صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

همه چیز در مورد نگهداری از لاستیک خودرو

  • کد خبر: ۲۴۹۶۶۹
  • ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۲
خرابی تایر‌ها علاوه بر استهلاک و تأثیر منفی بر سلامت خودرو، مجازات قانونی نیز در پی دارد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ تمامی کسانی که وسیله نقلیه شخصی دارند جدا از رعایت قوانین و مقررات در زمان رانندگی باید حواسشان به چکاپ دوره‌ای آن نیز باشد. به هر حال لوازم یدکی موجود در خودرو به مرور زمان مستهلک می‌شوند وکارایی خود را از دست می‌دهند. به عنوان نمونه لاستیک‌ها را در نظر بگیرید. اگر یکی از چهار تایر فرسوده شود به راحتی می‌تواند سلامت یک خودرو را به خطر بیندازد. جدا از این موضوع در بسیاری از مواقع معیوب بودن یک لاستیک منجر به حوادثی می‌شود که خسارات مالی و جانی جبران ناپذیری را به همراه دارد.

حواستان به عمر لاستیک‌ها باشد

باید بپذیریم که‌ نمی‌توان از نقش لاستیک‌ها در کیفیت رانندگی و ایمنی خودرو چشم پوشی کرد. با این حساب مراقبت و دقت در سلامت آن‌ها باید مورد توجه دارنده وسیله نقلیه قرار بگیرد.

بهتر است بدانید اگر عمق آج لاستیک خودرو کمتر از یک سانتی متر باشد، لاستیک فرسوده به حساب می‌آید و باید در اولین فرصت نسبت به تعویض آن اقدام کرد.

البته این نکته را هم گوشزد کنیم که عمر هر لاستیک بسته به نوع رانندگی راننده، شرایط آب و هوایی، وضعیت جاده، میزان فشار روی لاستیک‌ها و از همه مهم‌تر کیفیت مواد سازنده آن دارد.

با این همه، وقتی لاستیک برای خودروتان می‌خرید حواستان به تاریخ انقضای آن باشد. خیلی به گارانتی و اطمینانی که برخی سازندگان لاستیک خودرو از کیفیت محصولات خود می‌دهند اکتفا نکنید.

کارشناسان بر این باورند اگر از لاستیک ماشین به خوبی نگهداری شود و نوع رانندگی نیز آسیبی به لاستیک‌ها وارد نکند احتمالا یک تایر باکیفیت باید حدود ۱۰۰ هزار کیلومتر عمر کند و این عدد با میانگین کارکرد ۲۵ هزار کیلومتر در سال برای خودرو معادل ۳ تا ۴ سال خواهد بود.

در مورد «تیوبلس» بیشتر بدانید

این روز‌ها بیشتر تایر‌هایی که خرید و فروش می‌شوند به لحاظ ساختاری از نوع «تیوبلس» هستند و تفاوت چندانی با نمونه‌های معمولی ندارد. تنها اختلاف آن‌ها در جدار داخلی است که در مدل‌های تیوبلس به وسیله یک لایه بوتیل (Butyl) عایق بندی می‌شود تا از نشت هوا به بیرون جلوگیری کند.

تفاوت‌ها

وقتی یک جسم نوک تیز مثل میخ وارد بدنه لاستیک شود:

لاستیک معمولی: موجب پارگی تیوپ و خروج کامل هوا از آن می‌شود. از آنجایی که لبه‌های لاستیک نیز عایق بندی نشده اند هوا به سرعت از حد فاصل رینگ و لاستیک خارج می‌شود

لاستیک تیوبلس: پس از ورود میخ به لاستیک ماشین، به سرعت اطراف آن آب بندی می‌شود و بدنه میخ نیز به عنوان درپوشی محکم جلو خروج هوا به بیرون را‌ می‌گیرد.

نکته: لاستیک‌های تیوبلس به طور روزانه مقداری از باد خود را از دست می‌دهند. این رقم به طور متوسط در حدود ۰.۲۵ اتمسفر است. اگر باد لاستیک خودرو شما بیش از این مقدار کاهش می‌یابد ابتدا درپوش باد را سفت کنید و در صورت ادامه این روند به یک تعمیرکار متخصص مراجعه کنید.

توجه!

اگر لاستیک تیوبلس را انتخاب کرده اید برای افزایش عمر لاستیک وسیله نقلیه تان این موارد را به خاطر بسپارید:

  • تنظیم باد چرخ ها: علاوه بر صرفه جویی در مصرف سوخت و سهولت بیشتر در رانندگی موجب افزایش ایمنی خودرو نیز می‌شود.

نکته: گیج‌های باد آپاراتی‌ها کالیبره نیستند و خطای محسوسی دارند بهتر است یک گیج استاندارد برای تنظیم باد چرخ‌های خودرو خود تهیه کنید.

