صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

هفته‌ای یک‌نفر با برق‌گرفتگی در خراسان رضوی می‌میرد

  • کد خبر: ۲۴۶۲۴۹
  • ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۱
مدیر کل پزشکی قانونی استان: خراسان‌رضوی جزو استان‌های پرقربانی در حوزه حوادث برق است و بررسی آمار برق‌گرفتگی‌ها از ۱۳۹۹ تا بهار امسال، نشان می‌دهد که در این مدت ۱۸۵ نفر به‌دلیل برق‌گرفتگی در استان جان باخته‌اند.

روز‌های گرم تابستان به‌عنوان روز‌های اوج برق‌گرفتگی در کشور و به‌ویژه کلان‌شهر‌ها محسوب می‌شود. کلان‌شهر مشهد نیز از این قاعده مستثنا نبوده است. استفاده از وسایل سرمایشی همچون کولر‌ها یکی از دلایل این اتفاق است که موجب ناترازی برق در کشور نیز شده است. اما این تمام ماجرا نیست، چون استفاده بیشتر از برق، آبستن وقوع حوادث پیش‌بینی‌نشده‌ای است که تنها در سال ۱۴۰۲ در سراسر کشور منجر به کشته‌شدن ۸۲۵ نفر شد که ۵۱ نفر از این افراد در خراسان‌رضوی دچار این حوادث مرگ‌بار شده‌اند.

بررسی آمار نشان می‌دهد که سال گذشته به نسبت تمام سال‌های پیش از آن، تعداد متوفیان بر اثر حوادث حوزه برق در استان بیشتر شده است، باوجوداین تعداد متوفیان سه‌ماهه امسال نشان می‌دهد که تعداد کشته‌شدگان بر اثر برق‌گرفتگی باز هم افزایشی بوده است. دکتر علی نقش، مدیر کل پزشکی قانونی استان نیز با اشاره به تعداد کشته‌شدگان حوزه برق‌گرفتگی، خراسان‌رضوی را جزو استان‌های پرقربانی در این حوزه برشمرد.

بررسی آمار سازمان پزشکی قانونی خراسان‌رضوی نشان داد که در بهار امسال ۹ نفر بر اثر برق‌گرفتگی در استان جان باخته‌اند که هشت نفرشان مرد و یک نفر زن بوده است. این در حالی است که بهار سال گذشته شش نفر و سال ۱۴۰۱ نیز فقط هشت نفر بر اثر برق‌گرفتگی در این مدت فوت کرده بودند.

همین موضوع گواهی بر آن است که بی‌احتیاطی‌های منجر به برق‌گرفتگی امسال بیشتر از سال‌های گذشته بوده است. از سویی از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا پایان بهار امسال که ۱۲۲۴ روز را پشت سر گذاشته‌ایم به طور میانگین هر ۶.۵ روز یا به عبارتی هر هفته یک نفر در استان دچار برق‌گرفتگی شده و جان‌باخته است.

۱۴۰۲ سرآمد سال‌های مرگ‌بار

وضعیت کشته‌شدگان بر اثر برق‌گرفتگی در چهار سال گذشته نشان می‌دهد که سال ۱۴۰۲ مرگ ۵۱ نفر در استان بر اثر برق‌گرفتگی بوده است. سالی که حوادث برق‌گرفتگی برای مردان در استان شانزده‌برابر بیشتر نسبت به همین آمار برای گروه زن‌ها بوده است. در سال گذشته در برابر ۴۸ مرد کشته شده در حوادث برق‌گرفتگی فقط سه زن جان خود را از دست داده‌اند، به عبارتی برق‌گرفتگی را می‌توان مرگی مردانه دانست. در این سال، شهریور با ۹ کشته مرگ‌بارترین ماه سال بوده و خردادماه با یک کشته کمترین میزان قربانی را داشته است.

تابستان، فصل برق‌گرفتگی‌ها

سال ۱۴۰۱ نیز ۴۲ نفر در تمام جغرافیای خراسان‌رضوی جان خود را بر اثر حوادث مربوط به برق‌گرفتگی از دست دادند. در این سال تعداد قربانیان مرد شش برابر زنان بوده است و به ازای ۳۶ مرد فقط شش زن جان خود را در این دسته از حوادث از دست داده‌اند. بررسی ماه‌های پرتلفات در این سال نشان داد که تیر، مرداد و اسفند با هفت کشته رکورددار بیشترین تعداد قربانیان حوادث برقی هستند.

البته اسفند این سال یک استثنا بوده است، زیرا بررسی آماری نشان می‌دهد که بهار و تابستان همیشه در صدر حوادث برق‌گرفتگی است و اتفاقا فصول سرد این آمار به سمت صفر شدن پیش می‌رود. به‌عنوان‌مثال دو ماه پایانی سال ۱۴۰۰ هیچ برق‌گرفتگی مرگ‌باری در استان رخ نداده و اسفند سال ۱۳۹۹ نیز این آمار صفر بوده است، به عبارتی تابستان را می‌توان فصل برق‌گرفتگی‌ها دانست.

۸۳ کشته در ۲ سال

مرور حوادث حوزه برق در سال‌های ۱۳۹۹ با ۳۶ کشته و ۴۰۰ با ۴۷ کشته یک تفاوت معنادار را نشان می‌دهد و در عرض یک سال یازده نفر به قربانیان این حوزه افزوده شده است. شاید یکی از دلایلش خروج از محدودیت‌های کرونایی باشد. اما آنچه این دوسال را از سال‌های دیگر متمایز کرده است وضعیت کشته‌شدگان بهار این سال‌هاست، تا جایی که به‌ترتیب در سه ماه ابتدایی این دو سال سیزده و هفده نفر بر اثر برق‌گرفتگی جان باخته‌اند که بالاترین میزان در بهار پنج سال اخیر بوده است.

خراسان‌رضوی رتبه‌دار مرگ‌های برقی

تهران همیشه باتوجه‌به تعداد جمعیتش در بیشتر حوادث مرگ‌بار جلودار سایر استان‌هاست و از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ با اختلاف زیاد صدرنشین این جدول سیاه بوده است. خراسان‌رضوی نیز در این جدول از سال ۱۳۹۹ که پنجم بوده، دیگر این رتبه را تجربه نکرده و به رتبه چهارم رسیده است، البته در سال ۱۴۰۱ رتبه سومی را به‌طور مشترک با استان فارس به دست آورده است.

آماری که یک‌بار دیگر نشان می‌دهد در حوزه برق‌گرفتگی‌ها خراسان‌رضوی وضعیت مناسبی ندارد و باید در بعد پیشگیری، دستگاه‌های مسئول بیشتر از همیشه تلاش کنند تا بتوانیم حداقل در ماه‌های پیش روی امسال این رتبه را اصلاح کنیم و جان شهروندان را از خطرات این حوزه نجات دهیم.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.