صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

در جلسه علنی روز یکشنبه (۲۸ مردادماه) مجلس شورای اسلامی، بررسی صلاحیت و برنامه‌های سیدعباس عراقچی وزیر پیشنهادی امورخارجه در دستور کار قرار گرفت و موافقان و مخالفان وی نظرات و دیدگاه‌های خود را بیان کردند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ در جلسه علنی روز یکشنبه (۲۸ مردادماه) مجلس شورای اسلامی، بررسی صلاحیت و برنامه‌های سیدعباس عراقچی وزیر پیشنهادی امورخارجه در دستور کار قرار گرفت و موافقان و مخالفان وی نظرات و دیدگاه‌های خود را بیان کردند.

انطباق برنامه‌ها و طرح‌های وزیر پیشنهادی امورخارجه با اسناد بالا دستی، برنامه هفتم توسعه و بیانیه گام دوم انقلاب از جمله دلایل موافقت نمایندگان با وی است.

همچنین دیپلماسی فراگیر، فعال، اثرگذار با رویکردی متوازن و کارکردی و هماهنگی کامل میدان و دیپلماسی، تقویت دولت‌ها و مجموعه‌های متحد با ایران از مهمترین دلایلی است که نمایندگان در موافقت با برنامه‌های سیدعباس عراقچی وزیر پیشنهادی امورخارجه برشمردند.

هماهنگی کامل میدان و دیپلماسی، حمایت همه جانبه از محور مقاومت، تعامل «عزتمندانه، کارکردگرا و فرصت محور» با اروپا، جلوگیری از بازسازی امنیتی سازی اجماعی علیه ایران در شورای امنیت، رفع شرافتمندانه تحریم‌ها با مذاکرات هدفمند و غیرفرسایشی از جمله محورهایی است که نمایندگان موافق عراقچی در بیانات خود به آن اشاره کردند.

آزادی خواه: وزیر باید مجری باشد نه سیاست گذار

موافق | احد آزادی‌خواه، (نماینده مردم ملایر)

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت: قولی که آقای عراقچی دادند حمایت از قانون اقدام راهبردی بوده است که رهبر انقلاب فرمودند مردم را از سردرگمی نجات داد.

حجت الاسلام احد آزادی‌خواه، در جریان جلسه علنی امروز مجلس و در موافقت با وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: وزیر سیاست گذار نیست بلکه مجری است. آقای عراقچی که تا به حال وزیر هم نبوده است. آقای عراقچی در هشت سال دفاع مقدس پاسدار رسمی بوده است. وی به دنبال خنثی سازی تحریم ها و ایجاد تعامل میان دولت و میدان است.

وی ادامه داد: تقویت تعامل با چین و روسیه از دیگر برنامه های ایشان است. حمایت با تمام توان از محور مقاومت در برنامه های آقای عراقچی خواهد بود. مقابله جدی با سیاست های خصمانه رژیم صهیونسیتی نیز از این برنامه ها خواهد بود. مدیریت تخاصم را از آقای عراقچی شنیدیم و امیدواریم تبدیل به جریانی به نفع جمهوری اسلامی شود. به آقای جهانگیری گفتم ای کاش وقت و تلاش خود را به جای پنج به اضافه یک برای همسایگان می‌گذاشتید.

آزادیخواه تاکید کرد: آقای عراقچی برنامه خوبی برای ۱۵ کشور همسایه و همسو دارد.  قولی که آقای عراقچی دادند حمایت از قانون اقدام راهبردی بوده است که رهبر انقلاب فرمودند مردم را از سردرگمی نجات داد.

رای بالای مجلس به عراقچی پیام مهمی به دنیا مخابره می‌کند

موافق | هادی قوامی، (نماینده مردم اسفراین)

نماینده اسفراین در مجلس شورای اسلامی گفت که رای بالای مجلس به وزیر پیشنهادی امور خارجه این پیام را به دنیا می‌دهد که مجلس کمک حال دولت بوده و زمینه‌های لازم برای مانع‌زدایی و دستیابی به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را فراهم می‌کند. 