  • هنگام سفر: فشار باد لاستیک تیوبلس را ۲ تا ۳ psi بیشتر از حالت عادی کنید.
  • خودرو‌های سواری: جابه جایی لاستیک‌های تیوبلس هر ۳۰۰۰ کیلومتر
  • خودرو‌های باری: جابه جایی لاستیک‌های تیوبلس هر ۵۰۰۰ کیلومتر
  • توجه به آج: هنگامی که عمق آج لاستیک‌ها به ۶ میلی متر رسید عمر مفید آن‌ها به پایان رسیده است.

راهکار‌های طول عمر لاستیک

تنظیم بودن فشار باد: از تغییر دما در طول سال که باعث تغییر فشار باد لاستیک ماشین‌ها می‌شود غافل نشوید.

۵=۱
بر اساس اندازه گیری‌های آزمایشگاهی هر ۵ درجه کاهش دما موجب ۱psi کاهش فشار هوا خواهد شد.

ماه‌های گرم
افت فشار در ماه‌های گرم سال بیشتر است.

۳ ساعت
اندازه گیری فشار هوا باید در حالت سرد یا پس از ۳ ساعت توقف خودرو (دمای ۳۵ درجه برای لاستیک‌ها) انجام گیرد.

بالانس تایرها: بد نیست بدانید لرزش فرمان در هنگام رانندگی نشانه بالانس نبودن تایر‌های جلو و احساس لرزش در صندلی‌های عقب نیز نشانه بالانس نبودن تایر‌های عقب است. این بالانس نبودن در بلندمدت موجب خرابی لاستیک و ساییدگی لاستیک از طرفین، خرابی جلوبندی و اشکالاتی در سیستم تعلیق خودرو می‌شود.

تنظیم بودن چرخ ها: اگر چرخ‌ها نسبت به محور خودرو به طور کامل عمود و همگی در یک راستا نباشند به خوبی گردش نمی‌کنند. به دلیل وارد شدن فشار بیشتر به لاستیک‌ها عمر آن‌ها کمتر می‌شود.

جابه جایی لاستیک ها: لاستیک‌های جلویی معمولا سریع‌تر از لاستیک‌های عقب ساییده می‌شوند، زیرا وظیفه چرخش خودرو را بر عهده دارند.

۸ تا ۱۰ هزار کیلومتر: لاستیک‌های خودرو باید هر ۸ تا ۱۰ هزار کیلومتر با یکدیگر تعویض شوند.

تمیز کردن آج لاستیک ها: آج‌های لاستیک خودرو باید عاری از هرگونه جسم برنده مانند میخ، تراشه‌های فلزی، شیشه و حتی شن باشند. با آنکه لاستیک‌های تیوبلس در برابر میخ و اشیای نوک تیز مقاوم هستند، اما به هرحال وارد شدن اشیای نوک تیز نامتعارف می‌تواند موجب نشتی هوای تایر به بیرون شود.

خرید لاستیک با کیفیت: خرید یک قطعه یدکی بی کیفیت عملا موجب اختلال در عملکرد صحیح سایر بخش‌ها و در نتیجه خرابی آن‌ها می‌شود.

از باد نیتروژن در لاستیک‌ها چه‌ می‌دانید؟

  • باد نیتروژن به دلیل مولکول‌های بزرگ تری که دارد کمتر از دیوار‌های کناری لاستیک خارج می‌شود.
  • باعث کاهش مصرف سوخت می‌شود.
  • باد نیتروژن بر خلاف باد معمولی خشک است و کاهش پوسیدگی رینگ‌ها را به همراه دارد.
  • چون هر آپاراتی باد نیتروژن ندارد، پر کردن لاستیک از این نوع باد همیشه نمی‌تواند موجب کاهش هزینه شود.

چرا لاستیک ساییده می‌شود

سایش لاستیک‌ها که بیشتر در خودرو‌های مدل پایین دیده می‌شود نشانه خوبی برای زمان تعویض آن‌ها ست و البته زنگ خطری برای سایر بخش‌های خودرو نظیر فرمان، جلوبندی و فنربندی است.
خرابی و ساییدگی پلوس‌ها، ایراد در بالانس چرخ‌ها یا حتی تنظیم نبودن باد لاستیک‌ها و... همه و همه از نشانه‌های ساییدگی غیر عادی لاستیک هاست که به راننده هشدار زمان تعویض لاستیک را‌ می‌دهد.

رابطه سایش لاستیک‌ها با اجزای خودرو

فرمان

در مواقعی که پشت فرمان هستید و احساس می‌کنید خودرو به یک سمت کشیده می‌شود به ویژه زمانی که فرمان را رها می‌کنید، بهترین کار این است در اولین فرصت میزان باد بودن لاستیک‌های خودرویتان را چک کنید. اگر از باد لاستیک‌ها نبود حتما به یک مکانیک مجرب مراجعه کنید.

