صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

به مناسبت ایام پایانی ماه صفر، مجموعه تلویزیونی «ذره و خورشید» توسط مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی تولید شد که در این ایام، به روی آنتن می‌رود.

 به گزارش شهرآرانیوز، این برنامه تلویزیونی ترکیبی، در ۵ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای، طراحی و تولید شده است که در پنج‌روز پایانی ماه صفر، از ۱۰ تا ۱۴ شهریورماه ۱۴۰۳، از شبکه استانی خراسان رضوی و شبکه چهار سیما، پخش خواهد شد.

محمدجواد استادی، طراح، نویسنده و کارگردان هنری این مجموعه است و مهدی شریفی و علی میرزایی نیز به ترتیب تهیه‌کنندگی و کارگردان تلویزیونی آن را، برعهده دارند.

معرفی شخصیت حضرت رضا (ع) با ابزار هنر

محمدجواد استادی، مشاور مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در خصوص تولید مجموعه تلویزیونی «ذره و خورشید» در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: این مؤسسه، اقدامات متنوعی را در راستای مأموریت‌های کلان مجموعه آستان قدس رضوی و همچنین رسالت‌های خود باهدف ترویج معارف رضوی به زبان هنر، انجام می‌دهد که تولید برنامه‌های رسانه‌ای، از جمله این اقدامات است.

وی ادامه داد: تهیه برنامه‌های تلویزیونی که ضمن رویکرد رسانه‌ای، از جنبه‌های هنری نیز برخوردار باشند، از جمله اهداف تولیدات این مؤسسه است.

استادی به تولید برنامه تلویزیونی «خدمت‌نامه» در ماه صفر دو سال پیش در مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و پخش آن از سیمای خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: مؤسسه با بهره‌گیری از این تجربه تصمیم گرفت برنامه جدیدی را تولید کند که با استفاده از زبان هنر بتواند به شناخت دقیق‌تر ابعاد شخصیتی وجود حضرت رضا (ع) کمک کند، ازاین‌رو، برنامه تلویزیونی ذره و خورشید، طراحی و تولید شد.

وی درباره مهم‌ترین ویژگی‌های این برنامه گفت: این مجموعه تلویزیونی، یک برنامه ترکیبی است که تلاش شده مباحث آن با استفاده از زبان هنر و ابزارهای هنری، بیان شود، همچنین، این برنامه با محوریت فرمایشات رهبر معظم انقلاب خطاب به اعضای هیئت‌علمی پنجمین کنگره جهانی امام رضا (ع)، تدوین و تنظیم شد.

طراح و نویسنده مجموعه ذره و خورشید با تأکید بر این که وجود بابرکت ائمه اطهار (ع) به‌ویژه حضرت رضا (ع)، ظرفیتی برای ساخت و تعالی زندگی معاصر است، افزود: سعی شد ابعاد مختلف شخصیت این حضرت در این مجموعه به مخاطبان، معرفی شود.

وی با اشاره به این که هر قسمت ۴۵ دقیقه‌ای این مجموعه، موضوع خاصی با محوریت حضرت رضا (ع) دارد، بیان کرد: موضوعات این پنج قسمت به ترتیب شامل «مناسک زیارت حضرت رضا (ع)»، «معنویت و کمک آن به زندگی»، «خردورزی و عقلانیت در سیره و اندیشه حضرت رضا (ع)»، «سیاست‌ورزی و مفهوم امامت در اندیشه‌های حضرت رضا (ع)» و «زیارت متعالی»، می‌شود.

 تولید تعزیه‌های رضوی برای اولین‌بار

مشاور مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی گفت: ازآنجایی‌که این برنامه تلویزیونی، یک برنامه ترکیبی است، از بخش‌های (آیتم‌های) متنوعی در تولید آن، استفاده شده است.

وی ادامه داد: به طور مثال، به‌صورت اختصاصی و برای اولین‌بار در کشور، تعزیه‌های رضوی، برای مجموعه ذره و خورشید در مؤسسه، تولید و تصویربرداری شده است و دراین‌بین، استفاده از متون کهن تعزیه، ارزش این بخش از مجموعه را دوچندان کرده است.

استادی بیان کرد: گفت‌وگو با کارشناسان و همچنین ارائه تجربیات و خاطرات توسط بزرگان و افراد صاحب تجربه مرتبط با موضوعات هر قسمت مجموعه، از دیگر بخش‌های آن است.

وی در پایان گفت: به طور مثال، در قسمت سوم مجموعه با محوریت خردورزی، افرادی که در حوزه علم‌آموزی در مشهد مقدس فعالیت داشتند، به بیان تجربیات و خاطرات خود در این حوزه، پرداختند

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.