هادی قوامی در جلسه علنی نوبت عصر امروز یکشنبه و در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه دولت چهاردهم به عنوان موافق گفت: لازم است وزارت خارجه دیپلماسی اقتصادی را به عنوان یک اولویت در نظر داشته باشد و ظرفیت ارتباط با همسایگان بهره گیرد.

وی گفت: می‌توان به صورت هوشمندانه و پیوسته در تعامل با بازارهای جهانی بود که در این راستا نقش وزارت خارجه برجسته است. باید از ظرفیت سفارتخانه‌ها هم استفاده کرد.

این نماینده مجلس با تاکید بر ضرورت ایجاد زمینه‌های رشد هشت درصدی گفت: اقتصاد درون‌زا و برون‌گرا و متکی بر دانش و فناوری سه مولفه مهم در اقتصاد مقاومتی است که در برنامه‌های آقای عراقچی وجود دارد.

نماینده اسفراین تاکید کرد: رای بالای آقای عراقچی این پیام را به دنیا می‌دهد که مجلس کمک حال دولت خواهد بود و زمینه‌های لازم برای مانع‌زدایی و دستیابی به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را فراهم می‌کند.

قوامی گفت: لازم است وزیر خارجه بعد از اخذ رای از مجلس به بهترین شکل از ظرفیت مرزها استفاده کرده و برای تحقق رشد هشت درصدی کمک کند.

وی در پایان گفت که یکی از برنامه‌های عراقچی مدیریت تخاصم با آمریکا و مقابله با سیاست‌های خصمانه آمریکاست.

رای بالا به عراقچی در دنیا صدا دارد و روی آن حساب می‌کنند

موافق | منوچهر متکی، (نماینده مردم تهران)

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: عراقچی تمام مسائل دیپلماسی ما و سیاست خارجی ما را می‌داند و اشراف دارد. 

منوچهر متکی در جریان جلسه علنی امروز مجلس و در موافقت با وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: توفیق داشتم از اول ورود آقای دکتر عراقچی به وزارت خارجه و ورودشان به بخش بین‌الملل به عنوان همکارشان با معاون امور بین‌الملل با هم کار بکنیم. من توفیق داشتم اولین حکم معاونت اداره و ریاست اداره مجامع بین‌المللی را برای ایشان صادر کنم و ایشان در یک ماموریتی موفق به سفر به جده شده و توافقی را که به تازگی بین آقای دکتر ولایتی و سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان در تاسیس اولین نماینده یک کشور خارجی و سفیر کشور دیگر نزد سازمان کنفرانس اسلامی بود را انجام بدهد. ۱۴ سال بعد موقعی که من مسئولیت وزارت خارجه را داشتم حکم معاونت بین‌الملل را توفیق داشتم برای ایشان صادر بکنم.

وی ادامه داد: آقای عراقچی یک دیپلمات جامع الاطراف است که یک وزارت خارجه را می‌شناسد. کارهای وزارت خارجه را در حوزه دوجانبه و بین المللی می‌شناسد و به دلیل دو ماموریت خارج از کشور مسائل ایرانیان و مسائل کنسولی ایرانیان در خارج از کشور را.  من موقعی که دولت آقای رئیسی شکل می‌گرفت و ایشان آقای امیرعبداللهیان را در بین گزینه های مختلف قرار داد، برایش مصاحبه کردم و گفتم که ایشان مناسب‌ترین گزینه هست و به شهادت رسید. امروز برای شما عرض می‌کنم به عنوان کسی که بیش از سی و اندی سال با وزارت خارجه مرتبط بوده است، در بین مجموعه ظرفیت‌های خوبی که ما در وزارت خارجه داریم من جامع تر و مطلع تر و به روزتر از آقای عراقچی ندیدم.

