صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

دیپلمات‌های عرب و صهیونیست درگیر در مذاکرات آتش‌بس غزه می‌گویند واشنگتن درباره نزدیک شدن طرفین به حصول توافق آتش‌بس اغراق کرده است، زیرا برقراری آتش‌بس در غزه به دلیل اختلافات گسترده‌ای که در بیانیه‌های آمریکا منعکس نشده، با مانع مواجه است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ مقام‌های درگیر در مذاکرات آتش‌بس غزه در بسیاری از موارد با یکدیگر اختلاف نظر دارند، اما در حال حاضر، دست کم در یک موضع اتفاق نظر دارند؛ اینکه ایالات متحده به‌عنوان یک بازیگر کلیدی در مذاکرات درباره نزدیک شدن طرف‌های متخاصم به دستیابی به توافق اغراق کرده است.

واشنگتن‌پست در گزارشی به نقل از منابع آگاه نوشت:، مقام‌های آمریکایی در هفته‌های اخیر یا برای جلوگیری از حمله ایران به اسرائیل و یا فخرفروشی درباره پیشرفت در کنوانسیون ملی دموکرات‌ها، فشار بر «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای پایان دادن به جنگ را افزایش داده و یا تاکید کرده‌اند که مذاکرات در حال پیشرفت است، در حالی‌که اختلافات شدید بین تل‌آویو و حماس را نادیده می‌گیرند.

واشنگتن هفته گذشته آشکارا اعلام کرد رژیم صهیونیستی با پیشنهاد آتش‌بس ایالات متحده موافقت کرده است، اقدامی که مذاکره‌کنندگان صهیونیست را که هنوز اختلاف بر سر باقی ماندن ارتش صهیونیستی در امتداد مرز مصر و غزه را حل نکرده بودند، شگفت زده کرد. این، یک مانع کلیدی برای توافق آتش‌بس است. این اعلامیه همچنین خشم حماس را برانگیخت، زیرا تصور می‌کرد به این معنی است که ایالات متحده در برابر خواسته‌های اسرائیل تسلیم شده و کار میانجی‌ها را برای متقاعد کردن این گروه برای امضای این پیشنهاد دشوارتر می‌کند.

مصر با حضور نظامیان اسرائیلی در فیلادلفیا موافقت نمی‌کند

به نوشته این روزنامه، آمریکا در ماه‌های گذشته ظاهرا برای حصول توافقی که جنگ را به‌طور موقت متوقف می‌کند و به آزادی اسرای اسرائیلی منجر می‌شود، تلاش کرده است، اما پرسش‌ها درباره خوش‌بینی علنی ایالات متحده نسبت به مذاکرات برای اولین بار پس از گفت‌وگوی کاخ سفید با خبرنگاران در ۱۶ اوت مطرح شد، زمانی که یکی از مقام‌های ارشد دولت آمریکا گفت مذاکره‌کنندگان در روز‌های آتی نشستی در سطح بالا برگزار خواهند کرد تا یک پیشنهاد آتش‌بس تحت حمایت واشنگتن را به پایان برسانند که «تقریباً تمام شکاف‌های باقی مانده مورد بحث را برطرف می‌کند».

سپس «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در جریان سفر خود به سرزمین‌های اشغالی و در پایان دیدار چند ساعته‌اش با نتانیاهو مدعی شد اسرائیل با پیشنهاد آمریکا موافقت کرده و اجرای آن می‌تواند پس از موافقت حماس آغاز شود.

در نوشتار واشنگتن پست آمده است: این پیشنهاد شامل آتش‌بس ۶ هفته‌ای در غزه، آزادی تعداد زیادی از اسرای اسرائیلی و فلسطینی و خروج نیرو‌های اسرائیلی از مراکز پر جمعیت در غزه است. اما بلافاصله پس از رفتن بلینکن، نتانیاهو اظهاراتی مطرح کرد که در تضاد با این پیشنهاد بود و از خطوط قرمز تعیین شده توسط حماس و مصر به‌عنوان میانجی مذاکرات عبور کرد.

