صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

حواشی حقوق و پاداش کارکنان بانک‌ها در ایران، مسئله تازه‌ای نیست. در روزهای گذشته، انتشار آمار تسهیلات پرداختی به کارکنان بانک‌ها حاشیه‌ساز شده است. در این گزارش، ابعاد جدیدی از این موضوع ارائه می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، حواشی حقوق و پاداش کارکنان بانک‌ها در ایران، مساله تازه‌ای نیست. در روز‌های گذشته، انتشار آمار تسهیلات پرداختی به کارکنان بانک‌ها از سوی بانک مرکزی، واکنش‌های زیادی به همراه داشته است. با این حال، نگاهی به صورت‌های مالی و مصوبات مجامع عمومی بانک‌های خصوصی و دولتی نشان می‌دهد، آنچه با عنوان حقوق و پاداش برای اعضای هیئت مدیره برخی بانک‌ها مصوب می‌شود، با روند وام‌های کلانی که به کارمندان و کارکنان بانک‌ها پرداخت می‌شود، کاملا همراستایی دارد.

حداکثر پاداش سالیانه هیئت مدیره بانک‌ها ۵۳ میلیون است

طبق قانون تجارت، ۳ تا ۶ درصد از سود خالص سال مالی می‌تواند به عنوان پاداش هیئت مدیره در شرکت‌های سهامی عام و خاص در نظر گرفته شود و بر اساس مصوبه مجلس نیز، حداکثر پاداش سالانه هیئت مدیره شرکت‌های دولتی نباید از ۱۰ برابر حداقل حقوق شورای عالی کار که برای سال ۱۴۰۲ کارگران پنج میلیون و ۳۰۸ هزار ۲۸۲ تومان اعلام شده بود، بیشتر باشد، رقمی که مبلغ ۵۳ میلیون و ۸۰ هزار و ۸۲۰ تومان می‌شود.

تصویب پاداش‌های میلیاردی! بعضی بانک‌ها هم آمارشان را شفاف نکردند

با این حال، گزارش‌های مصوبات مجامع عمومی بانک‌ها در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد برخی از مجامع عمومی سالیانه بانکها، برای اعضای هیئت مدیره خود، پاداش‌های میلیاردی مصوب کرده اند! البته تعدادی از بانک‌ها نیز ترجیح دادند درباره میزان حقوق و پاداش اعضای هیئت مدیره خود شفاف سازی نکنند! و بنابراین، ارقام آنها را در گزارش‌های خود از مصوبات نشست مجامع عمومی شان، درج نکرده اند.

بانک کارآفرین؛ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون پاداش

برای نمونه؛ «بانک کارآفرین» در سال ۱۴۰۲ به ازای حضور در حداقل یک جلسه و حداکثر چهار جلسه در ماه، به اعضای هیئت مدیره خود ۶ میلیون حقوق ماهانه و یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون پاداش سالانه پرداخت کرده است. این در حالی است که اعضای پنج نفره هیئت مدیره این بانک، که دو عضو با مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد نیز دارد در پایان سال ۱۴۰۱، یک میلیارد پاداش گرفته بودند.

 هیئت مدیره بانک کارآفرین:

- حق حضور ماهانه (از یک تا ۴ جلسه): ۶ میلیون تومان

- پاداش سالیانه ۱۴۰۲: ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان

- پاداش هیئت مدیره در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۱ میلیارد تومان بوده است.

بانک سامان؛ ۱۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان پاداش

حق حضور اعضای هیئت مدیره بانک سامان، برای سال ۱۴۰۲ رقمی معادل ۱۴ میلیون تومان برای یک جلسه و ۱۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان پاداش سالیانه بوده است. این در حالی است که مجمع عمومی این بانک، سال ۱۴۰۱، مبلغ ۵ میلیارد و ۳۴۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان پاداش برای هیئت مدیره در نظر گرفته بود. بر این اساس، در طول یک سال، حقوق اعضای این هیئت مدیره، ۲۹ درصد و پاداش آنها نیز بیش از ۵۲ درصد افزایش داشته است.

 هیئت مدیره بانک سامان:
- حق جلسه ماهانه (یک جلسه): ۱۴ میلیون تومان

- پاداش سالیانه ۱۴۰۲: ۱۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان

- پاداش هیئت مدیره در سال ۱۴۰۱: مبلغ ۵ میلیارد و ۳۴۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بوده است.

بانک خاورمیانه؛ ۱۱ میلیارد تومان پاداش

«بانک خاورمیانه»، سال گذشته، به ازای حداقل یک جلسه در ماه و حداکثر دو جلسه در ماه، مبلغ ۱۰ میلیون تومان حقوق ماهانه و ۱۱ میلیارد تومان پاداش در نظر گرفته است. این بانک ۷ عضو هیئت مدیره دارد که شش عضو کارشناسی ارشد مدیریت و یک عضو دکترای مدیریت دارد. با احتساب ۷ میلیارد پاداشی که سال ۱۴۰۱، اعضای هیئت مدیره این بانک دریافت کرده اند، میزان پاداش سال ۱۴۰۲ آنها، افزایش ۲۷ درصدی داشته است.

 هیئت مدیره بانک خاورمیانه:

- حق جلسه ماهانه (حداکثر ۲ جلسه): ۱۰ میلیون تومان

- پاداش سالیانه ۱۴۰۲: ۱۱ میلیارد تومان

- پاداش هیئت مدیره در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۷ میلیارد تومان بوده است.

