صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

کارشناس میراث فرهنگی گفت: سیدرضا صالحی امیری می‌تواند از سایر ظرفیت‌های سیاست خارجی و دیپلماسی کشور برای ثبت جهانی میراث فرهنگی کشور کمک بگیرد و دیپلماسی فرهنگی ایران را در جهان و سازمان‌های بین‌المللی فعال‌تر کند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ پویا طالب نیا درباره برنامه و رویکرد سیدرضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اظهار داشت: مهم‌ترین چالش پیش‌روی او در این وزارت‌خانه تفکیک عملکرد سه حوزه میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است، این سه حوزه باید هم‌پوشانی داشته باشند، اگر گردشگری رونق پیدا می‌کند به دلیل وجود آثار تاریخی و باستانی مانند تخت سلیمان، تخت جمشید، بازار تبریز، حافظیه و چغازنبیل و مناظر فرهنگی مانند اورامانات/ هورامان و هگمتانه است.

وی بر اهمیت توازن و تعادل در اولویت‌بندی حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در برنامه‌های وزیر جدید تاکید کرد و افزود: گردشگری اقتصاد پیشران است، و شاخص توسعه فرهنگی در کشور بر مبنای جذب گردشگر باید بر اساس گردشگری فرهنگی و توجه به معرفی و حفاظت آثار تاریخی باشد، زیرا گردشگری که به ایران سفر می‌کند، قطعا به خاطر دیدن آثار تاریخی و فرهنگی به ایران می‌آید، لذا صالحی امیری باید این تعادل و توازن میان میراث فرهنگی و گردشگری کشور را به خوبی تنظیم و عملیاتی کند.

اصلاح روند نامتوازن تعامل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی 

طالب‌نیا ادامه داد: وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی باید به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فرهنگی و تاریخی توجه کند، در برنامه‌های توسعه و بودجه سالانه آن‌ها را به نحو شایسته ببینید و برای حفاظت و مرمت هر کدام از این آثار -که در کشور ما هم کم نیستند- نهایت وقت و انرژی را بگذارد. توسعه گردشگری مهم است، اما اگر ۵۰ سال آینده این آثار تاریخی نباشند، سفر به ایران معنا و مفهومی ندارد.

کارشناس میراث فرهنگی تاکید کرد: میراث فرهنگی که از نیاکان ما در طول تاریخ به امانت به ما رسیده است، بر همین مبنا توسعه گردشگری شکل گرفته است؛ اما صنایع‌دستی و هنرهای سنتی هم به عنوان ضلع سوم این مجموعه نباید مغفول واقع شود، متاسفانه سال‌هاست گردشگری که سال‌های در اولویت اول قرار گرفته و حوزه‌های میراث فرهنگی و صنایع‌دستی در برنامه‌های وزارت‌خانه کمرنگ‌تر هستند، هیچ توازنی در کار نیست، این روند و چرخه باید اصلاح شود.

صالحی امیری می‌تواند دیپلماسی فرهنگی را فعال‌تر کند

طالب‌نیا درباره ثبت جهانی آثار تاریخی ملموس و ناملموس گفت: تاکنون ۲۸ اثر تاریخی ملموس کشور در فهرست جهانی یونسکو ثبت جهانی شده است؛ اکنون حساسیت و سختگیری‌های بیشتری برای ثبت آثار تاریخی وجود دارد. سیدرضا صالحی امیری باید از سایر ظرفیت‌های سیاست خارجی و دیپلماسی کشور برای ثبت جهانی دیگر آثار ایران کمک بگیرد و دیپلماسی فرهنگی ایران را در جهان و سازمان‌های بین‌المللی فعال‌تر کند.

گفتنی ست؛ سیدرضا صالحی امیری متولد ١٣٤٠ در شهرستان بابل، سیاستمدار و فعال علمی و فرهنگی، دارای مدرک دکتری مدیریت دولتی است و سابقه مسئولیت در سطح وزارت در دولت یازدهم را در کارنامه خود دارد.

رئیس کمیته ملی المپیک، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم، معاون رئیس جمهوری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، سرپرست وزارت ورزش و جوانان در دولت یازدهم، از مهمترین سوابق اجرایی صالحی امیری است.

صالحی‌امیری همچنین معاونت بررسی‌های راهبردی وزارت اطلاعات، ریاست کمیته اجتماعی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، و معاون پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را در کارنامه اجرایی خود دارد.

منبع: ایرنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.