صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

هزاران نفر از مردم فرانسه به خیابان‌ها ریختند

  • کد خبر: ۲۴۹۶۲۱
  • ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۹
هزاران نفر از مردم فرانسه در اعتراض به انتخاب «میشل بارنیه» به‌عنوان نخست‌وزیر این کشور به خیابان‌ها آمدند و اقدام اخیر امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در انتخاب نخست‌وزیر از حزب راست را محکوم کردند.

به گزارش شهرآرانیوز، ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه پس از ماه‌ها معطلی در نهایت برخلاف روال مورد انتظار، نخست‌وزیری از حزب راست این کشور را برگزید تا اعتراضات سیاستمداران و مردم عادی این کشور به اوج خود برسد.

ائتلاف «حزب نوین خلق» که از احزاب چپ فرانسه به شمار می‌رود توانست در انتخابات پارلمانی، بیشترین کرسی‌ها را به دست آورد و اکثریت نسبی را از آن خود کند. این حزب انتظار داشت تا ماکرون، نخست‌وزیر خود را از جمع آنها انتخاب کند؛ اما رئیس‌جمهور فرانسه در اقدامی دور از انتظار اعلام کرد که انتخاب نخست‌وزیر از حزب چپ، «ثبات نهادی» را در این کشور تهدید می‌کند و در نهایت هم «میشل بارنیه» را از حزب راست فرانسه معرفی کرد.

در واکنش به این اقدام، حزب چپ افراطی «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» که پیش‌ازاین تهدید کرده بود که در صورت عدم انتخاب گزینه موردنظر احزاب چپ، فرایند برکناری ماکرون را کلید خواهند زد؛ از مردم فرانسه خواست تا امروز مورخ ۷ سپتامبر برای اعتراض به اقدامات ماکرون به خیابان‌ها بیایند.

بنا به اذعان رسانه‌های فرانسوی، مقامات رسمی پیش‌بینی می‌کنند که جمعیت این معترضان به ده‌ها هزار نفر برسد. پلیس فرانسه برای مقابله با آشوب‌های احتمالی در آمادگی کامل قرار گرفته است. علاوه بر پاریس در ۱۵۰ نقطه دیگر از فرانسه این اعتراضات هزاران نفری در جریان است.

معترضان فرانسوی، اقدام اخیر ماکرون در معرفی نخست‌وزیر از حزب راست را «ردکردن دموکراسی» و «نادیده‌گرفتن مردم» توصیف کرده‌اند. پیش‌تر هم احزاب چپ افراطی، رئیس‌جمهور فرانسه را به «توطئه علیه دموکراسی» متهم کرده بودند.

بنا بر قوانین فرانسه در صورت کسب اکثریت مطلق آرا توسط یک حزب، رئیس‌جمهور ملزم است که نخست‌وزیر پیشنهادی آن حزب را انتخاب کند؛ اما حزب چپ تنها موفق به کسب «اکثریت نسبی» شده است بدین ترتیب از لحاظ قانونی، محدودیتی برای ماکرون وجود ندارد بااین‌حال بارنیه ۷۳ساله برای گرفتن رأی اعتماد از پارلمانی با اکثریت احزاب چپ، کار سختی در پیش خواهد داشت.

منبع: فارس

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.