به گزارش شهرآرانیوز، اسماعیل کفایتی در خصوص اختصاص سهمیه بنزین به نفر تصریح کرد: هدفمندی یارانهها اقدام مناسبی بود که در راستای تخصیص عادلانه یارانهها در دستورکار قرار گرفت. به نظر میرسد، تخصیص سهمیه بنزین به نفر نیز با هدف عدالتخواهانه باید در دستورکار قرار بگیرد.
وی ادامه داد: هر اقدامی یکسری تبعات دارد که باید برای آنها چاره بیندیشیم. طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر نیز از این قاعده استثنا نیست. قرار است با هدف تخصیص عادلانه یارانه سوخت، سهمیه مشخصی از بنزین یارانهای برای هر کدملی در نظر بگیریم.
رئیس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز کشور تصریح کرد: ترجیحاً بهتر است که سهمیه بنزین افراد به صورت نقدینگی در اختیار آنها قرار نگیرد. روش مناسبتر این است که سهمیه بنزین افراد به صورت اعتباری برایشان در نظر گرفته شود. به طور مثال، میتوانیم در قالب اعتبارات و تسهیلات، مابهازای بنزینی را که افراد از آن استفاده نمیکنند، در نظر بگیریم.
کفایتی گفت: نیاز است بررسیهای کارشناسی جدی در خصوص طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر صورت بگیرد. باید با یک خرد جمعی این کار انجام شود؛ به نحوی که کمترین تبعات را بهلحاظ تورمی و معیشتی برای مردم داشته باشد.
وی ادامه داد: در اینکه نیاز است به سمت اعمال راهکارهایی مانند اختصاص سهمیه بنزین به نفر حرکت کنیم، شکی نیست؛ زیرا ادامه روند فعلی مبنی بر افزایش تقاضا و تولید بهموازات یکدیگر و اینکه به واردات این ماده استراتژیک وابسته شویم، به صلاح کشور نیست.
رئیس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز کشور خاطرنشان کرد: در نهایت باید به سمت عادلانهسازی تخصیص یارانه سوخت حرکت کنیم و اصلاحاتی در این زمینه انجام دهیم. تخصیص سهمیه بنزین به نفر راهکاری است که میتواند عدالت اجتماعی را در زمینه عرضه یارانه بنزین محقق کند؛ اما نیاز است با کار کارشناسی جدی این طرح را پیش ببریم.
کفایتی گفت: اختصاص سهمیه بنزین به نفر میتواند در کنترل مصرف اثرگذار باشد. وقتی افراد بدانند فقط میزان مشخصی بنزین یارانهای دارند و اضافه مصرف را باید از بازار آزاد تهیه کنند، به مدیریت مصرفشان میپردازند. اما این روش بهتنهایی بهینهسازی مصرف را بهدنبال نخواهد داشت. نیاز است در کنار اعمال این روش، به فرهنگسازی در زمینه مصرف سوخت نیز بپردازیم.
وی ادامه داد: نیاز است فرهنگ مصرف را در کشورمان تغییر دهیم. افزایش قیمت بنزین در این زمینه کمککننده خواهد بود اما قطعاً نیاز است فرهنگسازی را در دستورکار قرار دهیم؛ به طور مثال، مواردی همچون تکسرنشینی و استفادهنکردن از وسایل حملونقل عمومی باید رفع شود. در همین راستا، نیاز است تقویت ناوگان حملونقل عمومی را داشته باشیم تا زمینه برای استفاده از این وسایل فراهم شود.
رئیس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز کشور خاطرنشان کرد: مسئله بنزین فقط از بعد اقتصادی و مشکلاتی که به لحاظ مالی برای کشور ایجاد کرده است، مهم نیست. ابعاد زیستمحیطی موضوع و ترافیک نیز اهمیت دارد. بهخاطر تمامی مسائل اقتصادی، مالی و زیستمحیطی مصرف غیربهینه بنزین باید به سمت حلوفصل مشکلات ناترازی بنزین برویم و این مسئله را در کشور سامان دهیم. راهکار این است که از فناوری روز برای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر استفاده کنیم. بهکارگیری فناوری در زمینه اجرای طرح بنزین به نفر در خدمت حل معضل ناترازی بنزین و کنترل مصرف بنزین و اصلاح قیمتگذاری بنزین برای مصارف خارج از الگوی بهینه خواهد بود.
منبع:ایسنا