صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

ارزیاب ارشد ژئوپارک جهانی یونسکو گفت: در جنوب ایران حدود ۲۵۰ گنبد نمکی داریم که به اعتقاد بسیاری از زمین‌شناسان دنیا در حوزه‌های تکتونیک، این گنبد‌ها جزء بی‌نظیرترین سایت‌های دنیا هستند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ علیرضا امری کاظمی گفت: اتحادیه بین‌المللی علوم زمین‏ (IUGS) از سال ۲۰۲۲ ابتکاری را در دستور کار خود قرار داد تا بر اساس آن سایت‌های برتر جهان را به ترتیب معرفی کند. از این رو ما در سال ۲۰۲۲ دو سایت از ایران را پیشنهاد کردیم که این دو سایت هم در داوری‌ها و هم در دفاع آن موفق بودند و این دو سایت در میان ۱۰۰ سایت برتر اول جهان انتخاب شدند.

وی این دو سایت را شامل «غار نمکی نمکدان» قشم و «کلوت‌های بیابان لوت» عنوان کرد و افزود: پرونده این دو سایت را با همکاری برخی اساتید و کارشناسان در سال ۲۰۲۱ به اتحادیه بین‌المللی علوم زمین ارائه کردیم و در سال ۲۰۲۲ خوشبختانه این دو سایت انتخاب شدند. انتخاب این دو سایت از میان صد‌ها اثر از ۱۸۰ کشور شرکت کننده بوده است.

امری کاظمی با بیان اینکه انتخاب دو سایت از ایران در میان یکصد سایت برتر جهان جایگاه ارزشمند کشور را از دیدگاه پدیده‌های زمین‌شناسی نشان می‌دهد، ادامه داد: با این انتخاب، نام دو اثر ایران در کنار سایت‌های شناخته شده جهان، چون «گراند کانیون» آمریکا و «پاموکاله» ترکیه قرار گرفت.

عضو شورای عالی ژئوپارک‌های جهانی، یونسکو خاطر نشان کرد: در سال گذشته IUGS مرحله دوم انتخاب یکصد سایت برتر جهان را  در دستور کار قرار داد و ما پرونده «گنبد‌های نمکی و نمکشار‌های کمربند چین خورده زاگرس» را پیشنهاد دادیم که خوشبختانه این سایت از ایران با امتیاز بالا انتخاب شد. در طول این فرآیند دکتر محمدرضا قاسمی، عضو هیات علمی پژوهشکده علوم زمین و سید جعفر عمرانی، معاون زمین‌شناسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور همکاری ارزشمند و مؤثری داشتند.

وی با بیان اینکه در انتخاب این سایت‌ها تعداد ۸۹ متخصص و محقق از سراسر جهان نظر خود را ارائه دادند، خاطر نشان کرد: پرونده‌های این فراخوان در میان افراد متخصص معتمد ارسال می‌شود تا مورد داوری قرار گیرند. من افتخار داشتتم که در برنامه اخیر، داور ۱۵ پرونده از کشور‌های دیگر و در دوره اول انتخاب سایت‌ها نیز داور ۱۷ پرونده باشم.

ارزیاب ارشد ژئوپارک جهانی یونسکو با اشاره به اهمیت گنبد‌های نمکی ایران که جزء ۱۰۰ سایت برتر دنیا قرار گرفته‌اند، گفت: این گنبد‌ها هم از نظر تعداد و هم از نظر تیپ در دنیا بی‌نظیرند. در جنوب ایران حدود ۲۵۰ گنبد نمکی داریم که به اعتقاد بسیاری از زمین‌شناسان دنیا در حوزه‌های تکتونیک و زمین‌ساخت، این گنبد‌ها جزء بی‌نظیرترین و تیپیک‌ترین سایت‌های دنیا هستند.

امری کاظمی با بیان اینکه هر یک از گنبد‌های نمکی پدیده‌های وابسته به خود را دارند، گفت: یخچال‌های نمکی، نمکشار‌ها و غار‌های نمکی، دولین‌ها و کارست نمک از جمله پدیده‌هایی هستند که در گنبد‌های نمکی به چشم می‌خورند.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.