صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه شعر و ادب بهترین ابزار توسعه فرهنگی است، گفت: از پیش از اسلام تاکنون بهترین روش توسعه فرهنگی، ادب و ادبیات بوده است، اگر توانستیم از طریق ادبیات فرهنگ‌سازی کنیم، به جلو پیش خواهیم رفت و این فرهنگ‌سازی ماندگار خواهد بود.

به گزارش شهرآرانیوز، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در دیدار با خبرنگاران و مدیران مؤسسه فرهنگی قدس با بیان اینکه مؤسسه و روزنامه قدس از نهاد‌های مقدس و پر برکتی است که از برکات علمی و فکری ساحت امام هشتم (علیه‌السلام) است، اظهار کرد: این موسسه تا به امروز آثار مثبت قابل‌توجهی داشته که رو به توسعه است؛ امیدواریم با همت شما عزیزان این روند گسترش بیشتری پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه مردم از مؤسسات وابسته به امام رضا (علیه‌السلام) انتظارات و مطالبات بیشتری دارند، افزود: این انتظار و مطالبه به‌خصوص در قشر متدین و علمای مشهد بیشتر است؛ البته امکان دارد گاهی در یک خبر و نقل آن نکته خاصی پیش بیاید که خلاف انتظار باشد که در مقابل انتقاد و تقاضا‌هایی را نیز به دنبال خواهد داشت، اما این به معنای نادیده گرفتن آثار و برکات این روزنامه نیست بلکه به خاطر بالا بودن سطح توقعات مردم از نهاد‌های وابسته به امام رضا (علیه‌السلام) است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی، رسالت روزنامه قدس را توسعه فرهنگ رضوی در عرصه ملی و بین‌المللی دانست و گفت: آنچه در مشهد باید جدی گرفته شود، مسئله سیاست‌گذاری دولت برای مشهد به‌عنوان بخش خاصی از کشور است که متأسفانه کمتر به آن پرداخته‌شده است.

بزرگ‌ترین خطر برای مشهد، تجزیه هویتی است

وی با بیان اینکه برخی می‌گویند در مشهد یک منطقه زیارتی با تمام امکانات شکل بگیرد و بقیه شهر فضای شهروندی داشته باشد، طرح این موضوع را بزرگ‌ترین خطر برای مشهد و موجب تجزیه هویت این شهر دانست و تأکید کرد: در عربستان سرزمین حرم در تمام برنامه‌ها سرزمین حرم است که امکانات و شئون زیرساختی خاص و متناسب با شأن آن داشته باشد که مشهد نیز باید این‌گونه باشد، مشهد باید زیرساخت‌ها و امکانات خاص خود را داشته باشد.

آیت‌الله علم‌الهدی با تأکید بر این‌که مشهد نیازمند استقرار جریان مدیریت خاص خود است، متذکر شد: اصرار داشتیم «کارگروه زیارت» به «شورای زیارت» تبدیل بشود، زیرا امکان برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری مستقل و متناسب با نیاز‌های مشهد و استان وجود داشت، اما این امر نیز محقق نشد.

وی به وسعت و تعدد مسائل در مشهد و خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: کار در مشهد تنها با استاندار و شهردار حل نمی‌شود و بخشی از مسائل از عهده آنان نیز خارج است، چون با سلسله مسائلی از جمله مسائل جاری شهر و استان، مسائل امنیتی و ازاین‌دست روبرو می‌شوند که نمی‌توانند به موضوع زیارت توجه لازم را داشته باشند ازاین‌رو نیاز به برنامه‌ریزی‌های ملی دارد.

هنر در مشهد مغفول مانده است

عضو مجلس خبرگان رهبری ضمن تمجید از دو ویژه‌نامه «رواق» و «خط قرمز» روزنامه قدس، خاطرنشان کرد: مسائل رواق باید به زیارت و جریان داخلی حرم ارتباط پیدا کند و در بحث زیارت متعالی، آثار زیارت زائر پیگیری شود، زیرا یکی از کار‌های اصلی رواق این است که موضوع «زیارت متعالی» را ارتقا بدهد.

