیده شده است؟

عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی خراسان‌رضوی ادامه داد: امید زیادی به دولت آقای پزشکیان داشتیم، اما در اول راه نه‌تنها در ترکیب دولت نمی‌بینیم بلکه در اختلافات هم ضد آن را می‌بینیم. بعد از انتخابات، از آقای پزشکیان و اعضای معرفی‌شده «جهش تولید با مشارکت مردم» شنیده‌اید؟

باید از دولت چهاردهم حمایت کنیم

روشنک با تأکید بر اینکه باید از دولت چهاردهم حمایت کنیم، عنوان کرد: باید از نظام و حاکمیت دفاع کنیم ولی نمی‌توانیم انتقاد هم نکنیم و نگوییم که آقای پزشکیان، آقای اسلامی که در وزارت راه و شهرسازی قدرتمند بود و این خانم که از ضعیف‌ترین نیرو‌های ایشان بود، نتوانستند این وزارت‌خانه را اداره کنند؛ یا آقای علی‌آبادی که وزیر قدری بود، نتوانست وزارت صمت را اداره کند. دلیل این است که ساختار آن وزارت‌خانه مشکل دارد، هرکسی در این وزارت‌خانه قرار بگیرد، شکست می‌خورد.

وی افزود: آقای علی‌آبادی زمانی که معرفی شد در مشهد جلسه‌ای با جمعی از فعالان اقتصادی برگزار کردند که همان‌جا اعلام کردم «رفتید موفق نمی‌شوید؛ چراکه وزرای پیشین ضعیف‌تر نبودند بلکه اشکال از ساختار اینجاست، نمی‌توانید؛ چراکه ساختار باید اصلاح شود». وزارت‌خانه‌ای که بخواهد همه کار‌ها را باهم انجام دهد نتیجه نخواهد داشت کما اینکه تولید را فقط در صنعت نبینیم؛ بلکه در ساختمان، کشاورزی و گردشگری و... ببینیم. مقام معظم رهبری اگر می‌فرمایند تولید منظورشان صرفاً کارخانه نیست.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.