پاداش ۹۰۰ میلیونی بانک‌های تجارت، ملت و صادرات 

در سال ۱۴۰۲، در جریان برگزاری مجمع عمومی، به اعضای هیئت مدیره بانک‌های تجارت، ملت و صادرات ۵ میلیون حقوق و ۹۰۰ میلیون تومان پاداش تعلق گرفته است. میزان پاداش اعضای هیئت مدیره بانک تجارت در فاصله سال‌های ۱۴۰۱، تا ۱۴۰۲، مبلغ ۴ میلیارد تومان افزایش داشته است. بانک صادرات نیز سال ۱۴۰۱، بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان پاداش به اعضای هیئت مدیره خود داده بود. همچنین بانک ملت سال ۱۴۰۱، مبلغ ۶۷۰ میلیون تومان پاداش برای هیئت مدیره نوشت.

بانک اقتصاد نوین؛ ۸۰۰ میلیون پاداش 

سال گذشته، بانک اقتصاد نوین نیز ۵ میلیون حقوق و ۸۰۰ میلیون پاداش به اعضای هیئت مدیره خود داده است. بر اساس گزارشها، اعضای هیئت مدیره این بانک، سال ۱۴۰۱، مبلغ ۵ میلیون و ۵۰۰ میلیون تومان پاداش دریافت کرده بودند؛ بنابراین میزان افزایش پاداش این اعضا بیش از ۳۱ درصد بوده است.

بانک آینده میزان حقوق و پاداش را به خود هیئت مدیره سپرد

مجمع عمومی بانک آینده نیز، بدون ذکر میزان حقوق و پاداشی که به اعضای هیئت مدیره خود داده است، عنوان کرده که تعیین حقوق و مزایای هیئت مدیره، طبق قوانین و مقررات، به خود آنها تفویض گردیده است! این در حالی است که بر اساس گزارش صورت مالی این بانک، زیان انباشته آن بیش از سرمایه آن است و به رقم ۳۱۸ هزار میلیارد تومان رسیده بود.

بانک پارسیان ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حقوق داد 

همچنین در جریان برگزاری مجمع عمومی بانک پارسیان، این بانک نیز که سال ۱۴۰۲ حدود ۴ هزار میلیارد و ۴۷۶ میلیارد تومان زیان ساخته، ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ازای شرکت در دو جلسه در ماه، به اعضای هیئت مدیره خود، حقوق پرداخت کرده است.

بانک رفاه کارگران؛ ۶۰۰ میلیون تومان پاداش

حق حضور اعضای هیئت مدیره بانک رفاه کارگران در سال ۱۴۰۲، مبلغ ۶ میلیون تومان ماهانه بوده است. این میزان نسبت به سال گذشته، ۷۰ درصد رشد ثبت کرده، علاوه بر آن، اعضای هیئت مدیره این بانک سال ۱۴۰۲، مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان پاداش دریافت کرده اند. این میزان پاداش، نسبت به سال گذشته، ۱۰۰ میلیون تومان بوده که بیش از ۳۳ درصد افزایش داشته است.

بانک سرمایه نیز به عنوان بانکی که سال گذشته، ۶۱ هزار میلیارد و ۴۵۲ میلیارد و ۶۶۰ میلیون تومان زیان دهی داشته، برای هیئت مدیره خود به ازای شرکت در دو جلسه ماهانه، ۱۰ میلیون تومان حقوق درنظر گرفته که نسبت به سال ۱۴۰۱، بالغ بر ۴۰ درصد افزایش داشته است.

بانک سینا؛ ۵۵۰ میلیون تومان پاداش 

بانک سینا، حقوق ماهانه اعضای هیئت مدیره خود را ۷ میلیون و پاداش سالانه شان را ۵۵۰ میلیون تومان تخصیص داده است. 

پاداش ۱۵۶ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومانی ۹ بانک به ۴۴ عضو هیئت مدیره در سال گذشته 

هر عضو، ۳ میلیارد و ۵۶۲ میلیون و ۱۵ هزار تومان پاداش گرفت 

برآورد میزان دقیق حقوق و پاداش همه ۲۹ بانک و موسسه اعتباری امکان پذیر نیست؛ چرا که بسیاری از بانک‌های دولتی گزارش حقوق و پاداش‌های تخصیص یافته را منتشر نمی‌کنند. با این حال، با نگاهی به گزارش‌های همین تعداد از بانکها، می‌توان گفت ۹ بانک کشور، از مجموع ۲۹ بانک و موسسه اعتباری در کشور، سال گذشته، مجموعا ۱۵۶ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان به ۴۴ نفر عضو هیئت مدیره خود پاداش داده اند. بر این اساس، سال ۱۴۰۲، در ۹ بانک کشور، اعضای هیئت مدیره، به طور میانگین ۳ میلیارد و ۵۶۲ میلیون و ۱۵ هزار تومان پاداش دریافت کرده اند. 

سال ۱۴۰۲، یازده بانک، مجموعا ۵ میلیارد و ۲۲ میلیون تومان حقوق به هیئت مدیره دادند

همچنین بررسی گزارش‌های یازده بانکی که میزان حقوق هیئت مدیره خود را در سال ۱۴۰۲ اعلام کرده اند نشان می‌دهد این بانک‌ها در یک سال، ۵ میلیارد و ۲۲ میلیون تومان حقوق برای حق حضور در حداکثر دو جلسه در ماه، اختصاص داده اند.

منبع: جماران

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.