صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان گفت: نباید این فشار و هجمه روی صنعت برق باشد که برق محلی یا صنایع را محدود کردند. سیاست‌گذاری در این حوزه، در سطح استان‌ها انجام نمی‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، حسین محمودی در نشست با اصحاب رسانه گفت: شرایطی که در آن هستیم، اوج بار تابستان است. همگی با مسائلی که در حوزه تأمین برق پیش می‌آید، آشنا هستند. سال به سال مصرف برق در کشور رو به افزایش است. امسال در بعضی اوقات رشد بیش از ۹ درصد مصرف برق نسبت به سال گذشته را هم داشتیم.

وی افزود: پاسخ به این رشد مصرف از طریق رشد تولید و انتقال و توزیع باید داده شود. این در حالی است که یک ناترازی از سال‌های قبل داشته‌ایم. در ابتدای دولت شهید جمهور صحبت از ناترازی ۱۴ هزار تا ۱۱ هزار مگاوات داشتیم. بحث درباره اینکه ناترازی چرا اتفاق افتاده جایش اینجا نیست، اما خلاصه ماجرا این است که سرمایه‌گذاری در حوزه برق از رشد مصرف عقب مانده است. به دولت خاصی هم ربطی ندارد و طی سال‌ها رخ داده است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان تصریح کرد: شاهد این مدعا این است که در رنکینگ تولید برق در دنیا، در رده چهاردهم بودیم و به دوازدهم رسیدیم. این نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در حوزه تولید انجام شده، اما رشد مصرف بیشتر بوده است.

محمودی افزود: رشد مصرف ناشی از رشد صنایع بوده و بخشی هم به خاطر تغییر سبک زندگی است. اکنون ساختمان‌هایی ساخته می‌شود که کولر آبی در آن پیش‌بینی نشده و فقط کولر گازی دارد. در حالی که در خیلی از اقلیم‌های ایران، کولر آبی پاسخ‌گوی نیاز سرمایشی است.

وی ادامه داد: دو مسیر بیشتر وجود ندارد؛ راه اول، رفع ناترازی است که در کوتاه‌مدت امکان ندارد و راه دوم این است که الگوی مصرف را اصلاح کنیم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان گفت: همیشه از اصلاح الگوی مصرف خانگی صحبت می‌کنیم و باید انجام شود، اما مصرف انرژی نسبت به میانگین دنیا، شدت بیشتری دارد؛ یعنی به ازای هر مگاوات‌ساعت برق در دنیا، سیمان یا آهن بیشتری تولید می‌شود. یعنی لازم است یک بازنگری در تکنولوژی صنایع انجام شود.

محمودی تصریح کرد: در سه سال دولت سیزدهم، با سرمایه گذاری در بخش تولید اتفاقات خوبی رقم خورده است. اما در سه سال گذشته هر چقدر به ظرفیت تولید اضافه شد، همان‌قدر رشد مصرف داشتیم و از این رو می‌توان گفت ناترازی همچنان پابرجاست.

قطع برق به زیان ماست

وی ادامه داد: نکته مهم این است که سیاست‌گذاری در حوزه ایجاد محدودیت در توزیع برق برعهده ما نیست. وقتی برق یک منطقه یا یک محل یا صنعت قطع می‌شود، ما هم ناراحت می‌شویم. ما وظیفه‌مان تولید برق است، ما باید با منابع حاصل از فروش انرژی هزینه‌های جاری و سرمایه‌ای خود را تأمین کنیم. پس قطع برق از نظر مالی به زیان ما نیز هست.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان ادامه داد: این فشار و‌ هجمه روی صنعت برق نباید باشد که برق محلی یا صنایع را محدود کردند.

محمودی ادامه داد: برقی که به صنایع می‌فروشیم گران‌تر هم هست، پس فروش برق به صنایع به سودماست. گاهی در رسانه‌ها این سؤال مطرح می‌شود که خراسان‌رضوی با نیروگاه‌های جدیدش چرا دچار محدودیت است؟ برق در زمان تولید مصرف می‌شود، چون شبکه برق یکپارچه است. جهت انرژی نیز تابع مصرف است یعنی ممکن است در نیروگاه توس برق تولید شود و در بندرعباس مصرف شود، چون شبکه برق مرز استانی ندارد و در همان لحظه‌ تولید مصرف می‌شود.

وی تصریح کرد: لذا اگر مشترکان صنعتی، کشاورزی یا خانگی با ما همکاری نکنند، در کل شبکه برق کشور ممکن است مشکل به وجود بیاید. با این حال به دنبال این هستیم که در خراسان رضوی، شمالی و جنوبی بیشترین تلاش را برای حمایت از صنایع انجام دهیم. ممکن است که صنایع از ما راضی نباشند، اما ما تمام تلاشمان را انجام دادیم. با این حال صنایع و کشاورزان با درک شرایط با ما همکاری کردند و از آن‌ها تشکر می‌کنیم.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.