صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

بعد از خبر تلخ احتمال تعطیلی «پردیس تئاتر مستقل مشهد»، نوبت به تعطیلی «پردیس هنری اردیبهشت» رسیده که برای هنر تئاتر مشهد، خبر سهمگینی است.

به گزارش شهرآرانیوز، پس از ماجرای تعطیلی «پردیس‌ تئاتر‌ مستقل‌ مشهد» به علت اجاره‌بهای بالا و تورم، اکنون خبر تعطیلی سالن تئاتر و موسیقی «پردیس هنری اردیبهشت» نیز به گوش می‌رسد. ظاهراً یکی دیگر از ظرفیت‌های هنری مشهد در حوزه تئاتر و موسیقی، وضعیت خوبی ندارد و به‌دلیل مشکلات مالی همین روزهاست که از دست برود.

«پردیس هنری اردیبهشت» که توسط بخش خصوصی از سال ۹۶ فعالیت خود را در مکان فعلی شروع کرده و اتفاقاً برای اهالی هنرهای موسیقی و تئاتر مشهد، محفل مثمر‌ثمری بوده است و هنرجویان و هنرمندان زیادی با آن انس گرفته‌اند، به‌خاطر اجاره‌بهای بالا در حال ازدست‌دادن سالن تئاتروموسیقی‌اش است.

در واقع این پردیس هنری که هم تجهیزات باکیفیتی ارائه می‌کند و هم سالن خوبی برای اجرای تئاتر و موسیقی دارد، باید از مکان فعلی خود رخت ببندد و جایی سکنی گزیند که نسبت به مکان فعلی کوچک‌تر است و امکانات کمتری دارد. در واقع از آنجا که مدیران این سالن توان پرداخت اجاره‌های سنگین را ندارند، ناچار شده‌اند با اجاره یک مکان کوچک‌تر، قید راه‌اندازی سالن اجرای تئاتر و موسیقی را بزنند و فقط فعالیت‌های آموزشی را حفظ کنند.

«اردیبهشت»؛ تنها سالن استاندارد موسیقی در مشهد و استان

مدیر و مؤسس پردیس هنری اردیبهشت دراین‌باره به خبرنگار شهرآرانیوز می‌گوید: «اردیبهشت» از سه قسمت آموزشگاه، استودیو‌های تولید و سالن آمفی‌تئاتر تشکیل شده است، اما به‌دلیل مبالغ عجیب‌و‌غریب رهن‌و‌اجاره که این روز‌ها شاهدش هستیم، مجبور به جابه‌جایی شدیم با این تفاوت که در مکان جدید، دیگر سالن اجرای نمایش و موسیقی نخواهیم داشت و فقط دو قسمت دیگر را به محل جدید منتقل کردیم؛ چراکه نگهداری این سالن یا ساخت سالن جدید در شرایط فعلی، صرفه اقتصادی ندارد.

طاهری که به‌گفته خودش تاکنون از سوی هیچ ارگانی، تسهیلاتی دریافت نکرده و پیشنهادی نیز در این زمینه برای نجات از این بحران به او نشده است، ادامه می‌دهد: چند سال گذشته نیز اختصاص زمین به مجموعه‌های فرهنگی‌‌هنری بخش خصوصی مطرح شد، ولی تاکنون اقدام مؤثری صورت نگرفته است؛ اما اگر اداره‌کل فرهنگ‌ و‌ ارشاد یا مجموعه شهرداری بتوانند چنین‌امکانی را فراهم کنند، قطعاً اتفاق خوبی است و ما از آن استقبال می‌کنیم.

«پردیس هنری اردیبهشت که به طور ویژه در حوزه موسیقی گام برداشته و به‌گفته مدیر آن، تنهاسالن استاندارد موسیقی در استان است، از همان ابتدا که کلنگ ساخت سالنش زده شد، تجهیزات ویژه‌ای را با خود به همراه آورد که مایه امیدواری اهالی موسیقی در مشهد شد، اما در هفت سال گشایش این سالن، به صورت ناپیوسته تنها دو سال مجوز اجرا داشته است که با هزینه‌های سرسام‌آور جاری و غیرجاری و تورم و گرانی که روز‌به‌روز بیشتر می‌شود، نگهداری چنین‌سالنی سخت می‌شود.

