صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

نخستین کتاب مدون از تاریخچه شکل گیری مدیریت شهری در مشهد با نام «از بلدیه تا شهرداری» رونمایی شد.

به گزارش شهرآرانیوز، این کتاب که به همت مرکز اسناد تاریخ و هویت شهری شهرداری مشهد تهیه و چاپ گردیده است، حاصل سال‌ها پژوهش از میان اسناد می‌باشد که می‌تواند تاریخچه‌ای از آنچه در طول ۱۱۷ سال گذشته در روند شکل گیری مدیریت شهری گذشته است را برای علاقمندان روشن سازد.

لازم به توضیح است مدیریت شهری در مشهد از سال ۱۲۸۶ ش آغاز به کار نموده که به لحاظ تقدم سومین ساختار شهرداری در کشور محسوب می‌گردد.

 مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری مشهد در مراسم رونمایی از کتاب "از بلدیه تا شهرداری" که امروز در صحن علنی شورای اسلامی مشهد برگزار شد، بیان کرد: مرکز اسناد شهرداری مشهد در سال ۹۵ با تصویب شورای اسلامی شهر و همچنین دستور شهردار وقت شروع به کار کرده است.

محمد اسماعیل شیخانی افزود: کار اصلی این مرکز‌ جمع آوری و اسکن تمامی ها آلبوم ها، مجلات، مطبوعات و تصاویر دیجیتال است؛ امروز همکاران ما در مرکز اسناد اسکن پرونده های تمامی شهرداران مشهد را از بدو تاسیس بلدیه تهیه و تدوین کرده‌اند.

شیخانی ابراز کرد: برخی از نسخ دیجیتال اسناد هویتی شهرداری مشهد از مراکز اسناد ملی، آستان قدس رضوی، وزارت امور خارجه و موسسه تاریخ معاصر ایران خریداری شده و در سایت اختصاصی مرکز اسناد در تالار شهر راه اندازی شده  است.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری مشهد اظهار کرد: خبر بسیار خوبی که علاوه بر چاپ کتاب داریم این است که اولین سامانه جامع آرشیو اسناد تاریخ و توسعه شهر مشهد که نمونه مشابهی در کلان شهرهای کشور ندارد؛ راه اندازی شد است.

وی گفت: در این سایت پنج میلیون انواع سند در سامانه اسناد ما بارگذاری شده، همچنین به همت کارکنان مرکز اسناد ،اسناد هویتی از دهه ۲۰ تا دهه ۶۰ که در شهرداری راکد بوده امروز به اداره کل روابط عمومی منتقل و مطالعات این اسناد آغاز شده است.

شیخانی بیان کرد: تاکنون نزدیک به پانزده جلسه سلسله نشست های هویتی تحت عنوان نشست‌های روایت مشهد برگزار کردیم، مهم ترین آرمان این مرکز؛ اجرای پروژه نمایشگاه دائمی تاریخ و توسعه شهر مشهد است.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری مشهد اضافه کرد: امسال به همت اعضای شورای اسلامی شهر چهارصد میلیارد ریال اعتبار عمرانی جهت احداث این نمایشگاه در نظر گرفته شده است؛ ضمن اینکه اقدامات اولیه برای احداث این پروژه از جمله قرارداد سرمایه گذار انجام شده است.
وی افزود: پژوهش کتاب از بلدیه تا شهرداری در سال ۹۸ آغاز شد و در دوره ۵ و ۶ مدیریت شهری مشهد بر اساس اسناد موجود در بایگانی های شهرداری و تمامی مراکز اسناد رسمی کشور به صورت دقیق نگارش شده است.

شیخانی عنوان کرد: تا زمان نگارش این کتاب اطلاعی از تاریخ قطعی آغاز به کار مجموعه مدیریت شهری مشهد مقدس در دسترس نبود و نام چند شهرداری که در ادوار اولیه راه اندازی بلدیه در مشهد فعالیت داشتند، شناسایی نشده بود.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری مشهد گفت: نگارش جلد اول این کتاب به پایان رسیده و همکاران ما در مرکز اسناد بنا دارند دو جلد بعدی کتاب را پژوهش کنند.

نخستین کتاب در دوران بلدیه

حسن آبادی پژوهشگر تاریخ و هویت مشهد که مولف کتاب است نیز در بخش دیگری گفت: این کتاب نخستین کتاب در دوران بلدیه در سطح شهرداری‌ها در دوران قاجار است. این افتخار کلانی است که چنین کتابی از دوران قاجار که اسناد بسیاری از ان باقی نمانده تهیه شده است.

دوره مدیریت شهریبا شکل گیری بلدیه آغاز شده که کمتر به آن پرداخته شده است و این گذر مردم از رعیتی به شهروندی است که موضوع قابل اهمیتی محسوب می‌شود.

ما هنوز شهروند مسئول به معنای واقعی نداریم، تصویب نشده است. این مساله نهادینه نشده و امیدوارم به توسعه تاریخی و هدیتی شهر به عنوان سرمایه گذاری برای تربیت شهروندان توجه شود.
شکل گیری مرکز اسناد کار بسیار بزرگی است، اما بازهم تاکنون اقدامات فراوانی در جهت هویت شهر مشهد صورت نگرفته است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.