صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

مشهد، نیازمند توجه درمانی بیشتر

  • کد خبر: ۲۴۷۵۰۳
  • ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۸
با توجه به آمار سرشماری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد جزو ۱۰ دانشگاه کشور بوده که سرانه تخت بیمارستانی در آن نامناسب است.

براساس استاندارد‌های وزارت بهداشت، به ازای هزار نفر جمعیت باید ۱.۵ تخت دولتی و یک تخت غیردولتی فراهم باشد و همچنین برای جمعیت زائر و مسافر درمجموع در بخش دولتی و غیردولتی باید ۰.۴ تخت بیمارستانی موجود باشد. این یعنی برای هر هزار نفر در کلان‌شهر مشهد ۲.۹ تخت بیمارستانی لازم است.

با توجه به آمار سرشماری، دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد جزو ۱۰ دانشگاه کشور بوده که سرانه تخت بیمارستانی در آن نامناسب است. بنابر اعلام وزارت بهداشت و سازمان برنامه‌وبودجه، حدود ۳ هزار تخت بیمارستانی در مشهد کمبود داریم. میانگین کشوری سرانه بهداشت و درمان به ازای هر نفر جمعیت در سال۱۴۰۲ رقم یک‌میلیون‌و۳۷۰هزار تومان، در خراسان‌رضوی یک‌میلیون‌و۱۶۰هزار تومان و در دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد یک‌میلیون‌و۵۰هزار تومان بوده است. 

در سال۱۴۰۳ میانگین کشوری سرانه بهداشت و درمان به ازای هر نفر جمعیت یک‌میلیون‌و۸۴۵هزار تومان، در خراسان‌رضوی یک‌میلیون‌و۵۰۰هزار تومان و در دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد یک‌میلیون‌و۳۶۰هزار تومان بوده است؛ بنابراین در سال۱۴۰۲ سرانه بهداشت و درمان دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد ۱.۷ همت و در سال۱۴۰۳ رقم ۲.۵ همت نسبت به سال‌های گذشته‌شان کاهش داشته است. سرانه بهداشت و درمان در مشهد نسبت به میانگین کشوری هم پایین‌تر است. 

از سویی دیگر، متأسفانه در آمار سرشماری نفوس و مسکن در مشهد، مواردی نظیر جمعیت اتباع بیگانه و حضور زائران در مشهد شمارش نمی‌شود. این تعداد جمعیت بی‌شک به خدمات بهداشت و درمان نیاز دارند که بنا به وظیفه انسانی باید به آنها خدمات ارائه دهیم، ولی بیشتر این بیماران هزینه‌ای برای درمان نمی‌پردازند؛ بنابراین تعداد زیادی پرونده‌های بسته‌نشده از بدهی‌های هنگفتی از بیماران اتباع داریم که هزینه درمانشان را هنوز پرداخت نکرده‌اند. اتباع مستقر در مشهد از سال۱۴۰۰، حدود ۸۲میلیارد تومان خدمت درمانی دریافت کرده‌اند و تاکنون هیچ هزینه‌ای پرداخت نکرده‌اند. 

با این اوصاف، مشهد علاوه بر جمعیت سرشماری‌شده، دارای جمعیت شناور اتباع و زائران است و باید در تخصیص سرانه سلامت به مشهد، نگاه همه‌جانبه‌ای وجود داشته باشد و سرانه بیشتری تخصیص یابد. یک بیمارستان ۵۴۰تختخوابی در شرق مشهد در شهرک شهیدرجایی و یک بیمارستان ۵۴۰تختخوابی دیگر در غرب مشهد ساخته خواهد شد. بنابر نامه وزیر بهداشت به معاون‌اول رئیس‌جمهور در دولت سیزدهم قرار بود یک بیمارستان هزار تختخوابی در مشهد ساخته شود، اما ساخت این بیمارستان همچنان بلاتکلیف است و به نتیجه نرسیده و منتظر تصمیمات دولت جدید است.

تجهیزات پزشکی با فناوری‌هایی مانند ام‌آر‌آی، سی‌تی‌اسکن، شتاب‌دهنده خطی سرطان و آنژیوگرافی ازجمله دستگاه‌هایی هستند که در بیمارستان‌های دولتی با کمبود آنها روبه‌رو هستیم. تا پایان سال۱۴۰۱، براساس اعلام وزارت بهداشت، سرانه دستگاه‌های پزشکی پیشرفته در بیمارستان‌های دولتی از میانگین کشوری کمتر بود و هم‌اکنون با توجه به دستورات وزارت بهداشت و پیگیری‌های دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، تعدادی دستگاه پزشکی به دانشگاه‌های دولتی تزریق شده و بخشی از کمبود‌ها در حال برطرف‌شدن است.

عمر تجهیزات پزشکی مانند آنژیوگرافی بیش از ۱۰ سال است و باید جایگزین شوند. زیرا عمرشان رو به پایان است و اگر جایگزین نشوند، دچار مشکل خواهیم شد. بیمارستان طالقانی، بیمارستان اکبر و بیمارستان ولایت نیاز به دستگاه ام‌آر‌آی دارند. سرانه دارویی خراسان‌رضوی ۸درصد و دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد ۶.۳ درصد است که این میزان علاوه بر اینکه نسبت به میانگین کشوری کمتر است، جمعیت زائرانی که به‌صورت روزانه از درمانگاه و بیمارستان‌های مشهد خدمات درمانی می‌گیرند، در آمارش لحاظ نشده است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.