صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

درحالیکه غزه وارد دومین سال تحصیلی بدون مدرسه می‌شود، بسیاری از کودکان در این منطقه محصور به خانواده‌های خود برای زنده ماندن در میانه کارزار مهیب و خانمان‌برانداز رژیم صهیونیستی کمک می‌کنند و خبری از آغاز سال تحصیلی نیست.

به گزارش شهرآرانیوز؛ کودکان غزه با پای پیاده برای آوردن آب آشامیدنی درون دبه‌های پلاستیکی از نقاط توزیع در تکاپو هستند و برخی کودکان هم در صفوف توزیع غذای خیریه‌ها در انتظار غذا.

کارمندان توزیع کمک‌های بشردوستانه می‌گویند محرومیت تحصیلی بلندمدت در غزه کودکان این منطقه را تهدید می‌کند.

به نوشته روزنامه تلگراف، «تس اینگرام» سخنگوی منطقه‌ای یونیسف گفت، کوچکتر‌ها در رشد شناختی، اجتماعی و عاطفی خود آسیب می‌بینند و بچه‌های بزرگتر در معرض خطر بیشتری هستند که به کار یا ازدواج زودهنگام کشیده شوند. هر قدر که کودکی بیشتر از تحصیل دور بماند، بیشتر در معرض خطر و تهدید و عدم بازگشت به تحصیل قرار می‌گیرد.»

۶۲۵۰۰۰ کودک در سن مدرسه غزه تقریبا یک سال تحصیلی را از دست داده‌اند. پس از آن که رژیم صهیونیستی به تلافی حمله ۷ اکتبر به غزه حمله کرد، مدارس تعطیل شدند. با توجه به مذاکرات برای توقف جنگ، معلوم نیست چه زمانی این کودکان می‌توانند به کلاس‌های درس بازگردند.

به گفته گروه آموزش جهانی شامل سازمان‌های امدادرسان به رهبری یونیسف و نجات کودکان، بیش از ۹۰ درصد از ساختمان‌های مدارس غزه در اثر بمباران رژیم صهیونیستی آسیب دیده‌اند که بسیاری از آنها توسط آژانس سازمان ملل برای فلسطینیان آنروا اداره می‌شود. همچنین حدود ۸۵ درصد از این کلاس‌های درس به قدری تخریب شده‌اند که نیاز به بازسازی اساسی دارند؛ به این معنی که ممکن است سال‌ها طول بکشد تا دوباره قابل استفاده شوند. دانشگاه‌های غزه نیز ویران شده است.

حدود ۱.۹ میلیون نفر از ۲.۳ میلیون سکنه غزه از خانه‌های خود آواره شده‌اند. یونیسف و سایر آژانس‌های کمک رسان، ۱۷۵ مرکز آموزش موقت را اداره می‌کنند که بسیاری از آنها از اواخر مه برپاشده است و در آنها حدود ۳۰ هزار دانش آموز تحصیل می‌کنند و ۱۲۰۰ معلم هم به صورت داوطلبانه به دانش آموزان درس می‌آموزند. در این کلاس‌ها ادبیات، ریاضیات و سلامت روان و فعالیت‌های بهبود دهنده احساسات، آموزش داده می‌شود.

«تس اینگرام» سخنگوی منطقه‌ای یونیسف همچنین گفت، نبود کاغذ، خودکار و کتاب درسی اهمیت چندانی ندارد، چون اکثرا مردم غزه به غذا و دارو احتیاج دارند.

آموزش از دیرباز در میان فلسطینی‌ها اولویت بالایی داشته است. قبل از جنگ، غزه نرخ باسوادی بالایی نزدیک به ۹۸ درصد داشت.

به گفته وزارت آموزش فلسطین، حداقل ۱۰۴۹۰ دانش آموز و دانشجو در حملات رژیم صهیونیستی کشته شده‌اند؛ بیش از ۵۰۰ معلم مدارس و استاد دانشگاه هم همینطور.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.