متکی اظهار کرد: ایشان در خدمت ولایت و ولی امر مسلمین خواهد بود. او نص ولایت را به اجتهاد کسی تغییر نمی‌دهد. وقتی که بعضی از دوستان ما در همین مجلس و در مجلس یازدهم قانون اقدام راهبردی را تصویب کردند، من فردای آن روز در تشکیلات آقای ثابتی در شبکه افق مصاحبه کردم و این اقدام مجلس را به عنوان اقدام بسیار عالی و بازدارنده برای طرف‌های دیگر نام بردم. آقای عراقچی بعد از این مرحله دیپلماسی جدیدی را طراحی می‌کند. آقای عراقچی به نوعی راضی به این قانون بودند. شاید این جمله رئیس دولت وقت نشان بدهد که اگر به آقای عراقچی دستور می‌دادم که برجام را تمام بکند، ۲۴ ساعته این کار را انجام می‌داد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: مهم‌ترین عنصر یک دیپلمات در جمهوری اسلامی دین مداری است. ایشان انسان معتقدی است که مبانی اعتقادی سرمایه اوست. وزارت خارجه البته بایدهای زیادی دارد و تعاریف زیادی دارد که  آقای عراقچی کاملاً برای این کار آماده است.

متکی در پایان تاکید کرد: بینی و بین الله عرض می‌کنم آقای عراقچی تمام مسائل دیپلماسی ما و سیاست خارجی ما را می‌داند و اشراف دارد. من مذاکراتی از آقای عراقچی را خواندم. نه در بحث برجام فقط در روابط دو جانبه و برخی از کشورها که قاطعیت او در دفاع از منافع جمهوری اسلامی برخورد او و پاسخ او به نگاه مغرورانه برخی از خارجی ها برای من همیشه موجب افتخار بود. من در ملاقاتی که با کانادایی ها در مالزی با حضور ایشان داشتم و ملاقاتی که خود ایشان با برخی از مقامات کشورهای دیگر داشت نشان داد که او حافظ ارزش‌های این نظام است.

 

مخالفان چه گفتند؟

عزت ملی در برجام رعایت نشد

مخالف | محمدرضا احمدی، (نماینده مردم رشت)

نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد عراقچی در زمان مذاکرات برجام گفت: در زمان مذاکرات برجام عزت ملی رعایت نشد؛ آمریکا از برجام خارج شد ولی ما در برجام ماندیم و به تمامی تعهداتمان عمل کردیم. 

محمدرضا احمدی در جلسه علنی نوبت صبح امروز یکشنبه و در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، به عنوان مخالف عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: وزیر خارجه باید سوابق بسیار درخشان و اقتدار و صلابت داشته باشد اما وقتی آقای عراقچی به عنوان سرپرست تیم مذاکره‌کننده بود، بسیاری از موارد را رعایت نکرد.

وی خطاب به عراقچی گفت: آقای عراقچی آمریکا از برجام خارج شد اما ایران همچنان در برجام باقی ماند حال اینکه گفته می‌شد اگر ایران از برجام خارج شود اجماعی علیه کشور به وجود می‌آید اما این اتفاق برای دیگران رخ نمی‌دهد؛ به قول رئیس‌جمهور وقت شما زبان سیاست و مذاکره بلد بودید و ما بلد نبودیم اما نتیجه چه شد؟ آمریکا از برجام خارج شد و ایران به تعهدات خود باقی ماند.

این نماینده مجلس با اشاره به تصویب قانون اقدام راهبردی گفت: در دولت روحانی بعد از تصویب قانون اقدام راهبردی کلی بهانه آوردید و آن را اجرا نکردید آن هم در شرایطی که دقت لازم را در متن برجام نداشتید؛ ما آمده‌ایم به دولت وفاق ملی کمک کنیم اما این حق را از خودمان دریغ نمی‌کنیم که تعارفی برای دفاع از ملت و استمرار خون شهدا نداشته باشیم. ما در تایید و رد فردی با خدا معامله می‌کنیم.

احمدی با بیان مجدد اینکه در برجام دقت لازم در متن نشد و احساسی به تصویب رسید، گفت: عزت ملی را در مذاکرات رعایت نکردید و متن یک طرفه نوشتید که طرف مقابل هم آن را اجرا نکرد و خارج شد. بعد در قلب رآکتور اراک بتن ریختید و چقدر آن زمان دانشمندان و اندیشمندان اعتراض کردند ولی شما شرط رهبری را نادیده گرفتید.