یک مقام سابق مصری که در جریان مذاکرات قرار دارد، گفت: مصر هرگز با حضور نظامی اسرائیل در امتداد کریدور فیلادلفیا موافقت نخواهد کرد.

نگرانی نتانیاهو از پاسخ ایران و حزب‌الله

همچنین یک فرد آشنا با نشست اخیر که خواست نامش فاش نشود، گفت بلینکن متقاعد شده بود که نتانیاهو به این پیشنهاد متعهد است. این شخص افزود: ظاهراً نخست‌وزیر اسرائیل برای آزادی اسرایی که هنوز در غزه نگهداری می‌شوند، احساس فشار می‌کند و نگران حمله قریب‌الوقوع ایران یا حزب‌الله در صورت شکست مذاکرات است.

به گفته او، نتانیاهو همچنین تمایل خود را برای دستیابی به توافق عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی ابراز کرد و به بلینکن گفت که هیچ یک از این اولویت‌ها بدون آتش‌بس قابل رسیدگی نیست.

اما برخی از مقام‌های صهیونیستی، مصری و قطری می‌گویند که اعتماد بلینکن به نتانیاهو را ندارند و مشکوک هستند که او همچنان قصد ادامه جنگ را دارد، دیدگاهی که در بین تحلیلگران برجسته مشترک است.

«فرانک لوونشتاین» مذاکره کننده سابق در امور اسرائیل و فلسطین در دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفت: نتانیاهو برای ماه‌ها به وضوح ثابت کرده است که هیچ علاقه‌ای به اجرای توافق آتش‌بس سه مرحله‌ای کامل که در واقع به جنگ پایان می‌دهد، ندارد. به‌رغم آنچه او به آنتونی بلینکن گفته، روز به روز آشکار می‌شود که او حتی واقعاً خواهان آتش‌بس موقت و آزادی اسرا نیست.

در گزارش واشنگتن پست آمده است: با این حال، انتظار می‌رود که مذاکره‌کنندگان اصلی این رایزنی‌ها در روز‌های آینده در قاهره گردهم آیند و سعی کنند این شکاف را برطرف کنند. ویلیام جی برنز، رئیس سیا، دیوید بارنیا، رئیس موساد، عباس کامل، رئیس اطلاعات مصر و شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر در این مذاکرات دخیل هستند.

نتانیاهو توانایی مذاکره‌کنندگان برای ارائه پیشنهاد‌های معنادار را کاهش داده است

این مذاکرات در حالی قرار است با میانجی‌گری مصر و قطر ادامه یابد که بر اساس گزارش‌های رسانه‌های صهیونیستی، اعضای تیم مذاکره‌کننده صهیونیست به‌طور خصوصی گفته‌اند که نخست‌وزیر نتانیاهو توانایی آنها را برای ارائه پیشنهاد‌های معنادار طی چند دور اخیر مذاکرات کاهش داده است.

به گزارش کانال ۱۲ رژیم صهیوینستی، نتانیاهو از اینکه مذاکره‌کنندگان، از جمله رئیس سازمان جاسوسی خودش بسیار مایل به دادن امتیاز هستند، شکایت می‌کند و اخیراً به متحدان سیاسی گفته است که «آن‌ها ضعف نشان می‌دهند».

نتانیاهو همچنین تحت فشار متحدان راست‌گرای خود قرار دارد که برخی از آنها تهدید کرده‌اند در صورت پایان زودهنگام جنگ غزه، کابینه او را سرنگون خواهند کرد.

«آرون دیوید میلر» کارشناس مسائل منطقه که به دولت‌های جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا مشاوره داده است، می‌گوید: نتانیاهو برای خرید زمان بازی می‌کند و ایالات متحده را به بازی گرفته است.

میلر خاطر نشان کرد: دولت بایدن در یک بن‌بست مذاکراتی گیر کرده است که ظاهراً هیچ راهی برای خروج ندارد.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.