صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

سی امین دوره جشنواره سارایوو با معرفی برندگانش به کار خود خاتمه داد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ فیلم «سه کیلومتر تا پایان جهان» به کارگردانی امانوئل پاروو کارگردان رومانیایی که کاندیدای نخل طلای جشنواره کن امسال بود، شب پیش (جمعه) برنده جایزه اصلی جشنواره فیلم سارایوو ۲۰۲۴ شد.

پاررو که پیشتر بازیگر بود و این سومین فیلمی است که کارگردانی کرده از سوی هیات داورانی انتخاب شد که ریاست آن برعهده پل شریدر نویسنده و کارگردان آمریکایی بود. نومی راپاس بازیگر و تهیه کننده سوئدی، یوهو کوسمانن کارگردان و نویسنده فنلاندی، یونا گونژاک کارگردان، نویسنده و تدوینگر متولد سارایوو و سباستین کاوازا بازیگر اسلوونیایی اعضای گروه داوران سی امین دوره جشنواره سارایوو را تشکیل داده بودند.

«سه کیلومتر تا پایان جهان» که درباره یک نوجوان ۱۷ ساله در شهر کوچکی در رومانی است، با قلب جشنواره و یک جایزه ۱۶ هزار یورویی برنده بزرگ این دوره شد.

جایزه بهترین کارگردانی به یورگوس زوئیس برای درام فانتزی «آرکادیا» اهدا شد که فیلمش اولین نمایش جهانی خود را در جشنواره فیلم برلین تجربه کرد. این فیلم داستان یک متخصص مغز و اعصاب برجسته به نام کاترینا و همسرش یانیس که زمانی پزشکی مورد احترام بود، است. این جایزه با یک چک ۱۰ هزار یورویی همراه است.

جایزه بهترین بازیگر زن به عناب احمد ابراهیم برای بازی در «روستایی کنار بهشت» به کارگردانی مو هاراوه رسید. این فیلم نخستین فیلم سومالیایی بود که در بخش نوعی نگاه جشنواره کن به نمایش درآمد و بازیگر آن در نقش زنی بازی می‌کند که تلاش دارد پس از ازدواجی که به دلیل ناباروری او به پایان رسید، به زندگی خود ادامه دهد.

جایزه بهترین بازیگر مرد به دورو بِم برای بازی در فیلم «هفته مقدس» به کارگردانی آندری کوهن تعلق گرفت که درامی تاریخی درباره چرخه بی پایان خونریزی در یک روستای رومانیایی قرن نوزدهمی است و بم نقش مردی یهودی را بازی می‌کند که مدیر مسافرخانه دهکده است.

در بخش رقابتی مستند هم قلب سارایوو برای بهترین فیلم مستند به «عکسی که باید به خاطر بسپارید» ساخته اولگا چرنیخ رسید و جایزه بهترین فیلم مستند کوتاه را هم «مثل یک زرد بیمار» ساخته کارگردان کوزویی نوریکا صفا دریافت کرد.

جایزه حقوق بشر را هم «زندگی تو بدون من» ساخته آنا روبی دریافت کرد. این جایزه به بهترین مستندی که به مسایل حقوق بشر توجه داشته به مبلغ ۳ هزار یورو اهدا می‌شود.

جایزه ویژه هیات داوران را «چیزی که ما از یک مجسمه می‌خواهیم این است که حرکت نکند» ساخته دفنه هرتاکیس به خانه برد.

در بخش رقابتی فیلم کوتاه «غایب» از ترکیه ساخته سیم دمیرر، قلب سارایوو برای بهترین فیلم کوتاه را برد تا به این ترتیب مستقیم به رقابت اسکار راه یابد.

در بخش فیلم دانشجویی نیز قلب سارایوو به «بوی رنگ تازه» ساخته ناجا پتروویچ از صربستان رسید و جایزه ویژه آگاهی برای محیط زیست به «آسمان بالای زنیکا» ساخته نانا فرانک مولر و سلاتکو پرانجیچ اهدا شد.

سی‌امین دوره جشنواره فیلم سارایوو از ۱۶ تا ۲۳ آگوست (۲۶ مرداد تا ۲ شهریور) برگزار شد.

منبع: مهر

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.