این نماینده مجلس گفت: رهبری در سال ۹۴ شروطی را درباره برجام اعلام کردند که در نظر گرفته نشد. اساساً چرا باور و اتکایی به داخل کشور نداشتید و تنها به سمت دیپلماسی التماسی رفتید؟ شما یا ایمانی به نیروهای نظامی و قدرت ایران در زمان سرپرستی تیم مذاکره‌کننده نداشتید یا اینکه تحت تاثیر بودید.

احمدی با طرح این پرسش که چرا تحریم‌ها بعد از برجام برداشته نشد و برجام چه دستاوردی داشت، گفت: رئیس بانک مرکزی وقت و وزیر اقتصاد وقت گفتند که بانک‌های خارجی با ایران همکاری نمی‌کنند حال اینکه گفته بودید بانک‌ها به سوئیس منتقل شده‌اند.

وی گفت: چرا برجام را طوری نوشتید که وقتی ترامپ از آن خارج شد بتواند آن را از بین ببرد و ما هم کاری نکنیم؟ می‌توان گفت که توافق برجام برای ما پرخسارت بود. 

احمدی در پایان بیان کرد: ما به چه جرأتی به آقای عراقچی رای دهیم که همان سیاست لبخند را ادامه ندهد؛ عراقچی کارنامه مثبتی در زمان مذاکره ندارد و بسیاری از مشکلات داخل کشور به خارج گره زده نشود.

انتقاد از امضای یک طرفه برجام

مخالف | محمدرضا صباغیان، (نماینده بافق و مهریز)

نماینده بافق و مهریز هم با انتقاد از برجام گفت: آقای عراقچی چرا قرارداد یکطرفه برجام را امضا و اجرا کردید که طرف مقابل از آن خارج شده و بعد هم اجرا نکند. 

محمدرضا صباغیان در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه دولت چهاردهم، به عنوان مخالف عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: بنده دولت چهاردهم را قبول دارم و از اکثر وزرا حمایت کردم. مخالفتم با آقای عراقچی از این بابت است که چطور شما به عنوان فردی کارکشته و صاحب تجربه در کنار آقای ظریف با همین ویژگی‌ها قرارداد برجام را امضا کردید که نتیجه‌اش به اینجا کشیده شده است.

وی افزود: شما قراردادی امضا کردید و بعد تمام تعهدات را اجرا کردید اما طرف مقابل اجرا نکرد. اینکه بگوییم ترامپ خارج شد قابل دفاع نیست چون شما با دشمنی روبه‌رو بودید که تجربه بدعهدی او را داشتید. پس باید شرایط را در نظر می‌گرفتید لذا مشخصاً سوالم این است که چطور قراردادی امضا و اجرا شده که ما تعهداتمان را عمل کردیم اما طرف مقابل پایبند تعهداتش نبود.

این نماینده مجلس همچنین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مشکلات کشور و اولویت‌های دولت گفت: اصلاح ساختار سیاسی و اداری مهمترین مولفه برای رفع مشکلات کشور است.

مواضع عراقچی ناپخته است

مخالف | میثم ظهوریان (نماینده مردم مشهد و کلات)

 میثم ظهوریان نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت صبح روز یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ در جریان بررسی برنامه و صلاحیت عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه در سخنانی به عنوان مخالف اظهار کرد: نکته‌ای که درباره آقای عراقچی دارم بیشتر ناظر به مواضع ناپخته ایشان هم در حوزه اقتصادی و بعضاً در مسائل سیاسی است؛ در دورانی که ایشان زحمت معاونت وزارت خارجه را می‌کشیدند مواضعی داشتند که مشخصا مصداق  گره زدن زندگی مردم به اراده بیگانگان بود. 

وی افزود: یکی از مباحثی که ایشان چند بار تاکید کردند در مورد FATF است؛ «باید FATF حل شود تا بتوانیم مذاکرات با اروپا را ادامه دهیم»، «مساعدت اروپا بستگی به پذیرش FATF از طرف ایران دارد»، «برای عبور از تحریم باید به FATF بپیوندیم» و «FATFهیچ خطری ندارد» جملاتی هستند که آقای عراقچی مطرح کرده‌اند.