وی با اشاره به حضور و فعالیت ریشه‌دار بزرگان فرهنگ و هنر در خطه خراسان و مشهد، ابراز کرد: مسئله هنر در مشهد مغفول مانده است، شاعران، بازیگران و هنرمندان خوبی داریم که باید به آنان پرداخته شود.
رسانه باید امربه‌معروف و نهی از منکر کند

آیت‌الله علم‌الهدی، یکی از رسالت‌های رسانه‌ها را امربه‌معروف و نهی از منکر عنوان کرد و گفت: در پرداخت موضوعات در صفحه «خط قرمز» باید خیلی ملاحظه کنیم که مردم ملتهب نشوند، خط قرمز فرصت ارزشمندی است، زیرا اولین کاری که باید در هر رسانه انجام شود، امربه‌معروف و نهی از منکر است، کسی که صاحب‌قلم است می‌تواند با قلم خود جلوی فساد را بگیرد.

وی در رابطه با حوزه زنان مؤثر و تاریخ‌ساز، بیان کرد: بنیاد گوهرشاد در مشهد اقدامات جامع و خوبی در حوزه شناسایی، پرداخت و معرفی زنان شاخص تاریخی و معاصر انجام داده که می‌توان از این محتوا بهره برد.

شعر و ادب بهترین ابزار توسعه فرهنگی

امام‌جمعه مشهد مقدس با بیان این‌که هیچ شهری به‌اندازه مشهد عالم انقلابی نداشته است، خاطرنشان کرد: مرحوم شهید رابع که به دست نادر کشته شد، یک شخصیت انقلابی در مشهد بود که کشته شد و در زمان پهلوی نیز مرحوم آیت‌الله قمی به شهادت رسید، شاید شهر و شهرستانی مثل مشهد عالم انقلابی نداشته باشد.

وی شعر و ادب را بهترین راه توسعه فرهنگی عنوان و تصریح کرد: از پیش از اسلام تاکنون بهترین روش توسعه فرهنگی، ادب و ادبیات بوده است، اگر توانستیم از طریق ادبیات فرهنگ‌سازی کنیم، پیش می‌رویم و این فرهنگ‌سازی ماندگار خواهد بود؛ فردوسی حکیم بوده و فرهنگ ساخته است، اگر در ابیات شاهنامه دقت کنیم، همه فرهنگ‌سازی است، مسئله استقلال را در تمام برنامه‌های جنگی بیان می‌کند و دشمن‌ستیزی و استکبارستیزی در شاهنامه فردوسی فرهنگ‌سازی شده است.

ابتذال موسیقی به ابتذال فرهنگ منجر می‌شود

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان این‌که متأسفانه شعر و ادب امروز به سمت ابتذال کشیده می‌شود، خاطرنشان کرد: بنده با این مخالفم که شعر و ادب که ابزار فرهنگ‌سازی است به سمت ابتذال برود، شما موسیقی را در خط فرهنگ‌سازی استفاده کنید، اثر آن را هم می‌بینید، اما اگر موسیقی در خط ابتذال حرکت کرد، این ابتذال به فرهنگ ما سرایت می‌کند.

وی با تأکید بر وجود تناسب در شئون فعالیت‌های اجتماعی، یادآور شد: زنان باید در عرصه‌های مختلف حضور داشته باشند، اما همان‌طور که در شئون زندگی مرد موقعیتی دارد و زن موقعیتی دیگر، در شئون اجتماعی نیز به همین شکل است؛ در شئون اجتماعی کاری از عهده زن برمی‌آید که از عهده مرد برنمی‌آید و بالعکس، حرف ما این است که در شئون اجتماعی خودمان تفکیک قائل شویم، آنجایی که کار، کار یک زن است مرد اشغال نکند، بیرون از جای خودشان به‌کارگیری نشوند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی، حوزه تعلیم و تربیت را یکی از عرصه‌های موفقیت زنان در جامعه بیان کرد و گفت: خانم‌ها در مسئله آموزش و پرورش و علوم تربیتی موفق‌تر هستند، زیرا ارتباطی که او می‌تواند با دانش‌آموز برقرار کند و اثرگذاری تربیتی که بر او داشته باشد، اثرگذاری موفق‌تر است.
در ابتدای این دیدار، آقای علی یعقوبی، مدیرمسئول مؤسسه فرهنگی قدس و چند تن از خبرنگاران این روزنامه به بیان نقطه نظرات خود در موضوعات گوناگون پرداختند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.