طاهری دراین‌باره بیان می‌کند: حدود ۹ ماه از این دو سال هم مربوط به دوره فعلی فرهنگ‌ و‌ ارشاد است که از ما حمایت کرده و مجوز اجرا گرفتیم ولی سال‌های گذشته، هر مجوز به‌سختی صادر می‌شد و با نگاه‌های سلیقه‌ای مدیران مشهد و استان در حوزه موسیقی مواجه بودیم. نحوه مدیریت حوزه‌های فرهنگی‌‌هنری در مشهد به‌گونه‌ای است که حتی سرمایه‌گذار بخش خصوصی نیز رغبت نمی‌کند کاری را شروع کند که نمی‌داند چه آینده‌ای خواهد داشت.

این مدیر با‌سابقه در حوزه موسیقی اذعان می‌کند: اقتصاد موسیقی به‌گونه‌ای است که اگر دست‌انداز‌های مدیریتی در شهر و استان وجود نداشته باشد می‌تواند تا حد زیادی از پس هزینه‌های خود بربیاید؛ اما آنچه باعث شده «اردیبهشت» دچار مشکل مالی شود، تصمیمات مدیریتی است. باوجود‌ اینکه تاکنون طی و هفت‌سال فعالیت، هیچ کمک مالی از سوی هیچ ارگانی نداشتیم، اما بیشتر از آنکه به پول و زمین احتیاج داشته باشیم، به حمایت‌های دولتی و مدیران نیاز داریم که توجه ویژه‌ای به موسیقی داشته باشند.

در تلاش برای افزایش زیرساخت‌های تئاتر مشهد

معاون هنری اداره کل فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی نیز در پاسخ به اتفاقی که برای پردیس هنر «اردیبهشت» افتاده است، به حمایت‌های اداره‌کل فرهنگ‌ و‌ ارشاد استان اشاره می‌کند و می‌گوید: ما با مسئولان پردیس تئاتر مستقل و اردیبهشت صحبت کردیم تا در صورت صلاحدید، از تسهیلات ویژه هنرمندان با عنوان «تحفه» که مبلغ قابل‌توجهی است، استفاده کنند. اکنون برخی مراکز فرهنگی‌هنری نیز از وام‌های وزارت ارشاد بهره برده‌اند.

سروری می‌افزاید: همچنین جهت رفع‌ مشکل پردیس تئاتر مستقل، با مجموعه شهرداری مکاتبه داشتیم تا فضا‌های فرهنگی‌هنری که در اختیار دارند و استفاده چندانی از آن نمی‌کنند مانند فرهنگ‌سرا‌ها را که مناسب فعالیت‌های هنری هستند، به آن‌ها اختصاص دهند. 

اختصاص زمین‌هایی با کاربری فرهنگی به بخش خصوصی دیگرراهکار‌ی است که سروری به آن اشاره کرده و ادامه می‌دهد: اداره‌کل فرهنگ‌ و‌ ارشاد طی مکاتباتی با مجموعه شهرداری و سازمان‌های مربوطه، می‌تواند از این طریق به بخش خصوصی کمک کند تا آن‌ها با جذب سرمایه‌گذار، فضای اختصاصی خود را احداث کنند.

وی بر تلاش اداره فرهنگ و ارشاد استان برای زنده‌نگهداشتن هنر‌های نمایشی تأکید می‌کند و می‌گوید: در تلاش هستیم زیرساخت‌های تئاتر مشهد را با کمک بخش خصوصی و دولتی افزایش دهیم و فضا‌های مختلفی را برای اجرای نمایش توسعه دهیم.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.