این نماینده مجلس با طرح این پرسش که ‏FATF چیست؟ گفت: آن چیزی که امروز درباره ایران مطرح است یک توافقنامه ۴۱ بندی است که آقای دکتر طیب‌نیا با مجموعه FATF بستند و ما ۳۹ بند آن را امضا کردیم و صرفا دو موافقت‌نامه درباره پالرمو و CFT باقی مانده است. من در جلسه‌ای که در کمیسیون اقتصادی با آقای همتی داشتم به دلیل اینکه FATF در برنامه‌های ایشان نیز ذکر شده بود از ایشان پرسیدم که اگر ما در مجلس FATF را نیز امضا کنیم آیا روابط بانکی ما حل می‌شود که ایشان گفت برای بانک‌های کوچک ممکن است روابط ما با آنها برقرار شود.

ظهوریان در ادامه به دو بند از FATF اشاره و عنوان کرد: بند ۳۱ این توافقنامه عبارتست از  تضمین همکاری بین‌المللی در زمینه تبادل و اشتراک گذاری اطلاعات ذی‌نفع واقعی و بند ۳۲ این توافقنامه عبارت است از تضمین وجود دروازه‌ها و کانال‌های تبادل‌های اطلاعات به منظور اشتراک گذاری اطلاعات بدون هیچ محدودیتی؛ من از آقای همتی پرسشی مطرح کردم که آیا معقول است که تمام شبکه تراستی خود را قربانی ارتباط چند بانک کوچک کنیم که آقای همتی پاسخی به این پرسش ندادند. آیا آقای دکتر عراقچی همچنان می‌خواهند که بخشی از این نظام پیوند زدن زندگی مردم به اراده بیگانگان باشند یا رویکردشان تغییر کرده است؟ ایشان اشاره کردند که من ظریف نیستم. به نظرم اتفاق خوبی است اما خوب است که این تفاوت صریحا مشخص شود که کجاها اختلاف دارند؛ چرا که در دوره سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ ایشان تصویر مکمل آقای ظریف بودند. 

وی گفت: آقای عراقچی باید توضیح دهند که آیا قرار است در دوره ایشان عدم تعادلی که در ارتباط با شرق و غرب رخ داد در دوره ایشان نیز اتفاق افتد؟ آیا همچنان قرار است دنیا را در چند کشور خلاصه کنیم؟ بخش زیادی از روابط اقتصادی ما با چین نامتعادل است؛ آقای عراقچی توضیح دهند که برنامه‌شان برای حل این عدم تعادل در ارتباط با چین چیست؟ 

ظهوریان در پایان گفت: من درباره قانون اقدام راهبردی از آقای عراقچی پرسیدم و ایشان گفتند که ما این قانون را اجرا می‌کنیم، اما اجرای این قانون یک حداقل است؛ نگاه شخصی ایشان خیلی مهمتر از اجبار قانونی است که امروز به وجود آمده است و ایشان توضیح دهند که نگاه شخصی‌شان چیست؟ آقای عراقچی توضیح دهند که نگاه‌شان مشخصاً در خصوص ارتباط میان میدان و دیپلماسی چیست؟ سال آینده انتهای مکانیزم ماشه در برجام است و ما در برابر یک تحریم قرار خواهیم داشت و از ما خواهند خواست که در ازای تبدیل مکانیزم ماشه امتیازاتی بدهیم از آقای عراقچی می‌خواهیم که موضوع خود را به طور شفاف در این حوزه بیان کنند.

موضع وزیر امور خارجه باید موضع ملی باشد

مخالف | امیرحسین ثابتی (نماینده مردم تهران)

امیرحسین ثابتی نماینده مردم تهران هم در مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت صبح روز یکشنبه در جریان بررسی برنامه و صلاحیت عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه در سخنانی به عنوان مخالف گفت: از برخی از عزیزانی که برای رای آوردن بعضی از وزرا از جمله آقای عراقچی بازی خطرناکی را آغاز کردند، گلایه مندم. مطرح می‌شود که یک نفری گفته که آقای عراقچی حتماً باید وزیر بشوند؛ این چه بازی خطرناکی است که شروع کردند و متوجه عوارض آن نیستند؟

