صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

«غریب‌ِ قریب» در نگارخانه فردوسی

  • کد خبر: ۲۴۷۹۴۱
  • ۰۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۰
نمایشگاه «غریب‌ِ قریب» با محوریت عکس‌های قدیمی حرم مطهر امام رضا(ع) در مشهد برپا شد.

به گزارش شهرآرانیوز، با فرا رسیدن دهه پایانی صفر و شهادت امام‌رضا (ع) نمایشگاه غریب‌ِ قریب در نگارخانه فردوسی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی برگزار شده که معماری و هویت قدیمی حرم امام رضا (ع) را به تصویر کشیده است. به همین بهانه با علی ثابت‌نیا، دبیر این نمایشگاه گفتگو کردیم و از جزئیات نمایشگاه پرسیدیم که در ادامه می‌خوانیم.

علی ثابت‌نیا با اشاره به چگونگی گردآوری آثار نمایشگاه تاکید کرد: همزمان با شروع ایام عزاداری در دهه پایانی صفر وشهادت امام‌رضا (ع)، با همکاری کتابخانه‌ها، موزه‌ها، مرکز آستان‌قدس رضوی و سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی نمایشگاه عکسی با عنوان غریب‌ِ قریب برگزار شد. این عنوان اولین‌بار بر روی کتاب آقای تشکری استفاده شده بود. غریب اول به معنای غربت و قریب دوم به معنای نزدیک است.

وی ادامه داد: محتوای این کتاب تاریخی بوده و معماری قدیمی حرم را به تصویر می‌کشیده است. طبیعتا گنجینه آستان قدس رضوی با دارا بودن تعداد زیادی از عکس‌های قدیمی حرم مطهر، مشهد قدیم و ایران قدیم پتانسیل این را دارد تا نمایشگاه‌های مختلفی را برگزار کند. از میان عکس‌های موجود با دیدگاه معرف حرم در دوره ناصری، آثار انتخاب شدند.

مدیر فرهنگسرای جهاد دانشگاهی مشهد بیان کرد: همان‌طور که می‌بینید عکس‌ها در ابعاد ۷۰×۵۰ چاپ و به نمایش گذاشته شده است. این آثار در سازمان کتابخانه‌ها نیز به نمایش گذاشته می‌شود و انشاءالله مجموعه‌ای کارت‌پستال در این ایام توسط سازمان کتابخانه‌های آستان قدس به چاپ و عرضه خواهد شد.

ثابت‌نیا با تاکید بر هدف برگزاری نمایشگاه غریبِ قریب توضیح داد: هدف برگزاری این نمایشگاه آشنا شدن نسل جوان با هویت مشهد قدیم، معماری قدیمی حرم بوده، زیرا در طی این سال‌ها انقطاعی صورت گرفته است. به نمایش در آوردن این عکس‌ها باعث می‌شود تا پیوندی تاریخ زمان گذشته ایجاد شود و بدانند که این مجموعه نامیرا که معماری‌اش هزار سال قدمت دارد و به قولی یک موزه زنده در دل شهر است چه سیر تاریخی را گذرانده تا به این زمان رسیده است. طبیعتا برای پیشکسوتان نیز حس نوستالژیک به همراه دارد. زیرا ممکن است برخی از این عکس‌ها را در عالم واقع دیده باشند.

علاقه‌مندان می‌تواند از تاریخ ۶ تا ۱۳ شهریورماه ۱۴۰۳، از ساعت ۱۷ تا ۲۰ از این نمایشگاه دیدن کنند. نگارخانه فردوسی در سه‌راه ادبیات، مجتمع شریعتی جهاددانشگاهی واقع شده است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.