صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

سکو‌های اینترنتی با همکاری سازمان توسعه تجارت الکترونیک، شرایطی مهیا کرده‌اند که معامله گران خودرو بتوانند بسیاری از موارد معامله نظیر اصالت مالک، اصالت وسیله نقلیه، خلافی، سابقه تصادفات و ... را از بانک اطلاعاتی فراجا استعلام کرده و در بستری امن‌تر معامله کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک در نشست خبری رونمایی از دستاورد‌های مرکز توسعه تجارت و رونمایی از آغاز به کار معاملات خودرو در سکو‌های بخش خصوصی، اعلام کرد: این کار باهدف ایجاد شفافیت بیشتر در معاملات و جلوگیری از موارد تخلف انجام شده و تاکنون از بین ۹ شرکت درخواست‌کننده که برای همه آنها امکانات الکترونیک مورد نیاز مهیا شده، دو شرکت موفق شده‌اند تست‌های ابتدایی را پاس کرده و از سوی وزارت صمت مجوز فعالیت و معاملات خودرو را کسب کنند.

امین کلاهدوزان همچنین رونمایی از امکان برگزاری مزایده‌های اجرای ثبت قوه قضائیه در سامانه تدارکات الکترونیکی با حضور معاونت راهبردی قوه قضائیه و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری را دستاورد دیگری برشمرد که آماده فعالیت شده است.

وی با اشاره به اینکه هر یک از این دستاورد‌ها سابقه پیگیری بیش از یک‌ساله دارد، گفت: بحث معاملات تجاری کشور در حوزه‌های مختلف شکل می‌گیرد که یکی از مهم‌ترین آنها، حوزه خودرویی کشور است که سالانه میانگین شش الی هفت میلیون صرفاً تعویض پلاک صورت می‌گیرد و بیش از این بحث خود معاملات است که بیش از اینهاست.

وی تصریح کرد: تجارت الکترونیکی برای حوزه خودرو منجر به ارتقای شفافیت و تقویت اعتمادسازی در بازار خواهد شد و در این سکوها، شخصی که معامله می‌کند، به موضوع معامله یعنی خودرو آگاهی کامل پیدا خواهد کرد و در مواردی نظیر احراز مالکیت خودرو، وضعیت توقیف با عدم توقیف خودرو، بدهی و خلافی آن، داده‌های ثبت‌اسناد و... آگاهی پیدا خواهد کرد.

کلاهدوزان ادامه داد: همچنین از طریق سکو‌های اینترنتی، دو طرف معامله اطمینان خاطر پیدا می‌کنند که پس از عقد قرارداد اولیه در این سکوها، قرارداد و معامله دیگری برای این خودرو انجام نخواهد شد و با استفاده از امضا دیجیتال و احراز هویت، هیچ‌گونه مسئله حقوقی همچون جعل امضا، فروش مال غیر و ... از سوی دو طرف معامله اتفاق نخواهد افتاد.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک ادامه داد: باوجوداینکه هماهنگی چندین دستگاه برای اجرای این پروژه کار سختی بود، با همت همکاران فراجا و معاونت راهبردی قوه قضائیه، کار به سرانجام رسید و نتیجه این همت و هماهنگی‌ها تصویب آیین‌نامه این کار در اواخر پاییز سال گذشته و ابلاغ شیوه‌نامه اجرایی آن در اواخر سال گذشته بود.

وی اظهار کرد: در ادامه، مرکز توسعه تجارت الکترونیک فراخوانی منتشر کرد و از سکو‌های بخش خصوصی که تمایل دارند به حوزه معاملات خودرو ورود کنند، دعوت کرد تا کار خود را آغاز کنند که در وهله اول، ۹ شرکت تقاضای اولیه خود را ارسال کردند و برای هر ۹ شرکت، زیرساخت‌های فنی و مستندات اتصال کامل در اختیار قرار داده شد که تاکنون دو شرکت تست‌های مربوطه را پاس کردند که از امروز اعلام رسمی آغاز به کار این سکو‌ها خواهد بود.

وی تصریح کرد: البته تقاضا‌هایی هم بعدازاین ۹ شرکت ارائه شد که آنها هم بررسی می‌شود و طبیعتاً باقی شرکت‌هایی که کار را آغاز کرده‌اند، به‌تدریج که آماده باشند و تست‌های اولیه را پاس کنند، می‌توانند وارد بازار شده و بستر ثبت معاملات خودرو را فراهم کنند.

وی اظهار کرد: فعالیت این سکو‌ها به‌هیچ‌عنوان انحصاری نخواهد بود و محدودیتی برای ورود شرکت‌های جدید وجود ندارد. شرکت‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، کاملاً با رویکرد بخش خصوصی کار می‌کنند و هیچ‌گونه الزامی برای مشتریان وجود ندارد که حتماً از این طریق معاملات خود را انجام دهند و معاملات خود را ثبت کنند؛ بلکه چنانچه تمایل داشته باشند همچنان به روش سنتی معاملات خودرویی خود را انجام دهند، الزام قانونی وجود ندارد که حتماً از طریق این سکو‌ها ثبت معامله داشته باشند، اما کار از طریق سکو‌های تجارت الکترونیک، به‌صورت شفاف، راحت‌تر و مطمئن‌تر فعالیت کنند.

وی همچنین تأکید کرد: فعالیت سکو‌های تجارت الکترونیک در حوزه معاملات خودرو، با فعالیت پلتفرم‌های آگهی خودرو منافاتی ندارد.

کلاهدوزان ادامه داد: به لحاظ استاندار‌های فنی و حقوقی، در سکو‌ها تلاش شده که با همفکری تمامی صاحب‌نظران و ذینفعان و دستگاه‌های ذی‌ربط، این امر تدوین و اقدام شود؛ به‌گونه‌ای که حداقل‌های اطمینان برای مردم ایجاد شود.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک ابزار امیدواری کرد که به‌زودی شاهد حضور چندین سکوی دیگر علاوه بر دو شرکتی که از امروز فعال شده‌اند خواهیم بود و نوآوری‌های جدیدی را در حوزه بازار الکترونیک داشته باشند. این بازار به‌شدت ظرفیت رشد و نوآوری در آن وجود دارد.

کلاهدوزان گفت: مطالبه و نیاز مردمی است که از این سرویس‌ها و خدمات بخش خصوصی استفاده کنند و بسیار امیدواریم که ظرف دو- سه سال آینده، این بازار معاملات برخط و الکترونیک خودرو، جزو بازار‌های اصلی و شاخص حوزه تجارت الکترونیک کشور باشد.

منبع: همشهری

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.