به گزارش شهرآرانیوز، آیتالله سید احمد علمالهدی ظهر یکشنبه ( ۴ شهریور ۱۴۰۳)در مراسم اربعین حسینی که در حرم مطهر رضوی برگزار شد با بیان اینکه باید مراتب ارادت و عشق خود را به ساحت سیدالشهدا (علیهالسلام) با شور عاشورایی حفظ کنیم، اظهار کرد: اربعین به دلیل تثبیت جریان انقلاب کربلا و مظلومیت امام حسین (علیهالسلام) توسط اهلبیت ایشان تأسیس شد.
وی با بیان اینکه علت دیگر برگزاری اربعین توسط اهلبیت (علیهالسلام) تجدید حرکت و یادآوری اتفاقات روز عاشورا بوده است، افزود: اهلبیت (علیهالسلام) با این اقدام خواستند تا جریان به پا خواستن را در مردم تجدید کنند تا خصوصیات سیدالشهدا(علیهالسلام) در کانون اندیشه و ذهن مردم پرورش پیدا کند.
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی ادامه داد: مسئله اصلی در قیام سیدالشهدا (علیهالسلام) تنها جنگیدن با یزید و نابودی دستگاه حکومتی او نبود، بلکه هدف اصلی قیام مبارزه با جهل و ناآگاهی مردم آن زمان نسبت به شناختن حق و باطل بود.
وی فلسفه اربعین امام حسین (علیهالسلام) را گرهخورده با فلسفه عاشورا دانست و گفت: در زیارت مقدسه روز اربعین هدف قیام کربلا نجات دادن مردم از جهل نسبت به جریان فرهنگی حاکم بر سیاست بود که افرادی چون شمر و عمر بن سعد را پرورش میداد و در نهایت باعث سرگردانی مردم بین حق و باطل میشد.
آیتالله علمالهدی با اشاره به واژه مُهجه و معنای آن در زیارت اربعین بیان کرد: تعبیر نخست از واژه مُهجه همان آخرین خون بسته شده در کبد انسان است که وقتی منبع خونسازی بدن تمام میشود، کبد از آن لخته خون برای خونرسانی به قلب استفاده میکند؛ این مُهجه و خون بسته آخرین سرمایه کبد است.
وی اضافه کرد: منظور از واژه مُهجه در زیارت اربعین این است که امام حسین (علیهالسلام) تمام خون بدن خود را تا آخرین قطره در راه ایثار و نجات مردم از جهل فدا کرد، تا بندگان خدا را از ناآگاهی، جهالت و سرگردانی در میدان ضلالت و گمراهی نجات دهد.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه وقتی مردم نسبت به حق و باطل جاهل باشند و جنایت و بیدادگری در بین آنان رواج پیدا کند، سرنوشت آن مردم چراگاه ظالمان خواهد شد که اسلام و آینده مردم را ملعبه قدرت خواهی خود میکنند، ابراز کرد: در زیارت مقدسه اربعین خداوند متعال دو پرده از کربلا را نشان میدهد نخست نشان دادن اصل قیام برای نابودی جهالت مردم و حکومت ظالم یزیدیان است که میتواند در تمام طول تاریخ برای جوامع بشری آگاهی ساز باشد.
وی با اشاره به سخن امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه راه قدس از کربلا میگذرد، تصریح کرد: شاید آن زمان که ایشان این موضوع را بیان کردند، تصور همه این بود که امام خمینی (ره) منظورشان ابتدا شکست دشمن بعثی و نجات مردم عراق از دست صدام و سپس نجات مردم فلسطین از چنگال صهیونیزم است درحالیکه امروز پیادهروی اربعین نشان میدهد که چگونه جمعیت چندمیلیونی زائران یکصدا شعار مرگ بر اسرائیل سر میدهند و آزادی قدس را دنبال میکنند.
آیتالله علمالهدی با اشاره به اینکه اربعین کربلا قدس را آزاد خواهد کرد، افزود: مسئله نابودی و سقوط صهیونیزم احتیاج به حرکت جمعی و مردمی دارد که اربعین سازنده و رشد دهنده آن است، خوشبختانه امروز ما مظاهر این حرکت جمعی را در پیادهروی اربعین شاهد هستیم.
وی با اشاره به پرده دوم قیام کربلا که نشاندهنده سه مؤلفه شخصیتی دشمنان امام حسین (علیهالسلام) بود، اضافه کرد: نخست این افراد فریبخورده دنیا شدند و اصل حیات آخرت را نادیده گرفتند، دوم تمام امکانات زندگی و سعادت خود را با قدرت چندساله دنیوی معامله کردند، سوم نیز چنان در جهالت خود فرو رفتند که در هوای نفس خود که ابزار شیطان بود به کلی سقوط کردند.
امامجمعه مشهد مقدس با بیان اینکه دو چیز در دنیا مرز ندارد، تأکید کرد: نخست ایثارگری و فداکاری در مسیر دین است و دیگری هواپرستی و آبادسازی دنیا تا آنجا که بالاترین جنایتها صورت میگیرد، همانند اتفاقی که در کربلا رخ داد.