وی افزود: رهبری بارها گفتند که مجلس مستقل است و باید مستقل عمل کند؛ دیروز پیش یک عزیزی رفتیم و می‌گویند که به کل این وزرا رای دهید؛ این چه استدلالی است و از کجا می‌آید؟ اگر متوجه عوارض این موضوع هستید که مجلس را تعطیل کنید؛ خود رهبری مخالف این نگاه است اما عده‌ای برای اینکه بخواهند به زور موافق بتراشند شروع می‌کنند به بیان اخبار در گوشی که ۱۰۰ بار نیز تکذیب شده است. سال ۹۴ آقایان برای تبریک گفتن برجام از یکدیگر سبقت می‌گرفتند اما رهبری فرمودند که این تبریک گفتن‌ها معنا ندارد و هر کس به وظیفه خود عمل کند. خواهش من از همکاران این است که کاری نکنند که استقلال مجلس زیر سوال برود. در مذاکرات کنگره و سنا ابزار چانه زنی تیم مقابل بوده اما برخی از الان می‌خواهند مجلس شورای اسلامی را خلع سلاح کنند و پیش از آنکه فردی رای بیاورد برخی به اشتباه در حال فدا کردن مجلس به پای او هستند.

این نماینده مجلس درباره علت مخالفت خود با عراقچی نیز با تاکید بر اینکه خدا را شاهد می‌گیرم که بحث من بحث شخصی نیست بلکه بحث منافع ملی است، گفت: هر کدام از نمایندگان مجلس که یک بار وقت گذاشته باشند و متن توافق پر ضرر برجام را خوانده باشند، امکان ندارد که با او موافقت کنند و امکان ندارد که نسبت به عوامل آن رای اعتماد دوباره بدهند. ما در برجام برای سال‌ها ضرر کردیم و دیدیم که چه بلایی بر سر رآکتور اراک و سال‌ها تلاش دانشمندان آمد؛ حال عوامل آن دوباره بیایند وزیر شوند؟ اشکال ندارد، مجلس اختیار دارد اما فراموش نکنید بعد از آن باید در روی مردم نیز نگاه کنید.

ثابتی افزود: امروز عده‌ای به خاطر اینکه آینده نگری‌های شخصی دارند معتقدند که باید از وزیر پیشنهادی امور خارجه دفاع کنند اما این افراد صادق باشند و بگویند که کجای این قرارداد قابل دفاع است؟ ما معتقدیم آقای عراقچی دیپلمات واقع بینی نیست؛ «امضای کری تضمین است» را چه کسی گفت؟ اینکه «ترامپ نمی‌تواند از برجام خارج شود چرا که ما طوری توافق کردیم که آنها نمی‌توانند از برجام خارج شوند» را چه کسی گفت؟ کسی که امروز می‌خواهد از ما در مجلس رای اعتماد بگیرد.

ثابتی در ادامه از اتاق فرمان مجلس خواست تا ویدیویی از یک گفت‌وگوی تلویزیونی عراقچی را در مانیتورهای مجلس به نمایش بگذارد و پس از پایان این ویدئو گفت: دیپلمات حرفه‌ای و ورزیده بودن به پرتاب کردن خودکار نیست بلکه به دیدن واقعیات است و اینکه ما متنی را امضا کنیم که قابل پیش بینی باشد که طرف مقابل قرار است چه کار کند که اگر خارج شد، ما گیر نکنیم.