فنربندی

تنظیم نبودن سیستم فنربندی خودرو موجب بر هم خوردن هم راستایی چرخ‌ها می‌شود. این اختلال یکی از دلایل عمده لاستیک سایی خودروهاست.
لازم است بوش، میله تعادل، بازو‌های کنترل فنر و خود فنر‌ها را بررسی کنید.

چرخ‌ها

هم راستا بودن چرخ‌ها برای هدایت کردن مناسب و درست خودرو و جلوگیری از ساییدگی لاستیک ماشین امری ضروری است. این کار باعث می‌شود که از ساییدگی و اصطکاک و سر خوردن چرخ‌ها جلوگیری شود.

کمبر و کستر نامیزان

اصطلاحات کمبر (Camber) و کستر (Caster) به معنی مقدار بیرون بودن و داخل بودن قسمت جلو چرخ می‌باشد. در واقع هدف از این تنظیم توزیع بار خودرو به طور متوازن بر روی سطح جاده است.

این موضوع موجب می‌شود از ساییدگی لاستیک ماشین جلوگیری شود. زاویه کستر میزان داخل یا بیرون بودن زاویه چرخ هاست. 

تنظیم بودن زوایه کستر سبب می‌شود که چرخاندن فرمان خودرو راحت‌تر باشد.

صرفا جهت اطلاع!

اگر با خودرویی که لاستیک‌های آن فرسوده باشد تصادفی روی دهد برابر ماده ۷۱۸ قانون مجازات اسلامی، به دلیل استفاده از وسیله با نقص مؤثر در تصادف به بیش از دو سوم بیش از مجازات تعیین شده در قانون مجازات اسلامی محکوم خواهید شد. علاوه بر این محکومیت و پرداخت جریمه‌های گزاف، به مدت یک تا پنج سال حق رانندگی یا تصدی وسیله نقلیه موتوری را ندارید.

نشانه‌های تعویض لاستیک

۱
اندازه گیری آج هم با استفاده از دستگاه‌های مخصوص و هم با استفاده از ابزار‌هایی مانند خط کش، سکه یا چوب کبریت امکان پذیر است. به این نکته توجه داشته باشید که آج لاستیک باید در تمام قسمت‌ها به یک اندازه ساییده شده باشد.

۱.۶ میلی متر: یادتان باشد آج لاستیک خودرو هرگز نباید از ۶.۱ میلی متر کمتر باشد. افزون بر این، در مناطقی که آب و هوا بیشتر بارانی و برفی است این میزان بهتر است نزدیک به دو برابر باشد.

۲
برخی لاستیک‌ها دارای نواری هستند که در ابتدا به سختی دیده می‌شود، اما به مرور زمان هنگامی که لاستیک فرسوده شد این نوار بیشتر خود را نشان می‌دهد. برای دیدن این نوار‌ها باید لاستیک خودرو را خیس و تمیز کنید. اگر بیش از یک یا دو نوار بر روی سطح لاستیک مشاهده کردید، زمان تعویض آن فرا رسیده است.

۳
لرزش خودرو می‌تواند عوامل متعددی داشته باشد. یکی از آن نشانه‌ها لاستیک فرسوده است. در واقع اگر در داخل لاستیک خودرو مشکلاتی مانند فرورفتگی یا برآمدگی وجود داشته باشد می‌تواند منجر به لرزش خودرو شود.

۴
مشاهده شکاف‌هایی در قسمت‌های جانبی لاستیک که با چشم هم قابل مشاهده هستند به شما می‌گویند که به زودی لاستیک خودرو شما پنچر خواهد شد. حتی امکان ترکیدن لاستیک‌های ترک خورده نیز وجود دارد.

۵
بالا آمدن تایر در برخی قسمت‌ها نیز از نشانه‌های فرسودگی لاستیک خودرو ست. این برآمدگی که کاملا غیر عادی و محسوس است موجب ضعف سطح لاستیک در آن نواحی می‌شود. ضعیف شدن سطح لاستیک نیز می‌تواند منجر به ترکیدن ناگهانی آن شود.

فوری فوتی

در خودرو‌های دوگانه سوز یا خودرو‌هایی که در صندوق عقب آن‌ها بار اضافه وجود دارد فشار بار لاستیک‌های عقب باید ۲ تا ۳ واحد نسبت به حالت استاندارد چرخ‌های جلو بیشتر باشد.

هنگام تردد در جاده‌های بین شهری بهتر است ۱ تا ۲ واحد فشار باد تایر‌ها را افزایش دهید.

توصیه می‌شود هر ۱۲ تا ۱۵ هزار کیلومتر لاستیک‌های عقب و جلو جابه جا شوند تا به یک اندازه سایش پیدا کنند.

ارتفاع آج لاستیک‌های استاندارد حدود ۹ میلی متر است که اگر از یک حد خاص (۶ میلی متر) پایین‌تر بیاید، باید تعویض شود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.