صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

نتیجه تحقیقات کاملی که در می ۲۰۲۳ منتشر شد نشان داد که هسته درونی ماه یک توپ جامد با چگالی مشابه چگالی آهن است.

شهرآرانیوز؛ محققان امیدوارند کشف جدیدشان به حل یک بحث طولانی درباره جامد یا مذاب‌بودن قلب درونی ماه کمک کند و به درک دقیق‌تری از تاریخ ماه - و در نتیجه، تاریخ منظومه شمسی _ منجر شود. 

تیمی به رهبری آرتور بریو، ستاره‌شناس مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه، در این باره گفته است: نتایج ما، تکامل میدان مغناطیسی ماه را به دلیل اثبات وجود هسته داخلی زیر سوال می‌برد و از وارونگی جبه پشتیبانی می‌کند؛ سناریویی که بینش‌های قابل توجهی درباره جدول زمانی بمباران ماه در یک میلیارد سال اول منظومه شمسی به ارمغان می‌آورد.»

بررسی ترکیب داخلی اجرام منظومه شمسی با داده‌های لرزه‌ای انجام می‌شود. نحوه حرکت امواج صوتی ایجاد شده توسط زمین‌لرزه‌ها و انعکاس آن‌ها از مواد داخل یک سیاره یا ماه می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا نقشه‌ای دقیق از داخل جسم ایجاد کنند.

داده‌های لرزه‌ای ماه در مأموریت آپولو جمع‌آوری شده است، اما وضوح آن برای تعیین دقیق وضعیت هسته داخلی بسیار کم است. ما می‌دانیم که یک هسته بیرونی سیال وجود دارد، اما اینکه این هسته دقیقا از چه چیزی تشکیل شده، همچنان مورد بحث است. 

بریو و همکارانش داده‌هایی را از مأموریت‌های فضایی و آزمایش‌های دور لیزری ماه جمع‌آوری کردند تا مشخصاتی از ویژگی‌های مختلف ماه جمع‌آوری کنند. 

این مقاله در مجله Nature منتشر شده است و نسخه‌ای از آن برای اولین‌بار در می ۲۰۲۳ منتشر شد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.