وی عنوان کرد: در ابتدای دولت یازدهم گفتند که مشکلات اقتصادی را حل می‌کنیم اما در آخر آقای عراقچی در سال ۹۶ آمدند گفتند که هدف اصلی برجام لغو تحریم‌های اقتصادی نبوده بلکه ما می‌خواستیم از پرونده هسته‌ای ایران امنیت زدایی کنیم؛ ای کاش آقای روحانی سال ۹۲ این حرف را می‌زد و ما ببینیم که آیا ایشان رای می‌آورد یا خیر. ما معتقدیم که آقای عراقچی حتی مجری خوبی نیز برای سیاست‌های شورای امنیت ملی و مقام معظم رهبری نبودند چراکه رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خود در یک فروردین ۱۳۹۵ در مشهد فرمودند که خود آقای ظریف وزیر امور خارجه آمد به من گفت که ما از برخی خطوط قرمز نیز نتوانستیم محافظت کنیم و برخی از آنها نقض شد؛ گناه این موضوع پای کیست؟ با ماست یا عزیزانی که در آن زمان تیم مذاکره کننده بودند؟ یعنی آقایان عراقچی، ظریف، صالحی و بعیدی نژاد و کسانی که در آنجا رفتند توافق کردند و سکه گرفتند، امروز می‌گویند که ما نبودیم. پس چه کسی بود؟ اینکه آقای عراقچی در کمیسیون‌های تخصصی مجلس با آقای ظریف مرزبندی می‌کنند خیلی خوب است اما چرا امروز که در معرض وزارت هستند و چرا در گذشته این اتفاق نیفتاد؟

این نماینده مجلس با طرح این پرسش که «خروجی برجام چه بود»، گفت: حاج قاسم سلیمانی در اسفند ۹۷ گفت که دشمن با توافق برجام ۲ می‌خواهد ریشه جریان اسلام را در منطقه خشک کند؛ حاج قاسم از برجام یک چه می‌دید که از برجام ۲ می‌ترسید؟ پسر شهید فخری‌زاده گفت که اشک پدر من از برجام درآمد؛ شهید فخری زاده به عنوان یک نخبه دفاعی، صنعتی و موشکی از برجام چه می‌دید که می‌گفت اشکم از آن درآمد؟ 

ثابتی عنوان کرد: می‌گویند که ما تحریم‌ها را لغو کردیم و الباقی تقصیر ترامپ است اما بسیاری از تحریم‌های هسته‌ای نیز باقی ماند و حتی درباره آنها صحبت هم نشد؛ مانند تحریم چرخه دلار یا یوترن به بهانه هسته‌ای اعمال شد اما چرا در متن برجام حتی یک جمله نه تنها در مورد لغو آن بلکه درباره تعریف و ساختار آن نیز صحبت نشد؟

وی ادامه داد: یکی از بهترین قانون‌هایی که در مجلس گذشته تصویب شد قانون اقدام راهبردی بود؛ این قانون در واکنش به این بود که مجری‌های سیاست خارجی ما خوب عمل نکردند و مجلس، شورای عالی امنیت ملی و مقام معظم رهبری ۲۸ شرط به برجام اضافه کردند تا ضررهای این توافق پر خسارت گرفته شود؛ بعد از اینکه بعد از شهادت شهید فخری زاده رویکرد غلط روحانی و ظریف داشت ادامه پیدا می‌کرد مبنی بر اینکه برویم با ترامپ نیز دوباره مذاکره کنیم، مجلس به درستی آن قانون را تصویب کرد و مقام معظم رهبری بارها نسبت به آن تعریف و تمجید کردند. موضع مقام معظم رهبری درباره برجام مشخص است و ایشان آن را خسارت محض نامیدند و ۲۸ شرط به آن اضافه کردند و گفتند که خطوط قرمز من نقض شده است؛ این بحث‌های عوامانه را جمع کنید که مگر آقا نمی‌دانست؟ آقا گفت شما که نماینده مجلس هستید باید بدانید.

این نماینده مجلس با بیان اینکه تقریباً هیچ جمله‌ای نبود که توصیف من و امثال من درباره برجام نبود بلکه این آقای دکتر سیف رئیس کل بانک مرکزی در دولت آقای روحانی مطرح کرد، اظهار کرد: بسیاری از کسانی که در برجام نقش داشتند خودشان بعداً گفتند یا اشتباه کردیم یا سادگی کردیم یا هر چیز دیگر؛ خواهش من از آقای عراقچی این است که اگر رای نیاوردند که اختیار مجلس است اما اگر رای آوردند خواهشم این است که همه از حافظه تاریخی این سال‌های عبرت بگیریم؛ البته اگر آقای عراقچی وزیر امور خارجه شدند قول می‌دهم که در راستای منافع ملی بیشتر از همه به او کمک کنم.

 

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.